סגור
גלית דיסטל אטבריאן
גלית דיסטל אטבריאן, שרת ההסברה. תפקיד ממונה על חופש המידע לא מאוייש (צילום: טוויטר)

הרבה יותר משרדי ממשלה עם פחות מדי שקיפות

חלק גדול ממשרדי הממשלה הקטנים לא מינו נציג חופש המידע ובמקום מפנים למשרד ראש הממשלה

ממשלת ישראל הנוכחית שברה את כל השיאים בכל הקשור לריבוי משרדים. הקמה של משרדים חדשים היא בעייתית מסיבות רבות, כמו למשל פגיעה במשרדים הקיימים שסמכויותיהם נלקחו ותקצוב של לשכות וג'ובים מיותרים. אך ישנה בעיה נוספת: בניגוד לחוק ולמנהל התקין, בחלק מהמשרדים החדשים לא מקיימים את הוראות חוק חופש המידע וכתוצאה מכך השקיפות וזכות הציבור לדעת נפגעת.
על אף שחוק חופש המידע מחייב מינוי ממונה על חופש מידע בכל רשות ממשלתית, בחלק מהמשרדים הממשלתיים, ביניהם משרד ההסברה, המשרד לעניינים אסטרטגיים, המשרד לקידום מעמד האישה ומשרד התפוצות, התפקיד לא מאויש. בנוסף, חלק מהמשרדים הללו לא מקבלים בקשות חופש מידע, וכאשר פונים אליהם עם בקשות כאלו הם מפנים את המבקש למשרד ראש הממשלה. כאשר פנתה התנועה לחופש המידע למשרד ראש הממשלה בכדי להגיש בקשה הנוגעת למשרדים הללו, במשרד רה"מ ענו כי "היחידה לחופש מידע במשרד ראש הממשלה איננה אחראית על יישום חוק חופש המידע במשרדים אלו ויש לפנות למשרדים אלו ישירות על מנת שיטפלו".
חלק מהמשרדים אינם מקפידים על נהלי חופש המידע גם כשיש בהם ממונה. לדוגמא, גופים ממשלתיים מחויבים להגיש מדי רבעון דוח התקשרויות, אך בפועל כמעט כל המשרדים הממשלתיים הקטנים כמו גם משרד ראש הממשלה עצמו לא פרסמו דוח כזה לרבעון הראשון של 2023. בין השאר, לא פורסמו דוחות התקשרות של משרד ראש הממשלה, משרד ההסברה, משרד המודיעין, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות, משרד ירושלים ומורשת, המשרד לעניינים אסטרטגיים, המשרד לקידום מעמד האישה והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.
בעקבות פניית "כלכליסט", חלק מהמשרדים ענו כי הם יפרסמו דוחות התקשרויות בימים הקרובים.
מהתנועה לחופש המידע נמסר כי "ככל שהמידע שיש חובה לפרסמו לא יתפרסם, אנו נערך למספר עתירות אל מול המשרדים. מהנסיון שלנו זו הדרך האפקטיבית ביותר אל מול המשרדים המתקשים להבין שלצד המשילות והמשרד והמשרות ישנה גם אחריות וחובת דיווח".
מהיחידה לחופש המידע במשרד המשפטים נמסר: "המשרדים הנ"ל כלולים בדוח ההתקשרות של משרד ראש הממשלה שכן המידע אודותם מנוהל בחשבות של משרד ראש הממשלה. יש לציין כי משרד ראש הממשלה אינו מקיים כסדרו את נוהל מס' 10 של היחידה הממשלתית לחופש המידע בדבר פרסום התקשרויות הממשלה ולכן המידע אינו נמצא באתר היחידה.