סגור

בלעדי
הפגישות הפוליטיות של מי שהיה המשנה למנכ"ל משרד התחבורה - נחשפות

לבקשת כלכליסט נחשף יומנו של שילה אדלר, שעזב לאחרונה את תפקידו כראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה לטובת תפקיד שהומצא עבורו במשרד השיכון: פגישות עם הצוות הפוליטי של השרה דאז מירי רגב בזמן בחירות ו־14 פגישות עם ראש מועצת שומרון

בשבוע שעבר פורסם כי שילה אדלר, ראש מינהל התשתיות במשרד התחבורה, יסיים את תפקידו ויעבור לתפקיד חדש שנתפר במיוחד עבורו במשרד השיכון, ראש מינהל התיישבות. אדלר מונה לתפקיד של משנה למנכ"ל על ידי שרת התחבורה הקודמת מירי רגב, תפקיד המוגדר כ"משרת אמון", אך לא כמשרה פוליטית, שכן כעובד מדינה הוא כפוף למנכ"ל המשרד ולא לשרה. לאחר ארבעה חודשים בלבד קודם אדלר לתפקיד חדש, ראש מינהל התשתיות במשרד.

בחודש יוני 2021 החליפה השרה מרב מיכאלי את רגב במשרד התחבורה. מיכאלי והמנכ"לית שמינתה, מיכל פרנק, לא הסתירו את חוסר שביעות רצונן מתפקודו של אדלר. כעבור כמה חודשים הבהירה לו פרנק שדרכו במשרד הסתיימה.
כהונתו הקצרה של אדלר במשרד התחבורה ספגה ביקורת רבה, ובין היתר נטען על ידי גורמים רבים בממשלה כי לאדלר אין את הכישורים המקצועיים המתאימים לתפקיד ראש מינהל התשתיות, תפקיד ביצועי שחולש על תקציבי עתק של מיליארדים. עוד נטען כי הוא עוסק בעניינים פוליטיים. מנגד, גורמים אחרים טענו כי ברגע שמיכאלי החליפה את רגב בתפקיד, לאדלר לא היה סיכוי אמיתי להצליח והוא מודר מכל הליכי קבלת ההחלטות.
בנובמבר 2021 ביקש "כלכליסט" לקבל את היומן של אדלר בין היתר כדי לראות אם אכן קיים פגישות פוליטיות. לפני מספר ימים היומן הגיע, ופירוט פגישותיו של אדלר, בעיקר בתקופה בה כיהן כמשנה למנכ"ל משרד התחבורה בזמן מערכת הבחירות האחרונה, מעלה חשש להתנהלות פוליטית בעודו מכהן כפקיד ממשלתי, בניגוד לתקנות שירות המדינה.
אדלר הוא דמות פוליטית, וקורות חייו מעידים על כך. הוא בן 42, מפקד חטיבה במילואים, שימש במספר תפקידים בעמותות ומסגרות שמזוהות עם הימין הפוליטי. בין השאר היה מנכ"ל מועצת יש"ע, יו"ר הנהלת המכינה קדם־צבאית בני דוד בעלי, מנכ"ל הגרעין התורני בלוד ומנכ"ל אתר עיר דוד של עמותת אלע"ד. בהמשך, אדלר שימש כראש מטה השר אורי אורבך, עוזרו של צחי הנגבי, התמודד והפסיד במרוץ לראשות המועצה האזורית בנימין ומונה ליועץ אסטרטגי של בנימין נתניהו בבחירות אפריל 2019, ושם היה אחראי על הפרויקט השנוי במחלוקת של צילום המצביעים הערבים בקלפי.

2 צפייה בגלריה
שילה אדלר מנכל מועצת ישע
שילה אדלר מנכל מועצת ישע
שילה אדלר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"צוות פוליטי מורחב"

אדלר החל את תפקידו כמשנה למנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה ב־1 בדצמבר 2020, כשלושה שבועות לפני פיזור הכנסת. מינואר החל להיות מוזמן על ידי השרה רגב לפגישות שכותרתן "צוות פוליטי מורחב", "צוות לשכה" ו"תוכניות פוליטיות", פגישות שהוגדרו כבעלות חשיבות גבוהה. לפגישות אלה הוזמנו: ראש המטה של רגב פעיל הליכוד משה בן זקן, יועצת השרה ספיר אוחנה, היועץ הפוליטי שלה פעיל הליכוד אלירן גפסו, היועץ שלה למגזר הדתי־לאומי אבי עובדיה, ופעילים פוליטיים מתחלפים. מנכ"ל המשרד מלכה לא הוזמן לפגישות אלה, וגם לא אף גורם אחר מתוך המשרד. ביומן של אדלר מופיעות חמש פגישות כאלו בחודשיים שלפני הבחירות.
בנוסף, בחודש שלפני הבחירות אדלר הוזמן ל־19 "מפגשי חברים" שארגנה לשכתה של רגב עם פעילי ליכוד כמו שלמה פייג, אופיר אסולין, משה אוחנה, דני ביטון ואחרים. ביומן של אדלר מופיעים 19 מפגשי חברים כאלו, כולם התקיימו לפני מערכת הבחירות האחרונה.
השתתפותו של אדלר בפגישות פוליטיות בזמן שהוא מכהן כפקיד בכיר מנוגדת לתקנות שירות המדינה. סעיף 42.3 בתקנון שירות המדינה קובע כי "עובד המדינה לא יעסוק בפעילות מטעם מפלגה או למען מפלגה". כמו כן, מצוין שם כי "לאור אופיין של ההוראות הכלולות בפרק משנה זה, יש להקפיד במיוחד על מילוין. על כן, אם עבר עובד על הוראה מהוראות אלה, על האחראי לבוא, מיד וללא כל דיחוי, בדברים עם נציבות שירות המדינה בעניין ההליכים המשמעתיים שיש לנקוט נגד אותו עובד".
במקביל לפגישות הפוליטיות, מהיומן מתברר כי עד למינויו לראש מינהל התשתיות עסק אדלר בשלושה נושאים עיקריים: ועדת החריגים לאישור כניסה ויציאה לישראל שהוא עמד בראשה; עיסוק נרחב בפרויקטים של פיתוח ביהודה ושומרון ובמגזר הערבי במסגרת הגדרת תפקידו; ופגישות עם ראשי רשויות. אדלר המשיך להיפגש באופן אינטנסיבי עם ראשי רשויות גם לאחר שעבר לתפקיד ראש מינהל התשתיות במשרד.
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב 6.6.21
שרת התחבורה מירי רגב 6.6.21
מירי רגב
(צילום: דנה קופל)

"חיזר אחרי הערבים"

ב־7 בדצמבר, כשבוע אחרי שנכנס לתפקידו, זומנו אדלר ומנכ"ל המשרד מלכה על ידי השרה רגב לפגישה שכותרתה "סטטוס ראשי רשויות", כותרת שתחזור עליה פעמים רבות עד לבחירות. יום לאחר מכן החל אדלר ברצף פגישות עם ראשי רשויות שנמשכו עד לסוף תפקידו. במשך חודשיים וחצי עד הבחירות, בעודו מכהן כמשנה למנכ"ל המשרד, שובצו ביומנו פגישות עם יותר מ־30 ראשי רשויות, בחלק מהמקרים יחד עם הצוות של רגב ולפעמים בלעדיו. רוב הפגישות היו עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון (עם חלקם נפגש כמה פעמים), עם ראשי רשויות ערביות ועם ראשי רשויות המזוהים עם הליכוד והימין. באותה תקופה מופיעות ביומן של אדלר שתי פגישות בלבד עם ראשי רשויות שאינם מזוהים עם הימין: ראש מועצת יבנה וראש מועצת תל מונד. ראש המועצה שנפגש עם אדלר הכי הרבה פעמים היה יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון וחבר ליכוד, שאיתו קבע אדלר 14 פגישות במסגרת תפקידו.
גורם מקצועי שעבד עם אדלר אמר כי תוכן השיחות היה מקצועי, אולם ריבוי הפגישות עם ראשי רשויות ערביות נבע מכך "שזה היה לפני סבב הבחירות שהליכוד חיזר אחרי הערבים". גם אם תוכן השיחות היה מקצועי לחלוטין ועסק במתן מענה לצורכי תחבורה, העובדה כי אלו התקיימו רק עם צד אחד של המפה הפוליטית היא בעייתית ומעלה תהיות.
הפגישות של אדלר עם ראשי הרשויות נמשכו גם לאחר כניסתה של מיכאלי למשרד התחבורה, אלא שהיו אלה פגישות עם מגוון רחב יחסית של ראשי רשויות, כולל כאלה המזוהים עם הימין. עם זאת, ניתן לזהות כי במשרד כעת יש יותר קשב לערים הגדולות ולמועצות האזוריות הכוללות מושבים וקיבוצים ומזוהות לרוב עם השמאל־מרכז.

"דיונים מקצועיים בלבד"

תגובת שילה אדלר: "זכות גדולה ניתנה בידיי, בהיותי משנה מנכ"ל משרד התחבורה, להוביל את התוכניות האסטרטגיות להתיישבות ולחברה הערבית. כחלק מהובלת מהלך זה נפגשתי עם ראשי המועצות בהתיישבות ובמגזר הערבית על בסיס שבועי. בעניין זימונים היוצאים מלשכת שרה, זו וקודמתה, אני מקפיד להשתתף בדיונים מקצועיים בלבד ורלבנטיים אלי כראש מינהל תשתיות וכסמנכ"ל בכיר. מעולם לא השתתפתי במפגש פוליטי במסגרת עבודתי בממשלה זו או קודמתה".
מלשכת ח"כ מירי רגב לא נמסרה תגובה.