סגור

דיווח: המו"מ על הגבול הימי עם לבנון קרוב לסיום - כריש יישאר בישראל

לפי רויטרס, הקו המתגבש יהיה קרוב יותר לעמדה הלבנונית. חיזבאללה מתנגד להסכם וביולי שלח כטב"מים לאסדת כריש שיורטו על ידי צה"ל. לפיד: ניתן וצריך להגיע להסכם עם לבנון

"המשא ומתן עם ישראל על הגבול הימי נמצא בשלביו הסופיים". כך צוטט נשיא לבנון מישל עאון בדיווח של סוכנות רויטרס היום (ב'). ביחס לדברים, אמר ראש הממשלה יאיר לפיד שצריך וניתן להגיע להסכם עם לבנון, והוסיף שהפקת הגז ממאגר כריש תחל ללא קשר להסכם המתגבש.
לפי הדיווח ברויטרס, ישראל הסכימה שקו הגבול הימי שייקבע יהיה קרוב יותר לעמדתה של לבנון (קו 23), כל עוד יישאר קו מצופים באורך של 5 ק"מ שיאפשר מרחב הגנה גדול מאיומים הסמוכים לחוף. הסכם כזה, אם ייחתם, יאפשר לפתח מאגרי גז בלבנון. הסיבה לגמישות הישראלית היא ההנחה שהפקת גז בלבנון תעזור לקידום הכלכלה הלבנונית וליציבות המדינה, בהתאם לאינטרס הישראלי.
בהנחה שהקו שעליו יוסכם אכן יהיה קרוב יותר לעמדה הלבנונית, כל מאגר כריש יישאר בשטח ישראל. הקו היחיד שבו חלק ממאגר כריש נמצא בשטח לבנון הוא קו 29, שאינו מבוסס על שום שיטת קביעת גבולות מקובלת בעולם (ראו הרחבה בהמשך).
סבב השיחות הנוכחי הוא השלישי במספר בניסיונות לקבוע גבול ימי בין ישראל ולבנון. הסבב הראשון החל ב-2010 (ונמשך עד 2012) בתיווך אמריקאי. בדיונים אז, הציגה לבנון את קו 23 כעמדתה הרשמית, בעוד ישראל הציגה את קו 1. בין הקווים יש פער של 860 קמ"ר, אותם הציע המתווך האמריקאי לחלק כך שלבנון תקבל 55% מהשטח וישראל 45%. לבנון סירבה להצעה.
ההפרש בין קו 1 לקו 23 נובע מכך שיש שתי שיטות נהוגות בעולם לקביעת גבול ימי בין מדינות. הגישה הישנה יותר, שבה תומכת לבנון, נשענת על פי גרסה מופשטת יותר של קו החוף. העמדה הישראלית מסתמכת על שיטה מודרנית יותר שלפיה יש לקבוע את הגבול על פי תוואי החוף המדויק.
על אף שבסבב השיחות הראשון הציגה לבנון עמדה שנשענה על שיטה מוכרת בעולם, בסבב השיחות השני שהתקיים בסוף שנת 2020 בחסות האו"ם, הציגה לבנון קו שונה לחלוטין (קו 29). על פי הקו שתמכה בו בשיחות אז, חלק ממאגר כריש נמצא בשטח לבנון. לקו זה אין ביסוס.
החל מנובמבר 2021 מתקיים סבב השיחות הנוכחי בתיווך אמריקאי. על פי הדיווח ברויטרס, נדמה שהסבב אכן יתגבש להסכם. ברקע המשא ומתן, מציג חיזבאללה התנגדות להסכם ואף שלח ביולי האחרון כטב"מים לעבר אסדת כריש שיורטו על ידי צה"ל. התנגדות חיזבאללה נובעת מכך שהסכם של ממשלת לבנון עם ישראל יהווה, לגישת הארגון, מעין הכרה של מדינת לבנון בקיומה ובגבולותיה של ישראל.
"ישראל מאמינה שאפשר וצריך להגיע להסכם על הקו הימי בין לבנון לישראל באופן שישרת את האינטרסים של אזרחי שתי המדינות", אמר ראש הממשלה לפיד. "ההסכם יתרום רבות ויועיל ליציבות האזורית. ישראל מודה למתווך האמריקאי על עבודתו המאומצת בניסיון להביא להסכם. הפקת הגז מאסדת כריש אינה קשורה למו"מ, האסדה תחל בהפקת הגז ללא עיכובים ברגע שזה יהיה אפשרי".