סגור

פרשנות
הרחבת כביש 6 לטובת נתיב 3+ היא החלטה סבירה, סלילת מחלף נוסף - טעות

במשרד התחבורה מתגאים במהלך וטוענים כי הם התעקשו שכל הרחבה של כביש תהיה לטובת תחבורה ציבורית אבל ההודעה זכתה לתגובות מעורבות מאנשי תחבורה ותכנון

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעו הבוקר (יום רביעי) שיביאו לאישור הממשלה סלילת נתיב נוסף בכביש 6 לטובת "תחבורה ציבורית ושיתופית". במשרד התחבורה מתגאים במהלך וטוענים כי הם התעקשו על כך שכל הרחבה של כביש תהיה לטובת תחבורה ציבורית, ושגם אם כרגע לא מדובר על כביש שמשמש ציר מרכזי לתח"צ אז הוספת הנתיב תשנה את זה.


ההחלטה שתובא לממשלה כוללת תוספת של נתיב נסיעה בין מחלף קסם לעין תות שישמש כנתיב רביעי בין מחלף קסם למחלף עירון, ונתיב שלישי בין מחלף עירון למחלף עין תות. רכבים שייסעו בנתיב זה יחויבו כמו שאר הרכבים שנוסעים בכביש 6. הנתיב החדש מוגדר כ"נתיב רב תפוסה" (נר"ת) וזה אמור לשמש לנסיעה של תחבורה ציבורית ושיתופית או רכב שיש בו מעל 3 נוסעים. בנוסף, במסגרת ההחלטה, מוצע להקים גם מחלף נוסף - מחלף בית נחמיה. עלות הרחבת הכביש עומדת על כ-2.5 מיליארד שקל, וזו תמומן ברובה על ידי הזכיין של כביש 6 בשיטת מכרז של BOT (ההשקעה תוחזר על ידי תשלומי האגרה של הנוסעים).

1 צפייה בגלריה
כביש 6 פקק תנועה תחבורה מכוניות
כביש 6 פקק תנועה תחבורה מכוניות
פקק בכביש 6
(צילום: שאטרסטוק)
ההודעה על הכוונה להרחיב את הכביש זכתה לתגובות מעורבות מאנשי תחבורה ותכנון. מצד אחד, עלתה ביקורת על כך שנכון להיום כביש 6 אינו נחשב לציר תחבורה ציבורית מרכזי. במקטע המדובר עוברים בממוצע כ-225 אוטובוסים ביום, ובמהלך השבוע עוברים בו כ-60 קווים שונים, כאשר מדובר בקווים בינעירוניים שלא משמשים אנשים באופן יומיומי לעבודה ועיקר העומס עליהם מורגש דווקא בסופי השבוע. הכמות הנמוכה של האוטובוסים והקווים מצביעה על כך שההצדקה התחבורתית הנוכחית לסלילה של נתיב רב תפוסה נוסף במקטע זה גבולית.
מצד שני, קיימת טענה הפוכה שקובעת שהתכנון מכתיב את הביקושים, הרגלי הנסיעה ואת מדיניות הממשלה. לכן, הקמה של נתיב רב-תפוסה בציר מרכזי בישראל תקבע סטנדרט לגבי שאר הכבישים הראשיים, ותוביל עם הזמן להגדלת כמות הנוסעים בקווי האוטובוס שעוברים שם, להוספת קווים נוספים, ולעידוד של משתמשי רכב פרטי לעשות רכיבות משותפות בכדי שיוכלו להשתמש בנתיב.
גם אם מדובר במהלך מוצלח וגם אם מדובר בהרחבה מיותרת של כביש, אז הפרויקט עדיין ייתקל באתגר שעדיין לא הצליחו לפתור אותו בישראל בצורה טובה: אכיפה. בניגוד לנתיבי תחבורה ציבורית, שהאכיפה שלהם פשוטה וניתן לבצע אותם בעזרת מצלמות אוטומטיות, עדיין לא קיים פתרון טכנולוגי שיודע לתת מענה לאכיפה של נתיב רב-תפוסה של 3+. הפתרון שכרגע מקודם הוא אכיפה של משטרת התנועה בעזרת אופנוענים. מדובר בפתרון לא יעיל שיעודד נהגים לבחון את הגבולות ולנסות לעבור על החוק.
עם זאת, יש היבט אחד במהלך הזה שניתן לומר בוודאות כי הוא בניגוד לעמדה המקצועית המוצהרת של השרה ומשרד התחבורה שמדברים על "היפוך הפירמידה" ועל הצבה בראש סדר העדיפויות את התחבורה הציבורית והנסיעות השיתופיות. בהודעה שפרסמה השרה מצוין כי הקמת המחלף "תאפשר להתמודד עם עומסי התנועה בין מחלף נחשונים למחלף בן שמן". הקמה של מחלף חדש על כביש 6 לא תוביל להורדה של שום עומס, והיא יכולה אפילו להוביל להזרמה של תנועה נוספת פנימה ולהחרפת העומסים.
המדיניות של בנייה של מחלפים חדשים והרחבת כבישים נוסתה בישראל במשך שנים ונכשלה באופן נחרץ, ואזרחי ישראל מרגישים זאת על בשרם מדי יום. אין סיבה להקים מחלף חדש על כביש 6, חבל על הכסף וחבל על השטחים הפתוחים והטבע שיהרסו בגלל ההחלטה הזו.