סגור
ראובן אדרעי, מנהל תחום הבטחת הכנסה בשירות התעסוקה
ראובן אדרעי, מנהל תחום הבטחת הכנסה בשירות התעסוקה (צילום: דוברות שירות התעסוקה)

בלעדי
ירידה דרמטית במספר המבקשים הבטחת הכנסה

מספר המשרות הפנויות הגבוה ותוכנית "מעגלי תעסוקה" הביאו לכך שמספר תובעי הבטחת הכנסה ירד באוקטובר ל־54 אלף, הנמוך ביותר זה 20 שנה. מדובר בחודש שלישי רצוף של ירידות

מספר תובעי קצבת הבטחת הכנסה ירד מ־57 אלף בספטמבר ל־54 אלף באוקטובר. זהו החודש השלישי ברציפות שבו נרשם הנתון הנמוך ביותר של תובעי הבטחת הכנסה ב־20 השנים האחרונות. עם זאת, בשל סימני ההאטה בשוק העבודה קיים ספק אם בנובמבר יירשם שיא נוסף.
קבלת קצבת הבטחת הכנסה היא עדות לעוני קשה. מספר המקבלים הוא אחד המדדים להיקף העוני בישראל. בשירות התעסוקה מסבירים שהירידה במספר תובעי הבטחת ההכנסה נובעת משילוב של מספר המשרות הפנויות הגדול מאז היציאה מהסגר השלישי בפברואר 2021, במיוחד משרות בשכר נמוך.


היחס בין דורשי עבודה למשרות פנויות באוקטובר היה 0.92, כלומר על כל מאה משרות התחרו 92 מובטלים. זאת, לצד התוכנית "מעגלי תעסוקה", שמספקת למובטלים הכרוניים ליווי אישי ומוכיחה יעילות רבה. קצבת הבטחת הכנסה נועדה להבטיח דמי קיום מינימליים למי שסיימו את הזכאות לדמי אבטלה ואינם מוצאים עבודה או אינם מסוגלים לעבוד. בפועל, היא רחוקה מלהספיק לקיום בכבוד. יחיד מקבל בין 1,450 שקל ל־2,250 שקל בחודש, בהתאם לגיל. זוג עם שני ילדים מקבל בין 3,000 ל־4,450 שקל.
תובעי הבטחת ההכנסה הרשומים בשירות התעסוקה הם כאלה שיכולים לעבוד. מקבלי קצבת הכנסה שאינם יכולים לעבוד מסיבות שונות או שעובדים בשכר נמוך פטורים מהתייצבות ולכן אינם נכללים בנתונים.
תוכנית "מעגלי תעסוקה" רשמה הצלחה גדולה והורידה את מספר התובעים בחצי, מ־116 אלף ב־2014 ל־60 אלף בפברואר 2020 ערב פרוץ הקורונה. לאחר הסגר הראשון, במאי 2020, עמד מספר תובעי הבטחת ההכנסה על 86 אלף, ועלה חשש לאבטלה רחבה ארוכת טווח אלא שמאז מספרם ירד ל־54 אלף. שיעור מקבלי הבטחת הכנסה מכוח העבודה ירד מ־3.24% בתחילת תוכנית מעגלי תעסוקה ל־1.28%.
עם זאת, בשל סימני ההאטה בשוק העבודה קיים ספק אם הירידה תימשך. מספר המשרות הפנויות ירד ב־2% ל־148 אלף באוקטובר. שיעור התעסוקה (לא כולל אנשים בחל"ת) ירד מ־60.9% בספטמבר ל־60.2% באוקטובר. שיעור האבטלה עלה מ־3.9% ל־4.3%.
"בתוכנית 'מעגלי תעסוקה' תובעי הבטחת הכנסה עוברים הכשרות בשפה או לחיזוק הכישורים הדיגיטליים כדי להסיר חסמים", אמר מנהל תחום הבטחת הכנסה בשירות התעסוקה ראובן אדרעי.