סגור
לינקדאין Linkedin רשת חברתית  רשתות חברתיות

בלעדי
פשרה: לינקדאין תשלם 3.5 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות

הפשרה הושגה במסגרת בקשה שהוגשה ב-2015 בה נטען כי לאחר שאדם הצטרף ללינקדאין, זו נכנסת לדוא"ל שלו, מקבלת גישה לאנשי הקשר שלו ושולחת בשמו הזמנות להצטרף לחבריו ברשת החברתית. נטען כי הדבר מהווה פגיעה בפרטיות וכן פרסומת אסורה

הרשת החברתית המקוונת בתחום המקצועי Linkedin, המאפשרת לכל אדם ליצור פרופיל אישי מקצועי וליצור קשרים עסקיים וחברתיים בין החברים בה, תשלם סכום של 3.5 מיליון שקל לקרן למימון תובענות ייצוגיות. זאת בהתאם להסדר פשרה שקיבל לאחרונה את אישור בית המשפט המחוזי מרכז.
הסדר הפשרה שאושר הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2015 על ידי שלושה משתמשים, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש. המבקשים טענו במסגרת הבקשה שהגישו בפברואר 2015 נגד לינקדאין כי לאחר שאדם מצטרף לשירות, החברה נכנסת לתיבת הדוא"ל שלו, מקבלת גישה לפרטי אנשי הקשר שלו ושולחת בשמו הזמנות להצטרף לרשת האישית שלו בלינקדאין. עוד נטען בזמנו כי אם לא מתקבלת תשובה מהנמענים, נשלחות אליהם, ללא אישור המשתמש, שתי תזכורות נוספות. נטען כי הדבר מהווה פגיעה בפרטיות. עוד נטען כי ההזמנות להצטרף לרשת החברתית של המשתמש בשירות לינקדאין, אשר נשלחת למי שאינם חברים בלינקדאין, וכן התזכורות הנשלחות אליהם - הן פרסומת אסורה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד עמית מנור
עו"ד עמית מנור
עו"ד עמית מנור
(צילום: אריאל שרוסטר)
מנגד, דחתה החברה את הטענות וביקשה לדחות את הבקשה. בין השאר טענה, באמצעות עורכי הדין ד"ר יואב אסטרייכר, אריאל רקובר וחני רוטשטיין-כהן ממשרד מיתר, כי עוד לפני הגשת הבקשה המקורית תוקן מסמך מדיניות הפרטיות המהווה חלק מתנאי השימוש בלינקדאין. כך שהובהר כי המשתמשים מתירים ללינקדאין לשלוח בשמם לאנשי הקשר שלהם, כך שניתן יהיה לשלוח הזמנה להצטרף ושתי הודעות תזכורת נוספות ואין כל הפרה של ההסכם.
לאחר שההליך המשפטי נמשך שנים פנו הצדדים, בהמלצת בית משפט, להליך גישור והגיעו להסדר הפשרה בלי להודות בטענות.
על פי הסדר הפשרה, שאישרה השופטת איריס רבינוביץ-ברון, לינקדאין תעביר פיצוי בסך 3.5 מיליון שקל לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות. צוין כי ממילא לינקדאין תיקנה את תנאי השימוש באוקטובר 2014, כך שהמשתמשים מתירים להן לשלוח לאנשי הקשר שלהם הזמנה להצטרף לשירות לינקדאין, וככל שיש בכך צורך ואיש הקשר לא הגיב להזמנה הראשונה, לשלוח שתי הודעות תזכורת נוספות בשמם. הובהר כי למשתמש שמורה הזכות לא לחלוק את רשימת אנשי הקשר שלו עם החברה, ויש לו שליטה למי מאנשי הקשר תישלחנה הזמנות בשמו, אם בכלל. בכל מקרה צוין מטעם החברה כי בלי קשר להסדר הפשרה, לגבי משתמשים ישראלים ממילא אין פרקטיקה של משלוח הודעות למי שהוא מחוץ לרשת. השופטת אישרה את הסדר הפשרה וקבעה: "אני מורה כי הכספים שיועברו לקרן על ידי החברה ייועדו ככל האפשר למטרות של מניעת פגיעה בפרטיות ומניעת דואר זבל". עוד נקבע כי באי כוח המבקשים יקבלו שכר טרחה בסך 580 אלף שקל.