סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 2.7.23
נתניהו. שיבח את הנגיד (צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)

נתניהו: נשנה את הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור

אחרי ששופטי העליון החליטו לדון לעומק בחוק הנבצרות ובביטול עילת הסבירות, הודיע ראש הממשלה בריאיון לבלומברג כי הצעד הבא במהפכה המשפטית הוא שינוי הרכב הוועדה שממנה אותם. "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי", הוסיף. עוד הוא סירב להתחייב שיאריך את כהונת הנגיד

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר היום (א') בריאיון לרשת בלומברג האמריקנית-בינלאומית כי החוק הבא מהמהפכה המשפטית שיובא לאישור בכנסת הוא השינוי בוועדה לבחירת שופטים - אך לדבריו, "זה מה שנשאר, אחריו נעצור בקידום חוקים בנושא". רה"מ ציין כי הוא "מקווה שלא נגיע למשבר חוקתי. אני חושב שלא נגיע, ושיש דרך להגיע לפשרה הוגנת - זה מה שאני מנסה לעשות".
עם זאת, נתניהו בעצמו הודה כי התוכנית המקורית של לוין הייתה רעה: "מה שנשאר זה הוועדה לבחירת שופטים, כי אני לא חושב שאנחנו צריכים לחוקק את הדברים האחרים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לעבור ממצב קיצוני אחד, עם בית המשפט האקטיביסטי ביותר בעולם, ולהגיע למצב קיצוני אחר שבו הכנסת יכולה לבטל כל החלטה שבית המשפט מקבל".
הוא הוסיף כי "חייב להיות איזון, זה מה שאנחנו מנסים להשיג". על חששות המוחים מפגיעה בדמוקרטיה הישראלית, אמר "זה שטויות בראייתי, אבל לא בראייתם. הם באמת מודאגים. אני חושב שחייבת להיות כאן דרך אמצע".
על האפשרות להגיע להסכמות עם האופוזיציה בנוגע לוועדה לבחירת שופטים, אמר נתניהו: "עצרתי את הרפורמה המשפטית לשלושה חודשים, בניסיון להגיע לקונצנזוס עם הצד השני. לצערי לא קיבלתי את זה. אז הבאתי חלק קטן יחסית מהרפורמה. העברתי את זה, ואמרתי - אני עדיין אתן עוד כמה חודשים בניסיון להגיע לקונצנזוס".
לדברי גלית אלטשטיין, כתבת בלומברג בישראל שחתומה גם היא על הריאיון, נתניהו אמר כי "אם תהיה פשרה זה יוכל לקרות מיד. אם לא נצליח להשיג הסכמות עם האופוזיציה, אפשר להגיע להסכמה ציבורית". אלטשטיין ציינה כי בנוגע למה יקרה אם לא תושג הסכמה עם האופוזיציה, נתניהו שומר על עמימות: "צריך לבחור בחלופה שיש לה הסכמה רחבה. זה יסוכם במשא ומתן, לא בריאיון".
בניסיון להרגיע את המשקיעים, נתניהו כינה את ישראל "מוערכת בחסר", וציין כי "כדאי להשקיע בישראל, כסף חכם נכנס לפה עכשיו". לדבריו, "יש רעש בשווקים קצרי הטווח, אבל בהירות בשווקים ארוכי הטווח". הוא גם שיבח את נגיד בנק ישראל פרופסור אמיר ירון, שספג מתקפות חריפות מצד חברי קואליציה, ואמר כי "הוא היה נגיד יוצא מן הכלל". עם זאת, הוא לא הבטיח שיבקש ממנו להישאר בתפקידו לכהונה נוספת: "אני עוד לא רוצה לחשוב על זה - לא היה לי זמן לעשות את זה".