סגור

הסעיף המחייב תשלום מראש לביקור אצל רופא הוצא מחוק ההסדרים

ועדת הכנסת החליטה לפצל את הסעיף שהציע האוצר, לפיו תשלום לרופא לא יוחזר למטופל, במידה שלא ביטל את התור בתוך 24 שעות ממועדו. עקב התנגדות הח"כים לסעיף הדיונים עליו יתקיימו בוועדה

ועדת הכנסת החליטה היום (ה') לפצל מחוק ההסדרים סעיף שנועד לחייב מראש מטופל בגין ביקור אצל רופא, מכון או מרפאה - כאשר התשלום לא יוחזר ללקוח אם לא הגיע לתור שנקבע עבורו (וטרם בוטל). חוק ההסדרים אושר בקריאה הראשונה בכנסת והועבר לוועדות. ההצעה על קריאה שנייה ושלישית תהיה עד ה-29 במאי 2023.
לפי הצעת האוצר התשלום לא יוחזר למטופל, במידה שלא ביטל את התור בתוך 24 שעות ממועדו. עם זאת, קופות החולים יחוייבו להזכיר לו על מועד התור בפרק זמן זה. עוד הציע האוצר להסמיך את שר הבריאות לקבוע הוראות מיוחדות, בהן לא ניתן היה לצפות מראש את ביטול התור - ובמקרים כאלה קופת החולים תוכל שלא לגבות ממנו את ההשתתפות העצמית. עוד הוצע להסמיך את שר הבריאות לקבוע כי לגבי חלק מהביקורים או כולם לא יחולו ההוראות של הקדמת מועד הגבייה.
יו"ר הוועדה ח"כ אופיר כץ (ליכוד), ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) זאב אלקין (תקווה חדשה) שרון ניר (ישראל ביתנו) ואחרים, מתחו ביקורת על הפגיעה הצפויה בציבור. הם ציינו כי אישור ההצעה יפגע במטופלים ובעיקר בקשישים ובמיעוטי היכולת, שלא תמיד יכולים לבטל תור מראש, וגם יתקשו לערער על חיובם על תור שבוטל ברגע האחרון. נציגת האוצר אמרה כי אחוז ביטולי התורים ברגע האחרון מגיע ל-20%, ומטרת ההצעה היא לגרום ללקוחות לבטל מראש תורים על מנת שהתורים "לא ילכו לאיבוד" ויהיו זמינים למטופלים אחרים.
עקב התנגדות הח"כים הוחלט לפי הצעת כץ ואלקין, להעביר את הדיון לוועדת הכנסת שתקיים דיונים בו. אם הוועדה לא תקבל תשובות לטענות הח"כים - הסעיף לא יקודם.
הוועדה גם פיצלה סעיף נוסף מחוק ההסדרים שנועד לקבוע מקצוע חדש - "טכנאי בית מרקחת". לפי ההצעה, הטכנאי לא יהיה רוקח מוסמך אך יוכל לבצע חלק מתפקידיו, ובהם מסירה חוזרת של תרופות קבועות (כלומר שהמטופל מקבל אותם מדי חודש) למעט סם מסוכן או תרופה חדשה. היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, התנגדה בחריפות לסעיף וטענה שאין מקומו בחוק ההסדרים. עוד הזהירה כי אם הכנסת תאשר הכרה במקצוע חדש בתחום הבריאות במסגרת חוק ההסדרים אזי הדבר יהווה תקדים עבור האוצר לעתיד.