סגור

דעה
די לכספים סקטוריאליים

מפלגות וממשלות רשאיות כמובן ליישם בתקציב את האג׳נדה שלהן, אבל אין לאפשר להן לבצע את ההעברות הפוליטיות והסקטוריאליות שבאות בסופו של דבר על חשבונו של הציבור הרחב

הממשלה אישרה שלשום ברגע האחרון תוספת של 700 מיליון שקל ל"כספים הקואליציוניים", שהצטברו ל־2.1 מיליארד שקל ב־2022-2021. זאת עלייה של 50% בהיקף הכספים, שאושרו כבר על ידי הממשלה בדיון התקציב באוגוסט 2021.
התוספת שאושרה השבוע הוצגה לשרים זמן קצר לפני ההצבעה ובעצם מהווה מחטף. השרים אישרו כדי שניתן יהיה להכניסה לתקציב, שיאושר בכנסת כנראה בשבוע הבא.
אמנם ברשימה יש תוספות ליעדים ראויים, כמו בריאות הנפש - 62 מיליון שקל או תנועות הנוער - 85 מיליון שקל ועוד. אבל, הסכומים הללו "מכסים" בעצם את ההעברות הפוליטיות המובהקות: אוניברסיטה באריאל - 70 מיליון שקל, החטיבה להתיישבות וגרעיני משימה עירוניים - 186 מיליון שקל, המשרד לשירותי דת - 201 מיליון שקל.

1 צפייה בגלריה
מימין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן
מימין ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן
מימין: ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: עמית שאבי)

ראשי הקואליציה הנוכחית מתחו בעבר ביקורת על חלוקת הכספים הקואליציוניים לצרכים סקטוריאליים. אשתקד דחתה הכנסת הצעת חוק שהגיש יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, האוסרת חלוקת כספים קואליציוניים ומונעת עריכת הסכמים פוליטיים־תקציביים הכרוכים בקידום אינטרסים פוליטיים אישיים או מפלגתיים.
יש הבדל בין הכספים הקואליציוניים שחולקו בעבר על ידי בנימין נתניהו כראש הממשלה, ובכלל זה לפי דרישות של ח"כים בתמורה לתמיכתם בתקציב בועדת הכספים, לבין הרשימה הנוכחית. אבל קשה להתנער מהתחושה שעיקר התוספת שאושרה שלשום מוסברת בלחצים פוליטיים, רובם סקטוריאליים, ובכניעה לדרישותיהן של מפלגות הימין.
המפלגות והממשלות רשאיות כמובן ליישם בתקציב את האג'נדה שלהן, אבל אין לאפשר להן לבצע את ההעברות הפוליטיות הסקטוריאליות שבאות בסופו של דבר על חשבונו של הציבור הרחב. יש לקוות שברשימה הזו בתקציב הבא ייעדרו הכספים הפוליטיים השנויים במחלוקת שבהם מבקשות המפלגות לפזול לבוחריהן.