סגור

הצעת החוק לביטול הרפורמה בטלפון הכשר עברה בקריאה טרומית

הצעת החוק של ח"כ משה ארבל מקבעת את זכות הלקוחות להירשם לשירות טלפון שבו חסומות אפשרויות כמו שימוש באינטרנט, אסמסים וחיוג למספרים מסוימים, וכן את היכולת למנוע מעבר בין שירות "כשר" לשירות טלפון רגיל. הצעת החוק הועלתה בעקבות רפורמת משרד התקשורת לפתיחת הניודים בקווים הכשרים, שצפויה להיכנס לתוקף החל מה-31 ביולי

אתמול עברה בקריאה טרומית הצעת החוק של חבר הכנסת משה ארבל, אשר מבקשת לבטל את הרפורמה בטלפונים הכשרים של שר התקשורת יועז הנדל. הצעת החוק מקבעת את זכות הלקוחות להירשם לשירות טלפון שבו חסומות אפשרויות כמו שימוש באינטרנט, אסמסים וחיוג למספרים מסוימים. הצעת החוק מקבעת גם את היכולת של חברות הסלולר למנוע מעבר בין שירות "כשר" לשירות טלפון רגיל או מוגבל באופן אחר, ואת יכולתם למנוע העברה של מספר טלפון המסומן בחברה החרדית כטלפון כשר, למכשיר טלפון שאינו כשר. החוק עבר ברוב של 57 תומכים, כולל חברי הכנסת עלי סלאלחה, גבי לסקי ומיכל רוזין ממרצ, מול 43 מתנגדים. יש לציין שהחוק צריך עוד לעבור דיון מקדים באחת מוועדות הכנסת, קריאה ראשונה, דיון שני באחת מוועדות הכנסת וקריאה שנייה ושלישית כדי להיכנס לספר החוקים.
הצעת החוק הועלתה בעקבות רפורמת משרד התקשורת לפתיחת הניודים בקווים הכשרים, שצפויה להיכנס לתוקף החל מה-31 ביולי. לפי הרפורמה, לקוח שיש לו מספר טלפון המשויך בחברה החרדית לשירות כשר יוכל לעבור שירות אחר כרצונו. מלבד הצעות החוק, עתרו השבוע לבג"ץ ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ארגון נוער חרדי ורשת מוסדות חינוך חרדי נגד השר בדרישה לעצור את רפורמת ניוד הטלפון הכשר. בעתירתם ציינו כי "שר התקשורת כופה אידיאולוגיה אישית-חילונית על ציבור רחב של מנויי הטלפון הכשר". גם חברי הכנסת כתבו בדברי ההסבר להצעת החוק כי "הצעת חוק זו באה להגן על החירות הנתונה בידי כל אדם להגביל מרצונו את שירותי התקשורת וציוד התקשורת שהוא עושה בהם שימוש".
בפועל, גם אחרי שהרפורמה תכנס לתוקף, היא לא תמנע מאף לקוח להישאר בשירות טלפון כשר, אבל היא כן תאפשר ללקוחות שמעוניינים בחסימת חלק מהשירותים אך לא כולם, או בכאלה שמעוניינים לעבור לשירות טלפון כולל אינטרנט לבצע את המעבר ולשמור על מספר הטלפון שלהם.
המהלך של משרד התקשורת הוא משמעותי היות והמספר הכשר שהוגדר תחת קידומות ספציפיות בכל חברה, היווה שיטה לתיוג חרדים שיש לו משמעויות חברתיות. לדוגמא, כדי להתקבל למוסדות חינוך מסוימים במגזר, הורים נדרשים להציג שמספרי הטלפון שלהם הם בעלי קידומת המעידה על טלפון כשר. כך, חרדים לא יכלו לעבור לשירות כשר אך ללא הכשר רשמי של ועדת הרבנים או לעבור לטלפון המכיל אינטרנט מבלי לשנות את מספר הטלפון שלהם. בעיה נוספת בהגבלת הניודים בקווים הכשרים היא שהיא מעניקה כוח רב לוועדת הרבנים ומאפשרת לה לכפות הנחיות על חברות הסלולר. לדוגמא, ועדת הרבנים יכלה לכפות על חברות הסלולר לשלם לה כדי להעניק הכשר למכשירים סלולרים, ולאיים על החברה שאם לא תעשה זאת היא תפסיק לנייד אליה מספרים.