סגור
נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי ו נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר
דובי אמיתי ורון תומר (צילומים: יריב כץ)

בית הדין: ההסתדרות לא תחויב לשתף את נשיאות המעסיקים והעסקים בחתימה על הסכמים במשק

נשיאות המעסיקים והעסקים, הכוללת את התעשיינים ולשכות המסחר, ביקשה מבית הדין לחייב את ההסתדרות לשתף אותה בחתימות על הסכמים במשק - אולם העתירה נדחתה; יו"ר התעשיינים רון תומר: "אם הסיבה לסירוב ההסתדרות היא שאני לא ה'יסמן' שלה - אז אני גאה בכך"; יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי: "ההחלטה תשים סוף לכאוס שנוצר במארג יחסי העבודה במשק"

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (א') את עתירת נשיאות המעסיקים והעסקים לחייב את ההסתדרות הכללית לשתף אותה בחתימות על הסכמים קיבוציים והסכמים כלליים במשק אף שמדובר בעמותה שהוקמה בעקבות פיצול בנשיאות המגזר העסקי.
הפיצול בנשיאות הארגונים העסקיים היה ב-2020, כשהתאחדות התעשיינים בראשות רון תומר פרשה ממנה בעקבות מאבקי כוח עם דובי אמיתי - יו"ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים, וברקע הכאוס של תחילת מגפת הקורונה.
התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר בראשות אוריאל לין, שפרש מנשיאות הארגונים העסקיים שנים לפני כן, חברו והקימו ארגון גג משלהם שנקרא נשיאות המעסיקים והעסקים. לטענתם, הוא מייצג קהל עצום של כ-1.6 מיליון עובדים במשק, רובם מענפי התעשייה השונים והמסחר.
ההסתדרות בראשות ארנון בר דוד מתנגדת לדרישת הנשיאות של לין ותומר בנימוק שהיא מידברת וחותמת על הסכמים במשק זה עשרות שנים עם לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שמה הקודם של נשיאות הארגונים העסקיים. ההסתדרות הוסיפה כי אין בפרישת התאחדות התעשיינים כדי לשנות את הסטטוס המשפטי של נשיאות הארגונים העסקיים.
בפסק דין שנתן הרכב בראשות נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת ורדה וירט-ליבנה נקבע כי הנשיאות שהקימו תומר ולין לא חידדה את פשר הפיכת מעמדה לייחודי, כדי ליצור כלפיה חובה משפטית.
השופטים הוסיפו: "ניתן להבין את טיעוני נשיאות הארגונים העסקיים שמתבטאים בתחושת החברים בה, שהיו בני השיח של ההסתדרות לצורך הסכמים קיבוציים כלל משקיים לאורך עשרות שנים וכעת מרגישים כי נדחקו באופן שאינו תואם את משקלם הציבורי ומעמדם ארוך השנים".
אמיתי התייחס היום להחלטה, ואמר כי היא תשים סוף לכאוס שנוצר במארג יחסי העבודה במשק. לטענתו, העתירה הוגשה ממניעים זרים ופגעה במעסיקים ובעובדים.
תומר אמר ל"כלכליסט" כי פסיקת בית הדין הארצי נלמדת והוסיף: "מדוע ההסתדרות מסרבת לנהל מו"מ עם גוף גדול וכל כך מרכזי במשק כמו התאחדות התעשיינים? אם הסיבה לכך היא שאני לא ה'יסמן' שלה אז אני גאה בכך". הוא ניסה להפחית את משמעות הפסיקה והשפעתה על מאזני הכוחות בקרב הארגונים הכלכליים הגדולים במשק ואמר כי היא עדיין תאפשר התערבות של התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר בתהליכים מהותיים עתידיים.