סגור
מימין: אבי כץ ו חנן שמש מנהלי קרן הגשמה
מימין: אבי כץ וחנן שמש, מייסדי קרן הגשמה (צילום: עמית שעל)

פרסום ראשון
מאות משקיעים מתנגדים לעיכוב הליכים לקרן הגשמה: "כספינו ירדו לטמיון"

יומיים לפני הדיון בבקשה שהגישה קרן הגשמה לצו עיכוב הליכים, הגישו מאות משקיעים התנגדויות לבקשה בטענה כי מדובר בניסיון לעכב את התביעות המתנהלות נגדה בנוגע לפרויקטים בהם הפסידה החברה את כספם. הקרן הגישה את הבקשה לעיכוב הליכים לאחר שנקלעה למשבר תזרימי

יומיים לפני הדיון בבקשה שהגישה קרן הגשמה לצו עיכוב הליכים, הגישו היום (ג') מאות משקיעים התנגדות לבקשה.
72 משקיעים, המיוצגים על ידי עו"ד רונן עדיני, הגישו את התנגדותם לבקשה לעיכוב הליכים שהגישה הקרן וזימון אסיפות לשם גיבוש הסדר לחברה. במסגרת ההתנגדות הם טוענים כי ביוני 2019 הם הגישו תביעה כספית בסך 19.8 מיליון שקל נגד הקרן וגורמים נוספים בקשר לפרויקט "לונדון 18" של הקרן, המתנהלת בבית המשפט המחוזי בתל אביב.
"התביעה באה לעולם לאחר שבעקבות מערכת של הטעיות והתרשלות חמורה גרמו הגשמה ומנהליה לאובדן של כל השקעת 72 התובעים בפרויקט, בסך כולל של כ-20 מיליון שקל", נכתב בבקשת ההתנגדות.
המשקיעים הסבירו כי התביעה נוגעת לפרויקט בלונדון ששווק להם כ"פרויקט יוקרתי של הריסה ובנייה, כך שבמקום נכס ישן ייבנה בניין דירות יוקרתי שישיא למשקיעים תשואה פנטסטית". אולם לטענתם, הקרן "שכחה" לגלות להם כי מדובר בנכס לשימור, ועל כן לא ניתן להרוס אותו. "וכך קרה, לתדהמת המבקשים, שלא נתקבל היתר הריסה ובנייה, והפרויקט כולו קרס, באופן שכל כספי המבקשים ירדו לטמיון", נכתב.
1 צפייה בגלריה
עו"ד רונן עדיני
עו"ד רונן עדיני
עו"ד רונן עדיני, המייצג חלק מהמשקיעים
(צילום: דורון לצטר)
עוד טענו המשקיעים כי "בקשת העיכוב מהווה ניסיון נוסף וחסר תום לב של הגשמה לעכב את תביעת לונדון 18 ויתר התביעות המתנהלות בימים אלו נגדה. ברור לכל כי הגשמה ו/או מי מטעמה יעשו הכל כדי להתחמק מלתת את הדין בבית המשפט, ולהשיב למאות המשקיעים (ובתוכם המבקשים) אשר השקיעו באמצעותם את כספם".
"בפתח בקשת העיכוב טוענת הגשמה כי פעלה, כביכול, 'בזהירות ובשמרנות לאורך השנים', תוך הפעלת מערך מאורגן של בדיקות מקיפות הקשורות לפרויקטים אותם איתרה ובהם בחרה להשקיע באמצעות גיוסי הון ממשקיעים. אם היה ממש בטענה זו, לא היו מתנהלים כיום נגד הגשמה עשרות תביעות שבהן נטענו טענות קשות כלפי התנהלות הגשמה", נטען.
בנוסף טוענים אותם 72 משקיעים כי הגשמה מתמודדת, נכון להיום, עם עשרות תביעות כספיות שסך הפיצוי הנתבע בגדרן נאמד ב-317 מיליון שקל. "בהתאם לכך ניתן לראות בתובעים (ובתוכם המבקשים) 'נושים מותנים'". עוד נטען כי "לטענת הגשמה, בהתאם לניתוח 36 ההשקעות הפעילות היום, צפוי למשקיעים החזר בסך כולל של למעלה מ-180 מיליון שקל, אלא שבהמשך הבקשה מתברר כי מימוש ההשקעות צפוי להיות מלווה בקשיים. כפועל יוצא מאותם קשיים ברור כי המימושים ילוו גם בהוצאות שצפויות 'לנגוס' בהחזרים הצפויים, וכלל לא ברור אם וכיצד יעלה בידי הגשמה לממש את כל הפרויקטים במקביל ובתוך זמן קצר".
עוד טוענים 72 המשקיעים כי הגשמה מציגה את מגפת הקורונה כסיבה הראשונה להיקלעות החברה לקשיים, "אלא שהסיבה העיקרית לירידה בהכנסותיה היא, בראש ובראשונה, הרשלנות החמורה בהתנהלותה ובניהול פרויקטים רבים על ידה, וכתוצאה מכך – פגיעה קשה בשמה הטוב, והמוניטין הרע שצברה בקרב ציבור המשקיעים, לאחר כישלונות. בנוסף דומה כי אין היתכנות אמיתית בבקשת העיכוב או בהסדר המוצע, משום שהגשמה לא הוכיחה כי הליך עיכוב ההליכים מתאים לנסיבות הנוכחיות, וכלל לא ברור אם יש בו כדי לסייע לה לשקם את פעילותה ולייצר תזרים מזומנים חיובי", נטען.
קבוצת מתנגדים נוספת, הכוללת מעל ל-200 משקיעים ומיוצגת על ידי עו"ד אוהד רוזן, הגישה אף היא התנגדות לעיכוב הליכים לקרן הגשמה בטענה כי "מדובר במשקיעים פרטיים ששמו את מבטחם בקרן הגשמה, וכעת במהלך נפסד מבקשות המבקשות להותירם בפני שוקת שבורה". עוד הגישו את התנגדותם 70 משקיעים המיוצגים על ידי עו"ד ירון רוסמן ממשרד נשיץ ברנדס אמיר ושות' ועוד עשרות משקיעים המיוצגים על ידי עו"ד עומר נירהוד.
עורכי הדין אוריאל זעירא וגיא סרוסי, המייצגים משקיעים אחרים, מסרו: "מרשינו מבקשים שקיפות מוחלטת וביקורת חשבונאית על מעשיה של קרן הגשמה. הליך הבראה כלכלית איננו יכול להתנהל באמצעות הנהלתה הקיימת של הקרן".
נזכיר כי קרן הגשמה, העוסקת בניהול של השקעות בנדל"ן בחו"ל עבור קבוצות משקיעים, פנתה לאחרונה לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לעיכוב הליכים וזימון אסיפות לשם גיבוש הסדר לחברה. במסגרת הבקשה נטען כי לאורך שנות פעילותה החברה ניהלה עבור קבוצות המשקיעים כ-245 פרויקטים (מעל 300 השקעות) בישראל, ארה"ב, אנגליה, קנדה, גרמניה, הולנד ועוד. עוד נטען כי סך ההון שהושקע על ידי המשקעים בהשקעות השונות שבוצעו לאורך השנים עומד על למעלה מ-3 מיליארד שקל, ושוויים המוערך של פרויקטים אלו עולה על 13.5 מיליארד שקל. הקרן טענה כי אין לה נושים.
לפני מספר שנים המייסדים אבי כץ וחנן שמש נפרדו מהשליטה בקרן הנדל"ן, וכיום בעלי השליטה באמצעות בסד אחזקות הם בין השאר איש העסקים האמריקאי יוג'ין מנדלוביץ ואליהו קנפלר. יש להדגיש כי הבקשה שהגישה קרן הגשמה הוגשה לפי תיקון 4 לחוק חדלות פירעון, המאפשר לסייע לחברות שנקלעו לקושי בעקבות הקורונה. הבקשה היא ייחודית במובן זה שנטען בה כי בשלב זה אין לחברה חובות, אולם היא הגישה אותה לאור העובדה שהיא צופה כי תיקלע לקשיים בקרוב מאחר שהיא חווה משבר תזרימי.
בשבוע האחרון הגיש הממונה על חדלות פירעון את עמדתו וציין מספר קשיים שהבקשה של קרן הגשמה מעוררת. מנגד, קרן הגשמה, באמצעות עו"ד שלום גולדבלט ועו"ד רהב עין-דר, מסרה את תגובתה לבית המשפט וציינה בה כי הגשתה של הבקשה נועדה להקדים את השלב "בו החברה לא תצליח לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות ולהיקלע לכדי חדלות פירעון תזרימית שתגרום לשיתוק פעילותה באופן מידי, לפיטורי כל עובדיה ולאיבוד יכולותיה לנהל את ההשקעות של המשקיעים, עובדה שתגרום לפגיעה אנושה בהשקעות הפעילות, שמהן צפויים לחזור לידי המשקיעים כ-180 מיליון שקל".
עוד טענה קרן הגשמה כי התקיימו התנאים למתן צו עיכוב לצורך הליכי אישור ההסדר המוצע וכי "סגירת דלתות בית משפט תביא בוודאות להפסקת פעילותה של החברה בטווח הזמן המידי ולפגיעה קשה ביכולת המימוש וההחזר מהפרויקטים הפעילים".