סגור
נמל המפרץ ב חיפה
נמל המפרץ בחיפה (צילום : רענן כהן)

פרסום ראשון
חברת התשתיות הסינית נגד פסילתה במכרז של חברת נמלי ישראל: "ההחלטה התקבלה משיקולים זרים"

צ'יינה הארבור עתרה לביהמ"ש המחוזי לאחר שוועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל הודיעה לה כי לא תוכל לגשת למכרז להקמת נמל התזקיקים החדש במפרץ חיפה "מטעמי ביטחון לאומי". חברת נמלי ישראל: "אין ביכולת החברה להתייחס פומבית לעניינים הקשורים למכרז או למתמודדים".

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הארבור (China Harbour Engineering company) הגישה בשבוע שעבר עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לאחר שוועדת המכרזים של חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה לה בפברואר האחרון כי לא תוכל לגשת למכרז להקמת נמל התזקיקים החדש במפרץ חיפה "מטעמי ביטחון לאומי".
מדובר במסוף שנועד להחליף את המסוף הישן ולהוות מסוף מודרני לייבוא וייצוא של תזקיקי נפט. החברה ביקשה מבית המשפט באמצעות עוה"ד גלעד כ"ץ ועודד ישראלי ממשרד ש. הורוביץ ושות' לעכב ולהשהות באופן מלא את כל הליכי המכרז להקמת מסוף התזקיקים בנמל המפרץ בחיפה. כמו כן במסגרת העתירה שהגישה ביקשה לבטל את החלטתה של ועדת המכרזים מפברואר האחרון במסגרתה הוחלט לפסול את השתתפותה של צ'יינה הארבור במכרז מטעמי "ביטחון לאומי".
במסגרת העתירה נטען כי החלטת ועדת המכרזים שגויה והתקבלה שלא כדין ועל כן יש לבטלה. צ'יינה הארבור טוענת בעתירה כי "עולה חשש כבד כי ההחלטה התקבלה משיקולים זרים למנוע השתתפות תאגידים סיניים בפרויקטים מקומיים בתחום התשתיות". עוד נטען כי "ככל שהטעם לפסול את צ'יינה הארבור מהשתתפות במכרז נעוץ בהיכללותן של חברות סיניות ברשימות שחורות (כאשר אין חולק כי צ'יינה הארבור אינה מצויה באף רשימה שחורה כלשהי), הרי שבפסיקה נקבע כי צווים המורים על הכללתה של חברה לתוך רשימה שחורה במדינה זרה, אינם חלים על פעילותן של החברות הזרות במדינות אחרות, היינו בישראל", נטען.
צ'יינה הארבור טוענת במסגרת הבקשה והעתירה שהגישה כי החלטת ועדת המכרזים לפסול את השתתפותה במכרז התבססה על המלצתה של "'רשות רלוונטית' עלומה, שנכון למועד הגשת בקשה זו והעתירה, לצ'יינה הארבור לא נמסרה זהותה... ועדת המכרזים שימשה חותמת גומי, לא בחנה את המלצת 'הרשות הרלוונטית' ולא קיימה דיון מעמיק בעניין ההמלצה טרם החליטה על הפסילה...עם כל הכבוד לשיקולי ביטחון לאומי, אין גם בהם כדי לאפשר לוועדת המכרזים לקבל החלטות בחוסר סמכות, תוך התפרקות משיקול דעת עצמאי והתעלמות מוחלטת מזכות הטיעון של צ'יינה הארבור ומחובת ההנמקה. במילים אחרות, ביטחון לאומי אינה מתיר לוועדת המכרזים לעשות דין לעצמה, ולהפר באופן בוטה עקרונות יסוד במשפט המינהלי ודיני המכרזים".
עוד טוענת צ'יינה הארבור כי מדובר בהחלטה שגויה, "בלתי סבירה באופן קיצוני ומשוללת יסוד שכן צ'יינה הארבור מעולם לא גרמה, ולא תגרום, בשום צורה ודרך, לפגיעה בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. להפך, פעילותה של צ'יינה הארבור בישראל מזה שנים, באמצעות חברת בת ישראלית, המהווה מודל לניהול משותף ישראלי סיני, בהן היא מובילה בהצלחה פרויקטים לאומיים מרכזיים בענף התשתיות, ובהם פרויקטים עבור חברת נמלי ישראל, מדגימה כי מדובר בחברה מהימנה המקדמת את התעשייה בישראל".
בין השאר מציינת צ'יינה הארבור בעתירה פרויקטים המדגימים את פעילותה הענפה בישראל. בין הפרויקטים המוזכרים ניתן למנות את נמל הדרום החדש. "צ'יינה הארבור ביצעה את פרויקט הדגל שקידמה חברת נמלי ישראל בשנים האחרונות של בניית נמל הדרום החדש, בהיקף אסטרונומי של כ-3 מיליארד שקל, עבודה שבה זכתה החברה בשנת 2014 והושלמה על ידי החברה בשנת 2021 (כשנה מוקדם יותר מהמועד המבוקש ותוך חסכון כספי אדיר למדינה)". עוד נטען בעתירה כי לאחרונה סיימה צ'יינה הארבור גם את פרויקט הקמת רציף 21 בנמל הישן באשדוד ועוד. יתר על כן, נטען כי פעילותה של צ'יינה הארבור בישראל מסייעת לקדם שיתופי פעולה כלכליים ואסטרטגיים בין חברות ישראליות לבין חברות סיניות ותורמת רבות לקידום שיתופי פעולה בינלאומיים ולמעמדה של מדינת ישראל בסין ובזירה הבינלאומית בה פועלת החברה. עוד מציינת העותרת כי מדובר בפרויקט הקמה בלבד ללא רכיב של בעלות/החזקה/תפעול.
השופט קובי ורדי קבע דיון לאפריל ולא מצא בשלב, זה בין היתר בהתחשב במועד הדיון הקרוב שנקבע לדיון, להוציא צו ארעי במעמד צד אחד.
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: "חברת נמלי ישראל קיבלה את העתירה ואין ביכולת החברה להתייחס פומבית לעניינים הקשורים למכרז או למתמודדים לגופם".