סגור
בית דפוס בארי ב קיבוץ בארי
דפוס בארי (צילום: ישראל יוסף)

בלעדי
סופית: דפוס בארי לא יוכל להשתתף במכרז על הדואר

הוועדה למכירת מניות המדינה החליטה לקבל את המלצת רשות התחרות שלא לאפשר לדפוס בארי להתמודד על רכישת חברת דואר ישראל. "שיקולי התחרות הם אינטרס מהותי בהפרטה זו", נכתב בהחלטה

הוועדה למכירת מניות המדינה החליטה סופית בסוף השבוע כי דפוס בארי לא יוכל להשתתף במכרז לרכישת חברת דואר ישראל. ההחלטה ניתנה בהמשך להמלצת רשות התחרות בדצמבר שלא לאשר לבארי להשתתף במכרז. ההמלצה לפסול את הדפוס מההתמודדות נומקה בכך שלבארי יש חברה המתחרה בדואר בתחום חלוקת דברי דואר וחבילות. הוועדה ציינה כי ההחלטה מתקבלת אחרי חודשים של בחינה כשלנגד עיניה עומד האסון הנורא שפקד את הקיבוץ ואת יישובי הדרום ב־7 באוקטובר. השיקולים שבחנה הוועדה נגעו לטובת הליך ההפרטה וכללו את השיקול התחרותי, סיכויי השלמת ההפרטה ולוחות הזמנים הנדרשים לצד השאלה אם לוועדה יש מנדט ללהתחשב בשיקולים לאומיים הנוגעים לשיקום יישובי הדרום.
השרים דודי אמסלם ושלמה קרעי תמכו בהשתתפותו של בארי במכרז, לאור אירועי אוקטובר ולמרות המלצת רשות התחרות, וכתוצאה מכך נדחו בחודש לוחות הזמנים לכניסה לחדרי המידע במכרז. הוועדה גם איפשרה לאנשי בארי להיכנס לחדרי המידע של הדואר, אבל לא בצורה ישירה, אלא באמצעות צד ג' שהוא גורם אובייקטיבי. מגבלה כזו הוצבה גם בפני קבוצת אמיליה שגם לה פוטנציאל תחרות מול הדואר, וזו החליטה לפרוש. "בארי החליט שלא להשתמש בפשרות שניתנו לו", ציינה הוועדה בהחלטה.
חוות הדעת של רשות התחרות שלא לאפשר לבארי להשתתף במכרז ניתנה בסוף דצמבר ונומקה בחשש לפגיעה בקידום התחרות בתחום הדואר הכמותי. חוות הדעת כללה ניתוח השווקים הרלבנטיים של שוק הדפוס ושוק חלוקת הדואר והתבסס על מידע רב שחלקו לא פורסם מחשש לפגיעה בתחרות. לאחר בקשת בארי מרשות התחרות לבחון שוב את עמדתה, החליטה הוועדה כאמור לאפשר לה כאמור גישה לחדרי המידע באמצעות צד ג'. אבל בארי ענתה שהפתרון איננה מספיק עבורה. ב־24 בינואר דחתה רשות התחרות סופית את בקשת בארי לדון שוב בנושא לאחר ששמעה את עמדות משרדי התקשורת והאוצר.
מהמכתב עולה כי רשות התחרות השתמשה בבכיר האוצר לשעבר גל הרשקוביץ כדי לחוות דעה מקצועית לגבי שאלת בארי תוך התייחסות מפורטת לטיעוני בארי ורשות התחרות. "במסגרת חוות דעתו נדונו הן ההיבטים התחרותיים ומקומם בהליך ההפרטה, והן ההיתכנות וההשלכות של השתתפות בארי על התהליך לאור עמדת רשות התחרות, בראי חשיבות הליך ההפרטה, סיכויי הצלחתו והשלמתו... ההמלצה של הגורם המקצועי המוסמך והאמון על תחום זה, הנשענת על נימוקים נרחבים וכבדי משקל, היתה כי התמונה התחרותית איננה מאפשרת את השתתפותו של בארי בתהליך, וכי קיים סיכון ממשי להפרטה כולה, ולמימוש תכליותיה המשקיות, אם תתקבל החלטה המנוגדת לעמדת רשות התחרות". ההמלצה נותרה בעינה גם לאחר דיונים נוספים עם רשות התחרות שאמונה על מכרז הדואר.
מההחלטה עולה כי במהלך הדיונים נדונו אפשרויות כמו רכישת הדואר בידי בארי ללא שליטה בפועל בחברה, ואפשרות למכירת החברות הבנות של דפוס בארי באופן שירסן מעט את הפגיעה בתחרות. נידונה גם אפשרות לאפשר לבארי להשתתף ולקבוע בחירת כשיר שני ושלישי במידה ורשות התחרות תפסול סופית את בארי תוך מספר חודשים. אבל אפשרות זו לדברי הוועדה כרוכה ב"חשיפה מהותית לאי יכולת להשלים את העסקה".
"השקעה הונית מינימלית וללא יכולת השפעה על מדיניות החברה משמעה אחזקה פיננסית פסיבית ולא משמעותית, ללא כל השפעה, ובניגוד למטרה המרכזית שהוצגה לפיה האחזקה בדואר תהווה את התשתית לדפוס בארי לממש את חזונו ותוכניותיו האסטרטגיות", נמסר בהחלטה.
בפני בארי שמיוצגת בהליך בידי עו"ד נגה רובינשטיין עומדת האפשרות לערער על ההחלטה בבית המשפט ולא ברור אם תשתמש בה. ניכר שהחלטת הוועדה המפורטת יחסית נועדה לסתום כל אפשרות משפטית לפירצה במקרה כזה.
"שיקולי התחרות הם אינטרס מהותי בהפרטה זו, וקידומם משיג מטרות חשובות של ההפרטה ובהן שיפור השירות ורמת המחירים לציבור... מצבו של הדואר והימשכות ההליכים, ואף חשיפה לכישלון של ההליך כולו, יביאו לנזק כלכלי מהותי לתקציב המדינה ולמשלם המיסים", נכתב בהחלטה. "המדינה הזרימה בשנים האחרונות מיליארדי שקלים מכספי משלם המסים לייצובו של הדואר מתוך מטרה לייצר את התנאים להפרטה, והנזק הכלכלי לצד חשש מאי יכולת להשלים את ההפרטה עלולים להביא להזדקקות להזרמות נוספות".
הוועדה ציינה את המשבר הכלכלי ואת התקופה של גירעון תקציבי גבוה כסיבות להשלים את המכרז, והוסיפה כי פעולות בניגוד לשיקול התחרותי "יביאו לפגיעה באינטרס של כלל הציבור ובייחוד אוכלוסיות מוחלשות כתוצאה מייקור רמת השירות והנכס".
"בלב כבד לאור האסון הנורא שפקד את יישובי עוטף עזה בכלל, ואת קיבוץ בארי בפרט, ולאחר התייחסות לכל טענות בארי, מחליטה הוועדה על הפסקת השתתפות דפוס בארי בהליך המכירה וקוראת לממשלת ישראל לפעול לסיוע ליישובי העוטף, ודפוס בארי בכללם, בכלים האחרים העומדים לרשותה", נכתב בהחלטה.
נוכח החלטת רשות החברות למנוע מדפוס בארי להשתתף בהליך ההפרטה, מדפוס בארי נמסר: "צר לנו על החלטת רשות החברות למנוע מדפוס בארי להשתתף בהליך ההפרטה וזאת על אף ההבנה הברורה של כל הנוגעים בדבר לגבי חשיבות פעילותו של דפוס בארי לשיקום ישובי העוטף. לרשות החברות הייתה ההזדמנות לסייע לשיקום בארי והיא בחרה שלא לעשות כן. צר לנו לא פחות על הדרך שבה בחרו ברשות החברות להתיש את אנשי דפוס בארי בכדי לגרום להם לסגת מכוונתם מבלי שהרשות תידרש לפרסם את ההחלטה שכפי הנראה התקבלה זה מכבר. הגיעה העת שרשויות המדינה יחליפו את הצהרות התמיכה במעשים שיהיה בהם כדי להבטיח את שיקום יישובי העוטף ואנשיו".