סגור
משה גפני מליאה מליאת הכנסת השבעה השבעת ממשלה ממשלת השינוי כנסת
ח"כ משה גפני. ימונה לראשות ועדת הכספים (צילום: ערוץ כנסת)

הפירורים שמשאיר נתניהו למפלגתו: הליכוד חילק לשותפיו את ראשות הוועדות הכלכליות

לראשות ועדת הכספים ימונה משה גפני ולראשות ועדת הרפורמות ייבחר ח"כ מהציונות הדתית. ביהדות התורה ובש"ס נאבקים על ראשות ועדת הבריאות. מבין הוועדות הכלכליות החשובות והמרכזיות הליכוד צפוי לקבל רק את ראשות ועדת הכלכלה

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו (הליכוד) חילק לשותפיו בקואליציה המסתמנת לא רק תיקים מרכזיים בממשלה, אלא גם את המשרות של ראשי הוועדות הכלכליות והבכירות בכנסת, למעט ועדת הכלכלה. כיו"ר ועדת הכספים ימונה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שכבר נבחר לפני שבועיים כיו"ר הוועדה הזמנית.
כיו"ר ועדת הרפורמות ייבחר ח"כ מטעם הציונות הדתית שיעבוד ישירות עם שר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית). בהסכם הקואליציוני שנחתם לפני 11 ימים בין הליכוד לעוצמה יהודית נקבע כי ראשות הוועדה המיוחדת לעניין קרן למען אזרחי ישראל (המכונה "ועדת קרן הגז") תינתן לנציג מטעמה של עוצמה יהודית. זאת ועוד, יהדות התורה תובעת להעניק את ראשות ועדת העבודה והרווחה לח"כ יעקב טסלר. הוועדה מופקדת בין היתר על העלאת שכר המינימום.
ביהדות התורה ובש"ס נאבקים על ראשות ועדת הבריאות. יו"ר ש"ס ושר הפנים והבריאות המיועד אריה דרעי דורש להעביר את ראשות הוועדה לנציגו, בעוד ביהדות התורה תובעים להעניקה ליצחק פינדרוס, שאמור להצטרף למשכן בעזרת החוק הנורבגי.
כך, מבין הוועדות הכלכליות החשובות והמרכזיות הליכוד צפוי לקבל רק את ראשות ועדת הכלכלה. לראשות ועדה זו מועמד ח"כ דוד ביטן (הליכוד). אלא שביטן יעמוד בראש ועדה שחלקים נרחבים מתחומי פעילותה יועברו לדיון בוועדת הרפורמות, שלגביה סמוטריץ' סיכם עם נתניהו כי בראשה יעמוד נציג הציונות הדתית. המשמעות היא שחלק גדול מהרפורמות שיבקש סמוטריץ' כשר אוצר להעביר בכנסת, בעיקר באמצעות חוק ההסדרים במשק שיוגש באמצע 2023, יידונו בוועדת הרפורמות.
במקביל, לא מן הנמנע שמהלכי חקיקה הקשורים בשיכון, ומטבע הדברים נדונים בוועדת הכלכלה, יועברו על ידי שר השיכון המיועד יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) לוועדת הכספים בראשות חברו לסיעה גפני. מההסכם הקואליציוני עולה עוד כי הליכוד ויתר על השליטה בוועדת החוקה חוק ומשפט לטובתו של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית). הוועדה עוסקת גם בתחומים כלכליים כמו דיני חברות, חדלות פירעון והגבלות משקיות בשל הקורונה.