סגור
מנהל רשות הספנות והנמלים יגאל מאור
יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים בעבר וחוקר ב-INSS (צילום: גיל נחושתן)

"ההשלכות של החרם הטורקי על כלכלת ישראל הן אדירות"

יגאל מאור, המנהל הקודם של רשות הספנות והנמלים, והיום חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי: "טורקיה שימשה עד היום מקור למוצרים רבים במחירים סבירים, והסחר איתה התבסס על הסכמי סחר בינלאומיים. זה עלול עוד להחמיר עם מניעת מעבר אוניות במיצרי הבוספורוס והדרדנלים או איסור טיסה מעל שמי טורקיה"

הדיווח כי נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הורה להפסיק את הסחר בין ישראל וטורקיה עלה לכותרות לפני כמה שעות, אך הראשונים שהבינו כי משהו מתרחש היו אנשי הימאות והמלחים העובדים עם טורקיה: "מהבוקר האנשים שפעילים בתחום ידעו שהולכת להיות בעיה עם היבוא והיצוא עם טורקיה", אומר רב חובל יגאל מאור, מנכ"ל רשות הספנות והנמלים עד לפני כשנה וחצי, וכיום חוקר ב-INSS (המכון למחקרי ביטחון לאומי) ומרצה באוניברסיטת חיפה.
"אנחנו מדברים על אירוע מרחיק לכת. ההשלכות הן אדירות בסיפור הזה. טורקיה שינתה את המעמד שלה בעקבות הקורונה. ניסו לקצר שרשראות אספקה - זו מגמה שקרתה בכל העולם. טורקיה משמשת כמקור להרבה מוצרים במחירים שמאפשרים יוקר מחיה מתקבל על הדעת במדינת ישראל" אומר מאור.
איזה מוצרים ישראל מייבאת מטורקיה?
"מוצרי צריכה. מממתקים ושימורים, ירקות ופירות וכל מה שאתה יכול לחשוב עליו. מוצרים לבית, מוצרים לבניין, מלט, כמות לא מבוטלת של דגים טריים מגיעה מטורקיה. מוצרי חשמל, רכבים. כל מיני תאגידים בינלאומיים עושים הרכבה בטורקיה. מביאים את המכונית בחלקים, מרכיבים אותה שם ומייצאים אותה משם. למשל, הטויוטה קורולה מורכבת בטורקיה, ועכשיו אומרים להם שאי אפשר לשלוח מכוניות לישראל. טויטה זו רק דוגמה, זה יכול להיות יונדאי ויוניליבר שמייצרים בטורקיה, גם בייבוא המקביל לישראל. יש פתגם שאומר שמאז שהפיניקים המציאו את הכסף נגמרו כל הבעיות. השאלה היא כמה ינוצל המצב הזה לעליות של מחירים בכל מיני מקומות. בכל הזדמנות כזו של משבר יש מי שמנצלים את זה. בסיפור עם החות'ים למשל, העלו מחירים של פסטה שמגיעה מאיטליה ודאודורנט שהגיע מפולין".
לפי מאור, טורקיה עלולה לנקוט צעדים נוספים שההשפעה שלהן על ישראל עלולה להיות משמעותית מאוד, ובין השאר הוא מתייחס לאפשרות של מניעת מעבר של אוניות החולפות דרך מיצרי הבוספורוס והדרדנלים המחברים בין הים השחור לים התיכון שעליהן שולטת טורקיה: "הנושא הזה מעוגן באמנה שנקראת אמנת מונטרה משנת 1937 שמגדירה שאסור להפריע לשיט החופשי במיצרים. חלק נכבד מהתבואות במדינת ישראל מגיעות מרוסיה ומאוקראינה. על פי המקורות התקשורתיים, לא מעט דלק מגיע מאיזור הים השחור לישראל דרך המיצרים הטורקיים (הכוונה לאזרבייג'אן – י"ש). יש פה אמנה בינלאומית אבל ארדואן מתעלם מהסכמי סחר בינלאומיים שבהם יש תנאים לביטול, והוא זורק את ההסכמים. הסחר בין טורקיה לישראל הוא על בסיס הסכמים, לא על בסיס בא לי לקנות או לא לקנות מהם".
חברות ישראליות עלולות להיפגע מהמהלך?
"הקו המרכזי של צים שפוקד את מדינת ישראל הוא קו שמגיע מאסיה, מקיף את כל אפריקה ופוקד מספר נמלים בטורקיה. כרגע מדובר על הייבוא והייצוא מישראל, ואני מקווה שבהמשך לא יתייחסו לאוניות שמנוהלות על ידי חברה ישראלית. מחר בבוקר הם יכולים להגיד שהם גם לא מאפשרים טיסה מעל שמי טורקיה. בעלי אוניות ישראליות שלא קשורים בכלל לישראל כמו משפחת עופר, חברת זודיאק וחברת איסטרן פסיפיק הם בין בעלי האוניות הגדולים בכדור הארץ, וגם שם אני מקווה שלא ינסו לעשות כל מיני בעיות".
מאור טוען כי החרם עלול להשפיע גם על המדינות השכנות ועל הפלסטינים: "יש גם כמה חברות טורקיות שמגיעות לישראל עם סחר די מפותח, חברות שנוסעות הלוך וחזור כולל מטענים שמגיעים למדינות שאחרי ישראל, כמו הרשות הפלסטינית וירדן. אם חברה טורקית מגיעה לפה פעם בשבוע עם 500 מכולות שמיועדות לשוק הישראלי ומתוכן 20 שמיועדות לשוק הפלסטיני, אז ברור שבהקשר הזה הרשות הפלסטינית 'רוכבת' על הסחר הישראלי הגדול".