סגור

בלעדי
"הסבירו את המחיר או שתיפסלו ממכרז המיליארדים של הרכבת הקלה"

שיכון ובינוי, אגד ו־CRCC הסינית הגישו יחד הצעה נמוכה במיוחד למכרז הרכבת הקלה בגוש דן. לאחר שההצעה נבדקה על ידי חברת ייעוץ, נת"ע הודיעה כי תפסול אותה אם לא תקבל הסבר משכנע להיתכנותה הכלכלית

חברת נת"ע שיגרה השבוע מכתב חריג לשיכון בינוי, אגד וחברת CRCC הסינית בנוגע להשתתפותן המשותפת במכרז הקו הסגול והקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן. במכתב מצוין כי בנת"ע בדקו שנית את הצעתה הנמוכה באופן חריג של קבוצת החברות וכי גם מבדיקה זו, שנעשתה על ידי חברת ייעוץ הנדסי חיצונית, עולה שמדובר בהצעה עם תמחור בעייתי, בלשון המעטה. לפי המכתב, אם בתוך שבועיים החברות לא יספקו הסברים מספקים להיתכנות הכלכלית של ההצעה – מועמדותן תיפסל.
לפי גורמים בנת"ע, העיסוק בהצעה המשונה של שלוש החברות הוא זה שמעכב כעת את ההכרזה על הזוכים במכרז המיליארדים של שני קווי הרכבת הקלה. לדבריהם, לקחי העבר מלמדים כי עדיף להתעכב בכמה חודשים כעת ולוודא כי ההצעה שמתקבלת ריאלית, שכן האלטרנטיבה שהקבוצה הזוכה לא תצליח לבצע את העבודה תהיה גרועה יותר.
בחודש אוגוסט השנה פורסם ב"כלכליסט" כי הקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד הגישה הצעת מחיר "שאינה מסתדרת עם ההיגיון" ונמוכה במיליארדי שקלים מכל הצעה אחרת שהוגשה. כבר אז חברת נת"ע שמנהלת את המכרז שלחה מכתב לקבוצה ודרשה הסברים על רמת המחירים הבלתי סבירה בחלק ממרכיבי ההצעה וזאת עד כדי חוסר כדאיות כלכלית. במכתב טענה נת"ע כי אם עושים שימוש בנתונים של ההצעה כפי שהיא, אזי המודל הכלכלי אינו עומד וההצעה קורסת.

2 צפייה בגלריה
חיים גליק נת"ע
חיים גליק נת"ע
מנכ"ל נת"ע חיים גליק. האם האמריקאים לחצו?
(צילום: נת"ע)
בתגובה, קבוצת החברות שלחה מסמכים המגבים את ההצעה שעליהם חתומים "מיטב המומחים במשק, כולל בנק הפועלים וחברות ביטוח מלוות", לדברי גורמים בקבוצה.
מכתב התגובה של הקבוצה גרם לנת"ע לבצע בדיקה נוספת של ההצעה על ידי חברת ייעוץ הנדסי חיצונית שעד עתה לא היתה מעורבת בפרויקט. חברת הייעוץ חישבה את המחיר לפי קילומטר מסילה — ועדיין נמצאו פערים גדולים ולא מוסברים בין הצעת הקבוצה לבין המודלים הכלכליים וההצעות האחרות.
להערכת גורמים ממשלתיים ועסקיים, CRCC ושיכון ובינוי נוקטות לא פעם בטכניקה של Dumping שבמסגרתה הן מבקשות לזכות במכרז בכל מחיר, ולכן מעוניינות לנצח גם במחיר שהוא כביכול הפסדי.
מנגד, בכירים בקבוצה של CRCC, שיכון ובינוי ואגד טוענים כי ההתנהלות של נת"ע והממשלה בהקשר הזה "תמוהה" וכי "הרמה המקצועית וההתנהלות שלהן אינה סבירה".
2 צפייה בגלריה
 הדמיית תחנת הקו הירוק הרכבת הקלה תחנת האצטדיון
 הדמיית תחנת הקו הירוק הרכבת הקלה תחנת האצטדיון
הדמיית הקו הירוק. "נלך לבית משפט אם יפסלו אותנו"
(הדמיה: נת"ע)
בקבוצה אומרים כי ילכו עד הסוף ואם יהיה צורך בכך גם יגיעו לבית המשפט, מה שיוביל לעיכוב נוסף של הפרויקט. לדברי אותם גורמים, במקרים אחרים למדינה לא היה אכפת מהצעות נמוכות במיוחד בפרויקטי תשתית, ולפני כשנתיים זכתה קבוצה של שפיר ו־CAF הספרדית במכרז הרכבת הקלה של ירושלים אף שזו היתה זולה ביותר ממיליארד שקל מההצעה השנייה וזולה במאות מיליוני שקלים מאומדן הממשלה.
אחד ההסברים לאותה התנהלות "תמוהה" של הממשלה ונת"ע יכולה להגיע דווקא מכיוון אחר לגמרי — לחצים מהממשל האמריקאי. בחודשים האחרונים בכירות בממשל ביידן התבטאו נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה לפני כמה חודשים ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ג'ו ביידן. מדובר בצו שחתם עליו הנשיא האמריקאי בחודש יוני, שמהווה הרחבה לצו שחתם עליו דונלד טראמפ בעבר, ואוסר השקעה ב־59 חברות סיניות, שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.
למכרזי הקו הירוק והקו הסגול ניגשו חמש קבוצות, שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. רשימת הקבוצות שמתמודדות על הקמת שני הקווים החדשים במכרזים כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו־CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית הכוללת את צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל. לפי הערכות, שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027 ועלותם נאמדת בכ־28.5 מיליארד שקל. הם צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת–ת"א–בת ים) שמוקם בימים אלה וצפוי להיפתח בעוד יותר משנה.