סגור
חיסון קורונה ביונטק
חיסון קורונה של ביונטק. התבססות של החברה בארץ תוביל לשילוב של חוקרים ישראלים בפעילותה (צילום: רויטרס)

אחרי ביקור מייסד ביונטק: גורמים במשרדי האוצר והכלכלה מעריכים - החברה בדרך להקים מפעל בארץ

השבוע ביקר בישראל פרופ' אואור שאהין, המנכ"ל והמייסד של חברת התרופות, במהלכו נפגש בין היתר עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון על רקע האפשרות שהחברה תקים את אחד ממתקני הייצור שלה בעיר. החברה גם בוחנת הקמת מעבדה בסמוך למוסד מדעי גדול במרכז הארץ

גרומים במשרד האוצר טוענים כי ביונטק (BioNTech) הגרמנית צפויה להשקיע מאות מיליוני שקלים בהקמה של אתר ייצור חיסונים ומכון מחקר חדש בישראל.
השבוע ביקר בישראל המייסד והמנכ"ל של ביונטק, פרופ' אואור שאהין, שהוביל את פיתוח חיסוני הקורונה ביחד עם חברת התרופות פייזר. הביקור נמשך 3 ימים והסתיים אתמול (ד'). הוא הוזמן לארץ במהלך מתואם ויזום של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, מינהל סחר החוץ של משרד הכלכלה, משרד ראש הממשלה, משרד הבריאות ורשות החדשנות.
1 צפייה בגלריה
אוגור שאהין מייסד ביונטק
אוגור שאהין מייסד ביונטק
מנכ"ל ומייסד ביונטק, אואור שאהין
(צילום: רויטרס)
גורם ממשלתי בכיר אמר לכלכליסט כי הביקור נערך על רקע פניות שעשתה המדינה כבר לפני יותר משנתיים, בעיצומה של מגפת הקורונה, לחברות פרמצבטיקה גדולות בעולם כדי להקים בארץ מפעל לייצור חיסונים לקורונה, כמו גם לפיתוח ולייצור של חיסונים למגפות עתידיות.
לדברי הגורם, "נפגשנו עם נציגים מכל חברות התרופות הגדולות בעולם, ועם ביונטק הגרמנית הגענו הכי רחוק. ניכר שהיא כבר חצתה את הרוביקון בנוגע להשקעה בישראל, והיא צפויה לקבל החלטה סופית בנושא בתוך חודשים אחדים. אם תחליט על כך, אין לה כוונה להתנות את ההשקעה שלה בישראל בקבלת סיוע ממשלתי כלשהו".
להערכת הגורם, זולת היכולות האסטרטגיות שתשיג ישראל בתחום החיסונים, התבססות של ביונטק בארץ תוביל גם לשילוב של חוקרים ישראלים בפעילויות שהחברה מובילה בתחום החקר והטיפולים בסרטן ובמחלות קשות אחרות.
במסגרת ביקורו בארץ שאהין נפגש עם שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, עם החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג, מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, ועם נשיא האוניברסיטה העברית בירושלים, פרופ' אשר כהן, וקיים הרצאה במכון ויצמן ברחובות על חיסונים וטיפולים המבוססים על טכנולוגיית mRNA.
עוד הוא נפגש עם ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, וזאת על רקע בחינת האפשרות שהחברה הגרמנית תקים את אחד ממתקני הייצור שלה בירושלים. החברה גם בוחנת הקמת מעבדה בסמוך למוסד מדעי גדול במרכז הארץ.
אחד הגורמים שמצוי בקשר עם ביונטק אמר ל"כלכליסט" כי עצם ביקורו של מנכ"ל החברה בארץ מהווה הישג, שכן הוא אינו מרבה לקיים נסיעות מסוג זה. השרה ברביבאי אמרה בתום הביקור כי "אנחנו פועלים למציאת פתרונות טכנולוגיים למגפות ולמחלות, לא מחכים למשבר הבריאותי הבא ופועלים לפיתוח יכולת עצמאית שתאפשר לנו לייצר חיסונים ופתרונות מדעיים לכל צורך עתידי שנדרש לו".
על פי הערכה של גורמים במשרדי הממשלה, כבר בעוד כחודש צפוי ביקור של משלחת של בכירים מביונטק שיבחנו מקומות אפשריים להקמת אתרי הפעילות שמתכננת החברה להקים.