סגור
המועצה הדתית מועצה דתית הרבנות הראשית רבנות ראשון לציון 2017
מועצה הדתית (צילום: אבי מועלם)

בעקבות התנגדויות בקואליציה - בוטל הדיון ב"חוק הרבנים"

הסיבה המרכזית לביטול היא חשש מהיעדר רוב לקידום החוק, נוכח התנגדות של 5 ח"כים מהקואליציה. אתמול הודיעה הקואליציה כי תקדם את הצעת החוק למרות הווטו של גנץ והתנגדות סער. יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ: "הצעת החוק יורדת מסדר היום. חובה עלינו לשאוף לאחדות בעם כמה שניתן"

בעקבות התנגדויות של ח"כים בקואליציה בוטל הדיון שנועד להיערך הבוקר בוועדת החוקה על "חוק הרבנים". הסיבה המרכזית לביטול היא חשש מהיעדר רוב לקידום החוק, נוכח התנגדות של 5 ח"כים מהקואליציה ובהם: אלי דלל וטלי גוטליב מהליכוד.
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (ליכוד) הודיע כי לאחר שיחות עם ראשי סיעות הקואליציה ולאחר שיחתו עם יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי הוחלט כי בעת הזו לא נכון לקדם חקיקה שנויה במחלוקת. "על כן הצעת החוק יורדת מסדר היום. החובה עלינו היא לשאוף לאחדות בעם כמה שניתן".
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הודיע כי: ״מאז תחילת המלחמה בוועדת החוקה העברנו בהסכמות ובפשרות עשרות רבות של חוקים בנושאים רבים ומגוונים. אני מקווה ובטוח שגם על הנושאים בהם איננו מסכימים נדע לנהל את המחלוקות בצורה עניינית שתכבד את העם, את הכנסת ואת מדינת ישראל״.
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הגיב ואמר כי "אני מברך על הסרת חוק הרבנים מסדר היום. בשעה שטובי בנינו ובנותינו נלחמים בגבורה בעזה, כש-134 חטופות וחטופים בשבי החמאס, עלינו להיות מאוחדים סביב מטרות המלחמה, ולא לעסוק בחקיקה שנויה במחלוקת שתזרע מחלוקת בעם ובהנהגה".
החוק נועד לאפשר למנות מאות רבנים חדשים בערים, יישובים ושכונות ויעניק לממסד הדתי רוב מוחץ בגוף שיבחר אותם. הצעת החוק הוגשה אשתקד ע"י רוטמן, ח"כ ארז מלול (ש"ס) ויועדה להצבעה בקריאה ראשונה, אך קידומה הוקפא מאז החלה המלחמה. בקואליציה החליטו אתמול לקדם אותה למרות הווטו שהטילו השרים בני גנץ וגדעון סער מוקדם יותר אתמול (ב').
גורמים בקואליציה אמרו כי גנץ וסיעתו הצביעו נגד התקציב, וגנץ נסע לארה"ב בניגוד לעמדת רה"מ. נוסף לכך יש לחץ של ש"ס לקדם את החוק שיטיב עם המפלגה. ח"כ אלי דלל (ליכוד) אמר כי "אולי ישנם כאלה ששכחו אבל בטנק בעזה או בגבול הצפון נמצאים כרגע יחד חיילים שחושבים אחרת והתגייסו להילחם יחד והשאירו הכל בצד. ‏כמוהם גם אנחנו נבחרי הציבור לא צריכים להתעסק במה שעלול ליצור פירוד ויכוח ופילוג".
נייר עמדה של ד"ר אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה שהוגש לוועדת החוקה אשתקד קובע כי הצעת החוק המקורית תאפשר למנות יותר מאלף רבני ערים, יישובים ושכונות חדשים ולהגדיל את מספר הרבנים שמקבלים משכורת יותר מפי שלושה. ההצעה תאפשר לשר לשירותי דת לכפות על ערים שאינן מעוניינות ברב למנות כזה, אלא שבגרסתה הנוכחית הוצאה מנוסח הצעת החוק האפשרות לכפות רבני יישובים, כך שהחוק מאפשר לכפות רק מינוי של כ-300 רבני ערים ושכונות, מתוכם 35 רבני ערים בשכר גבוה. כמו כן היא מפחיתה את הייצוג של נשים בגוף הבוחר של רבני ערים מ-40% ל-25%.