סגור
ים המלח מלונות עין בוקק
ים המלח והמלונות בעין בוקק (צילום: עופר צור)

בלעדי
החברות הממשלתיות לתיירות צפויות להתאחד לחברה אחת

המהלך שמקדם שר התיירות חיים כץ צפוי להביא לחיסכון של כ־15 מיליון שקל בשנה. כן ייעל את הבירוקרטיה וצפוי להביא לתיאום טוב יותר בין חברות התיירות הממשלתיות הפועלות כיום

משרד התיירות מתכנן לאחד ולמזג את כל החברות הממשלתיות לפיתוח התיירות שבאחריותו תחת חברה אחת — החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), שהיא הגדולה מבין ארבע החברות שהמשרד חולש עליהן, כך נודע ל"כלכליסט".
המהלך ששר התיירות חיים כץ מקדם אמור להביא לביטול ופירוק שלוש החברות הקטנות יותר: החברה לפיתוח עכו העתיקה, החברה להגנות ים המלח (חל"י) והחברה לפיתוח חוף אילת (חפח"א, שכבר כמעט ואינה פעילה) - ולהכניס את כלל הפעילויות לתוך חמ"ת, תחת הנהלה אחת ודירקטוריון אחד.
המהלך מתנהל במקביל לדיון שהתקיים השבוע בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן ובהשתתפות פורום קהלת, בהצעה להקים ועדה לצמצום מספר החברות הממשלתיות, בהן גם חברות התיירות. מדובר באג'נדה שהוביל הפורום בשנים האחרונות.
להערכת המשרד, המהלך צפוי להביא לחיסכון של כ־15 מיליון שקל בשנה, בין השאר בהוצאות שכר ותקורות, ובעיקר תיקון עיוותי עבר שיביאו לתיאום טוב יותר בין הגופים. זאת לאחר שבשנים האחרונות, בין השאר בשל מאבקים פרסונליים, החברות השונות שתחת אחריות משרד התיירות החלו להילחם זו בזו על מכרזים בתחום פיתוח תשתיות התיירות וניסו להיכנס לתחומים אחת של השנייה, עד כדי כך ששתי חברות שונות אף ביצעו עבודות שונות באותו פרויקט, מה שהביא לסרבול מיותר.
המהלך אמור לקרות בהדרגה כאשר כץ מתכנן להגיש הצעת מחליטים לממשלה לבניית חברת תשתיות לאומית לתיירות, שתקבל אחריות גם על תחזוקה שוטפת של אתרי התיירות שהיא מפתחת. סנונית ראשונה למהלך היא בהסכם שנחתם לאחרונה על ידי כץ ומנכ"ל משרדו דני שחר, לפיו חמ"ת תנהל כעת את החברה לפיתוח עכו העתיקה. כבר כיום מנהלת ושותפה חמ"ת ל־74% מהכנסות החברה האחראית על פיתוח עכו העתיקה. המהלך יביא למעשה להכנסת החברה לפיתוח עכו תחת חמ"ת, כאשר השלב הבא שמתוכנן הוא ביטולה העצמאי, לצד חל"י וחפח"א.
בשנים האחרונות חמ"ת, הפועלת כזרוע ביצוע של משרד התיירות לפיתוח תשתיות תיירות ופנאי, הגדילה את מעגל מזמיני העבודה ממנה והפכה לזרוע ביצוע כלל ממשלתית (למשל עבור רמ"י, משרד המורשת ועוד). בעקבות זאת היקף הפעילות בחמ"ת גדל פי שלושה וכיום היא מבצעת כ-168 פרויקטים במקביל ברחבי הארץ, בהיקף של כ-1.6 מיליארד. ההתחזקות הזו מאפשרת, לדברי המשרד, להוציא לפועל את
מהלך איחוד כל הזרועות תחתה. "יש לנו בחמ"ת מאגר של יותר מ-600 יועצים, מה שמאפשר חיסכון בעלויות, יעילות זמנים, מקצועיות ושילוב ידע לצד הניסיון הרב של חמ״ת בסטטוטוריקה וניהול נכסים מניבים", אומר ל"כלכליסט" מ"מ מנכ"ל חמ"ת אלעד ארנפלד.
לפי נתוני משרד התיירות, התקציב השנתי של חמ"ת עומד על 102 מיליון שקל ויש בה כ-30 עובדים, התקציב השנתי של החברה לפיתוח עכו הוא 38 מיליון שקל ויש בה כ-40 עובדים והתקציב השנתי של חל"י 93 מיליון שקל (מתוכם כ-52 מיליון שקל לביצוע תשתיות תיירות והשאר לתחום קציר המלח, שבמשרד מעוניינים לוותר עליו) ויש בה כ-20 עובדים. התקציב השנתי של חפח"א כ-5 מיליון שקל ואים בה עובדים (היא מקבלת כבר כיום שירותי ניהול מחמ"ת).
מצד אחד המהלך יביא לכך שבידי כץ, או כל שר שיכהן בעתיד במשרד, יהיו פחות ג'ובים "לחלק", היות שמספר חברי הדירקטוריון הכולל שיהיה בידיו למנות יקטן משמעותית וייחתך בכשני שלישים עם ביטול החברות, ההנהלות והדירקטוריונים שלהן. מצד שני, המהלך בהכרח יחזק משמעותית את חמ"ת, יעלה את יוקרתה ואת השכר שניתן יהיה לשלם בה. זאת משום שהוא צפוי גם להעלות את הסיווג של חמ"ת, שהוא תלוי היקף הפעילות, המחזורים, מספר העובדים וכדומה - שאמורים כמובן לגדול עם איחוד כל החברות.
העלאת סיווג של חברה ממשלתית מביאה באופן ישיר לכך שהיא "נחשבת" יותר וגם להעלאת השכר שניתן לשלם בה למנכ"ל, לדרג הניהולי וכתגמול לדירקטורים. כיום לחמ"ת אין מנכ"ל מאז שהמנכ"ל הקודם עידן מועלם מונה למנהל הרשות הארצית לתחבורה, והיא מנוהלת בידי ממלא המקום ארנפלד.
בלשכת כץ מסבירים שהיכולת לנהל את תחום פיתוח תשתיות התיירות באמצעות כמה גופים שלא מסונכרנים ביניהם הוא בעייתי. "אם אתה רוצה לבנות משהו שיעבוד, מסודר, עם רמת ביצוע גבוהה, זה המהלך הנכון. הרי לא צריך שלוש חברות תשתיות שונות תחת משרד התיירות עם שלושה מנכ"לים", אומרים גורמים השותפים למהלך.
כץ מצידו מסר כי המהלך שהמשרד החל בביצועו "יביא לפיתוח מיטבי של תשתיות התיירות והפנאי בראיה ארצית רחבה. נצמצם בירוקרטיה ונקטין עלויות מנהלה, תוך הגברת היעילות בביצוע. נפעל שגם תחום תחזוקת הפרויקטים יועבר לאחריות החמ''ת, מה שיבטל את התלות ביכולת של כל רשות מקומית לתחזק פרויקטים שהוקמו, וישמר את ההשקעה לרווחת המבקרים".