סגור

דעה
ריח של קומבינה בתוספות התקציב לחינוך החרדי

הממשלה צריכה לבטל את הגדלת התקציב של רשתות החינוך החרדיות. בכסף שיתפנה עליה להשתמש כדי לעודד פתיחת בתי ספר של החינוך הממלכתי־חרדי, כפי שהתחייבה

בדיקת "כלכליסט" חשפה בראשית השבוע עלייה מפתיעה מאוד ובלתי מוסברת בתקציבי רשתות החינוך המפלגתיות החרדיות, החינוך העצמאי של אגודת ישראל ובני יוסף של ש"ס. תקציב החינוך העצמאי גדל מ־1.3 מיליארד שקל בתחילת 2019 ל־1.7 מיליארד שקל בהצעת התקציב הנוכחית. תקציב בני יוסף גדל מ־650 מיליון שקל ל־910 מיליון שקל. המשמעות: המפלגות החרדיות מקבלות בעצם תוספות קואליציוניות בלי להיות בקואליציה.
בשל הסכם פוליטי מ־1992 וללא כל סיבה הגיונית, רשתות החינוך המפלגתיות מקבלות מימון השווה ל־100% מהתקציב הבסיסי לתלמידי החינוך הממלכתי. זאת למרות שלמדינה יש עניין ברור לא לעודד חינוך פרטי ומפלגתי. מתן התוספות בתקציב החדש מזיק בכמה אופנים. ראשית, הוא פוגע במטרה המוצהרת של הממשלה הנוכחית לעודד את החינוך הממלכתי־חרדי. שנית, הוא מחזק את החינוך המפלגתי ויוצר מערכת חינוך שמשרתת את האינטרס הפוליטי של המפלגות החרדיות. שלישית, הוא מעודד את הקומבינה של נהירת מוסדות פרטיים לתוך רשתות החינוך המפלגתיות החרדיות. בניגוד לבתי הספר המקוריים של הרשתות, שמלמדים לימודי חול, הניסיון מלמד שהמוסדות החדשים נוטים להתעלם מחובת לימודי הליבה המלאים, ומקבלים את התקציבים המוגדלים כשהם מלמדים ליבה חלקית.
1 צפייה בגלריה
בית ספר חרדי פתוח בניגוד להנחיות
בית ספר חרדי פתוח בניגוד להנחיות
בית ספר חרדי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם כשימינה הבטיחה לשמור על החינוך החרדי, היא הבטיחה לשמור על הקיים, לא להגדיל אותו. באין הסבר הגיוני גלוי, קשה שלא לתהות האם עומד מאחורי המהלך הזה הסכם פוליטי סודי. והסכמים פוליטיים יש חובה לפרסם.
הממשלה צריכה לבטל את הגדלת התקציב של רשתות החינוך החרדיות. בכסף שיתפנה עליה להשתמש כדי לעודד פתיחת בתי ספר של החינוך הממלכתי־חרדי, כפי שהתחייבה, ולהיענות לכל יוזמה משמעותית של הורים להקמת מוסד כזה.