סגור

חשיפה
ההון נחשף: איתן סטיבה קיבל על הפעילות באפריקה 588 מיליון דולר

מסמכים שהוגשו בעבר לבית המשפט במסגרת סכסוך בין מי שאמור להפוך לאסטרונאוט הישראלי השני לבין שותפו לשעבר חיים טייב, חושפים את הסכם ההיפרדות בין השניים בשנת 2019; לפי ההסכם, סטיבה מכר את חלקו בפעילות במדינות כגון אנגולה, קונגו וחוף השנהב, שכללה מרכזים רפואיים ובתי ספר

כמה שווה הונו של איתן סטיבה, שאמור להפוך בקרוב לאסטרונאוט הישראלי השני? רמז לכך ניתן לקבל מהסכם ההיפרדות שנחתם בינו לבין שותפו לשעבר חיים טייב בשנת 2019, במהלך שבו השניים פירקו את השותפות באפריקה, ובו נקבע כי חלקו של סטיבה בקבוצת מיטרלי באפריקה עומד על 588 מיליון דולר. סכום זה עולה מתוך מסמכים שהוגשו בעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב ונחשפים כעת לראשונה ב"כלכליסט".
ההיפרדות בין סטיבה לטייב הוסברה אז על רקע רצונו של סטיבה למקד את עסקיו בתחום "השקעות אימפקט" (השקעות חברתיות־כלכליות מטביעות חותם) באפריקה, אולם מאחורי הקלעים היו מחלוקות עסקיות, שנידונו בעבר אצל עו"ד רובי בכר ששימש כ"סופרווייזר" לביצוע ההיפרדות בין השניים, כמו גם בבית המשפט המחוזי. מחלוקות אלו ממשיכות להידון גם היום בבוררות חסויה בין השניים בלונדון.
1 צפייה בגלריה
מימין איתן סטיבה ו חיים טייב
מימין איתן סטיבה ו חיים טייב
איתן סטיבה (מימין) וחיים טייב. בין השותפים לשעבר נותרו מחלוקות
(צילום: ארז עוזיר)
לדברי גורמים המכירים את פרטי הסכסוך, הסכום שאותו התחייב טייב לשלם לסטיבה בהסכם ההיפרדות שולם במלואו. עם זאת, בין השניים נותרו מחלוקות אחרות, שוליות יותר, שבהן מעורבים גם גורמים אחרים, בהם יועצים, שפעלו עמם באפריקה ותובעים מצדם כספים שלטענתם מגיעים להם.

הסכסוך פתח תיבת פנדורה

כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", הסכסוך בין טייב לסטיבה גרם לגלי הדף, כשלפני כשנתיים טייב מסר לשותפיו לשעבר של סטיבה בקבוצת LR, עמי לוסטיג ורועי בן ימי, מידע על אודות מעשים פסולים לכאורה שנעשו על ידי סטיבה במהלך הליך פירוק הקבוצה ב־2012. כך טענו לוסטיג ורועי בן ימי.
סטיבה עזב את LR, שבעבר עסקה בפרויקטים בטחוניים ותעשיתיים ובהמשך עברה לפרויקטים אזרחיים, במסגרת הפיצול, לאחר מו"מ שנוהל מול שני שותפיו וחבריו לשעבר מהטייסת. הצדדים הסכימו כי סטיבה ישאר עם הפעילות באנגולה, וטייב, לשעבר בכיר בקבוצה הצטרף אל סטיבה כשותף. תחת קבוצת מיטרלי שהם ייסדו הם בנו במשך כשש שנים פרויקטי חקלאות, טיפול במים, אנרגיה ועוד באנגולה בהיקף של מאות מיליוני דולרים. כמו כן פעלו סטיבה וטייב בחוף השנהב ובקונגו, לבניית מרכזים רפואיים ובתי ספר מקצועיים לאלפי תלמידים.
המידע שמסר טייב פתח, באיחור של שנים, תיבת פנדורה וגרר לטענות חריפות של בן ימי ולוסטיג כלפי סטיבה על אודות מצגי שווא, הטעיה ומרמה לכאורה שנעשו כלפיהם לפני כעשור, והביאו לטענתם לכך שסטיבה הצליח לשים את ידו על פעילות הקבוצה המשגשגת באנגולה ב"נזיד עדשים" תוך נישולם מפירותיה. טענות אלה נידונו בשני הליכי גישור שלא צלחו וביום שני ביקשו לוסטיג ובן ימי, באמצעות עו"ד אלקס הרטמן, מבית המשפט למנות בורר בסכסוך והצהירו כי בכוונתם לתבוע מסטיבה יותר ממיליארד שקל. סטיבה, המיוצג בידי עורכי הדין גיורא ארדינסט ותומר ויסמן, הביע מנגד תמיהה על "הטענות המפורכות", מאחר שלדבריו שלושת השותפים היו מעורבים יחדיו בפעילות הקבוצה באנגולה ואף נכתב בפירוש בהסכם ההיפרדות ביניהם שכל הצדדים מכירים באופן אישי את תחומי הפעילות, הנכסים, הזכויות וההתחייבויות של כל החברות. "הניסיון של לוסטיג ובן ימי לטעון אחרת הוא חסר בסיס", נמסר מטעמו.
ברקע, כאמור, הסכסוך של סטיבה מול שותף חדש יותר – טייב. כפי שעולה מתצהיר שהגיש בעבר טייב לבית המשפט ונחשף כעת לראשונה, בשנת 2017 סטיבה וטייב חתמו על הסכם בעלי מניות שהגדיר מנגנון היפרדות ביניהם באמצעות הליך BMBY (קנה אותי או שאקנה אותך) ונקבע בו אופן בירור המחלוקות ביניהם, אם יתגלעו.
בשלהי 2018 הגיש טייב הצעה לרכוש את אחזקותיו של סטיבה בקבוצה ובעקבות זאת נפתח מו"מ וגובש הסכם היפרדות בסיועו של עו"ד רובי בכר, שכיהן כמגשר ויועץ מקצועי לצדדים. עו"ד בכר היה מעורב בגיבוש הסכם ההיפרדות אשר נחתם בין סטיבה וחברת Tryos International group שבבעלותו לבין טייב וחברת Miles Limited שבבעלותו. השניים סיכמו כי טייב ירכוש את מלוא הבעלות והשליטה בקבוצת מיטרלי מידיו של סטיבה.
לפי מסמך מינואר 2019 שחתום בידי עו"ד בכר תחת הכותרת "קביעה בדבר הוראות לביצוע קלוזינג", בין הצדדים הוסכם כי "מועברים מצד לצד ההחזקה והשליטה בחברות מסוימות, וכן היה איתן אמור לקבל תשלום בסכום של כ־588 מיליון דולר".
עוד עולה מהמסמך כי טייב וסטיבה פעלו להשלים את ההסכם ולהכין את העסקה לסגירה, אולם בין הצדדים התעוררו מחלוקות לגבי הקלוזינג שלה. ניסיונותיו של עו"ד בכר לגשר לא צלחו, אולם בהמשך הצדדים הגיעו לפשרה, בכר התפטר, והמחלוקות שנותרו מתבררות בלונדון.