סגור
מימין נגיד בנק ישראל אמיר ירון והמשנה לנגיד אנדרו אביר
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מימין) והמשנה לנגיד אנדרו אביר. לפי החוק, הממשלה חייבת למנות משנה לנגיד (צילומים: אלכס קולומויסקי, עמית שעל)

הממשלה "שכחה" להאריך את כהונתו של המשנה לנגיד

בנק ישראל צפוי להישאר, לראשונה, ללא משנה לנגיד אף שהחוק מחייב לאייש את התפקיד. כהונת המשנה אנדרו אביר פוקעת בסוף השבוע, אך הנושא אפילו לא עלה בסדר היום של ישיבת הממשלה. משרד רה"מ: "הנושא ייבחן עם שובו מחו"ל" 

בנק ישראל צפוי להישאר, בפעם הראשונה בהיסטוריה, ללא משנה לנגיד. כהונתו של המשנה הנוכחי אנדרו אביר פוקעת בשבת הקרובה, אך הממשלה לא אישרה את הארכתה. ההזדמנות האחרונה לחדש את המינוי היתה אתמול בישיבת הממשלה שהתבטלה (הנושא אף לא היה חלק מסדר היום). לכלכליסט נודע כי כבר לפני כמה שבועות הנגיד אמיר ירון המליץ על חידוש הקדנציה של אביר, אך לפי חוק בנק ישראל, הממשלה צריכה להחליט על כך. לפי החוק, "הממשלה תמנה, לפי המלצת הנגיד, משנה לנגיד". כלומר, הנגיד יכול לבקש, להתחנן וללחוץ, אך הוא תלוי באופן מוחלט בממשלה.
כהונתו של משנה לנגיד אינה בגדר מנהג, אלא חוק לכל דבר בעניין. המשמעות היא שהממשלה מפרה את החוק, גם בהקשר הזה. שכן לפי אותו חוק, חובה על הממשלה למנות משנה לנגיד.
המשנה לנגיד הוא אחד החברים בוועדה המוניטרית שמחליטה על המדיניות המוניטרית, לרבות גובה הריבית במשק. אם מינויו לא יוארך תהיה בעיה עם תפקוד הוועדה המוניטרית. אומנם לפי החוק מספיק קוורום של 4 חברי ועדה (מתוך 6), אך העובדה שהוועדה מגיעה למקרה קיצוני כזה בגלל אי־מינוי משנה לנגיד היא אות קלון לממשלת ישראל. אביר חבר גם במועצה המינהלית הקובעת את התקציב ואת מדיניות השכר בבנק ישראל ומשפיע גם על המדיניות של רכישות וניהול המט"ח של הבנק. אך חשוב מכך, אם נבצר מהנגיד לכהן בתפקידו, מכל סיבה שהיא, בהיעדר משנה לנגיד עלול בנק ישראל להיקלע לסיטואציה חסרת תקדים.
בניגוד למינוי של משנה חדש לנגיד, חידוש המינוי הוא פעולה פשוטה למדי. מספיק משאל טלפוני (אפילו ווטסאפ, כפי שנעשה בעבר) כדי לאשרו. היות שמדובר בחידוש מינוי גם אין צורך בכינוס של ועדת גרוניס, המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. אם בכוונת ראש הממשלה למנות אדם אחר, הדבר עלול לקחת זמן שכן תפקיד המשנה לנגיד מחייב את אישור ועדת גרוניס שמאשרת גם את הנגיד, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ וראש המוסד - דבר המעיד על חשיבות תפקיד המשנה לנגיד.
גם לגבי חידוש מינויו של הנגיד עצמו, נתניהו התמהמה. הוא חיפש מועמד שיחליף את ירון וניסה למנוע את הארכת הקדנציה שלו. המועמד המוביל היה אפי בנמלך, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, מומחה עולמי בנושאי מימון, פשיטות רגל, שוקי אשראי וגם כלכלת טרור. אלא שכמה שבועות לאחר שעלה שמו של בנמלך התרחש מחדל 7 באוקטובר ופרצה המלחמה והובהר לנתניהו כי החלפת נגיד בתקופת מלחמה, במיוחד באדם לא מנוסה, עלולה לגבות מחירים כבדים מהכלכלה הישראלית ולגרום לזעזועים בשוק ההון המקומי. ב־20 בנובמבר חידש נתניהו את המינוי לירון, שזה תקופה ארוכה הפך לפחות רצוי על ידי נתניהו על רקע הביקורות שהוא נוהג להשמיע בנושאים מאקרו־כלכליים שאינם קשורים לבנק ישראל.
אותן המלצות, אגב, הן חובתו החוקית של הנגיד. לפי סעיף 7(ב) לחוק בנק ישראל, "הנגיד ישמש יועץ לממשלה בעניינים כלכליים, לרבות לעניין צמצום פערים חברתיים וצמצום אי־שוויון בחלוקת ההכנסות בחברה". כלומר, לפי החוק, הנגיד הוא היועץ הכלכלי לממשלה ולפיכך הוא לא רק רשאי לייעץ, אלא חייב לעשות זאת.
בינואר, לאחר החלטת בנק ישראל שלא להוריד את הריבית, הטיח הנגיד ביקורת מרומזת לגבי שלוש סוגיות ליבה שמסבכות את הממשלה בימים אלה: הרכב התקציב (לדברי הנגיד, היה נכון להכניס יותר מחוללי צמיחה וגם לצמצם משרדים), חוק הגיוס (קרא לגייס את החרדים) וההפיכה המשטרית שלגביה רמז כי היא פוגעת בכלכלה ("הכרחי לשמור על עצמאותם ועל חוזקם של המוסדות. זה תנאי לאמון השווקים ולצמיחה כלכלית בת־קיימא").
מבנק ישראל נמסר: "בהתאם לחוק, הממשלה תמנה, לפי המלצת הנגיד, משנה לנגיד. כהונת המשנה לנגיד קצובה לחמש שנים וניתנת להארכה לחמש שנים נוספות. לעניין הוועדה המוניטרית, הנגיד רשאי למנות עובד נוסף מבנק ישראל לחבר ועדה עד למינוי משנה לנגיד. בנק ישראל לא מדווח על גופו של אדם. לגבי הסטטוס של תהליך המינוי נמליץ להתעדכן עם מזכירות הממשלה".
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "עם שובו של ראש הממשלה מחו"ל הנושא ייבחן על ידיו ויטופל כנדרש".