סגור

חברת החשמל: הערב נשבר שיא כל הזמנים בביקוש לחשמל

בשעה 18:34 נמדד ביקוש של 14,738 מגה וואט. שיא העומס הקודם היה ב-3 בספטמבר 2020 עם 14,621 מגה וואט. יצרני החשמל הפרטיים: "צריך להגדיל את יכולת ייצור החשמל מגז"


חברת החשמל מדווחת הערב (ד') כי היום נקבע שיא של כל הזמנים בביקוש לחשמל, וגם שיא של חורף - 14,738 מגה וואט בשעה 18:34. שיא העומס הקודם היה בקיץ, ב-3 בספטמבר 2020 בשעה 15:06 - 14,621 מגה וואט.
מוקדם יותר חברת החשמל מעריכה כי הערבסביב השעה 19:00 יישבר שיא צריכת החשמל של כל הזמנים לחורף, וצריכת החשמל תעמוד על 14,300 מגה וואט.
2 צפייה בגלריה
שעון חשמל חברת החשמל שעון חשמל דירתי
שעון חשמל חברת החשמל שעון חשמל דירתי
שעון חשמל
(צילום: מאיר פרטוש)
שיקי פישר, מנכ"ל נגה (החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית): מדובר בשיא של כל הזמנים, הנובע כמובן מגל קור קיצוני בשילוב התנהגות הצרכנים בתקופת הקורונה (רוב התושבים בארץ ובבית ובמקביל מקומות המסחר ומקומות העבודה פתוחים). האתגר בניהול משק החשמל בזמן ביקושים גבוהים הוא לדאוג לזמינות מלאה של כלל יחידות הייצור במשק, לדאוג שתהיה רזרבה מספקת גם לסטיות בתחזית. זה שיא חורף השלישי שנשבר השבוע ואנחנו נערכים להמשך עלייה בביקושים בחורף הקרוב וכמובן לפוטנציאל הביקושים שיבוא לידי ביטוי בקיץ הקרוב.
החל מתחילת השבוע נרשמת מגמת עלייה בביקוש לחשמל על רקע גל הקור. ביום שני השבוע נרשמה צריכת שיא של 14,039 מגה וואט בצריכת חשמל, אך השיא צפוי כאמור להישבר הערב.
חברת ניהול המערכת הממשלתית נגה פרסמה פילוח של מקורות צריכת החשמל בשעת השיא שלשום ב-19:00, כלומר מאיזה מקור יוצר החשמל. מהנתונים עולה כי 70% מהחשמל הנצרך (9,863 מגה וואט) יוצר מגז טבעי; 25% מיוצר מפחם (3,569 מגה וואט), 1.3% יוצר מסולר. עוד כמות זניחה יוצרה מאנרגית רוח. בגלל שעת המדידה – בערב כשאין שמש – אין התייחסות לחשמל שיוצר מאנרגיה סולארית שכן אין יצור חשמל מאנרגית שמש בשעות החשיכה. 1.8% מהחשמל יוצר כתוצאה מאגירה שאובה.
במקביל לעלייה בביקוש לחשמל, בחברת החשמל מתמודדים עם היעדרות מלאה או חלקית של כ-20% מהעובדים: בסך הכל מועסקים בחברת החשמל 11,000 עובדים. מתוכם, לפי נתונים עדכניים, 650 מאומתים לקורונה ועוד 1,500 עובדים בבידוד, כך שלמעשה מדובר בכ-20% מעובדי חברת החשמל שמצויים בבידודי קורונה.

2 צפייה בגלריה
נתי בירנבוים מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים ועידת התחזיות
נתי בירנבוים מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים ועידת התחזיות
נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים
מחברת החשמל נמסר כי עובדי השטח שלה מטפלים בפגעי מזג האוויר ברשת החשמל כתוצאה מהטמפרטורות נמוכות, עומס על הקווים, קריסת עצים וענפים וחדירת מים.
יצרני החשמל הפרטיים מנצלים את העובדה שבשיא החורף מיוצר פחות חשמל מאנרגית שמש בכדי לטעון שצריך להגדיל את יכולת ייצור החשמל מגז. לדברי נתי בירנבוים מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים: "אנו ממשיכים להתריע על המחסור הצפוי בייצור חשמל. מזג האוויר הסוער בשבוע האחרון הוביל לצמצום משמעותי בייצור החשמל הסולארי ובעוד שהביקוש לחשמל רק גובר משנה לשנה, המשק הישראלי לא נערך עם יכולות ייצור חשמל מתאימות. אי אפשר להסתמך על אנרגיות מתחדשות בלבד, ויכולות אגירה משמעותית קיימות עדיין רק על הנייר. מדינת ישראל חייבת להבטיח יכולת ייצור חשמל אמין וזמין לאורך כל השנה, ללא תלות במזג אוויר קיצוני או במצבי חירום".
איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "ישראל פיגרה במשך שנים בקידום התחום הסולארי אך בשנים הקרובות צפויים לקום מתקנים סולאריים בהספק של אלפי מגוו"ט עם סוללות אגירה שיוכלו לספק חשמל סולארי אגור אחרי השקיעה. החשמל הסולארי יהיה זול ונקי יותר מהגז הטבעי ויוכל לסייע לגיוון מקורות האנרגיה המזהמים של ישראל".