סגור
הפגנת רופאים מתמחים על עומס שעות ה עבודה ב כיכר הבימה
הפגנת רופאים מתמחים על עומס שעות העבודה (צילום: יובל חן)

דעה
שלילת זכות השביתה מרופאים תביא להרס מערכת הבריאות

היכולת של רופאים לדאוג לבריאות ולשלום מטופליהם היא תולדה של השגת שיפור בתקני רופאים ובתנאי עבודתם. פגיעה ביכולתם לפעול בכדי לקדמם ולשפרם, תשפיע על בריאותו ושלומו של הציבור

אני מתקשה להבין מה עושה שכרון הכוח לגורמים פוליטיים מסוימים. האם אינם מבינים שבידיהם שלהם הם עלולים להחריב את מערכת הבריאות שלנו ולסכן את שלום הציבור? הצעת חוק שהונחה לאחרונה על שולחן הכנסת, הזויה ומנותקת מהמציאות, מבקשת לשלול את זכות השביתה מהצוותים הרפואיים ולהעניק לכנסת ולממשלה יכולת בלתי מוגבלת מול צוותי הרפואה, הנושאים על גבם את מערכת הבריאות הציבורית אשר מצויה ממילא באי ספיקה מתמדת. בכך מבקשים מגישי ההצעה לרמוס ברגל גסה זכות דמוקרטית יסודית של עובדים חיוניים - במקרה זה רופאות ורופאים - אשר השביתה היא למעשה הכלי היחיד שלהם להתמודד עם עיוותים בלתי סבירים מצד המדינה, שלעיתים אף מסכנים חיי אדם.
הכנסת מערכת הבריאות ל"סיר לחץ", תוך ביטול מנגנון השביתה המאזן - גם אם זה אינו מיושם בפועל שכן שביתה היא מוצא אחרון אשר איש מאיתנו לא שש להפעילו - תוביל לשבירת מערכת האיזונים העדינה הקיימת כיום. היא תביא לשבר שלא היה כמותו בקרב הרופאות והרופאים, האחיות והאחים ושאר הצוותים הרפואיים, ותוביל את מערכת הבריאות הציבורית לכאוס, לכעסים, למשבר עמוק ולדרך ללא מוצא. התוצאה תהיה הרסנית למערכת בכללותה ולבריאות הציבור ולשלומו בעיקר.
מערכת הבריאות נקלעה למחסור כבד ברופאים, אשר כמותו לא היה מעולם. בזמן שאוכלוסיית המדינה הולכת וגדלה מדי שנה, מספר הרופאים היחסי הולך וקטן דרמתית. הדבר מוביל ליצירת עומסים עצומים, להתארכות התורים לרופאים ולרופאים מומחים, לבדיקות ולניתוחים. לצערנו, מי שפוקד לאחרונה את בתי החולים, או את מרפאות הקהילה, חש זאת על בשרו, והישועה לא תגיע כנראה בקרוב לאור הקיצוצים בתקציב הבריאות המסתמנים בהצעת התקציב. בקרוב אנחנו צפויים להגיע לדיונים על הסכמי השכר החדשים, כאשר ברור שהמחסור ברופאים רק יילך ויתגבר בשנים הקרובות. האוטובוס דוהר במהירות עצומה אל פי התהום ובמקום לבלום ולהרגיע, מגבירים את מהירותו. מישהו כאן מתבלבל, או סתם עיוור למשמעויות הצעת החקיקה.
זאת ועוד, כבר עתה ישראל "מדממת" אלפי רופאים לארה"ב ולמערב. נמאס להם. עדיף להם לקבל שכר גבוה בהרבה בחו"ל, לקבל את הכבוד וההערכה המגיעים להם, ולא להיות מאוימים חדשות לבקרים ע"י המדינה שלהם. ההסכם הקיבוצי הבא יקבע האם בריחת המוחות תגבר, או האם נצליח לעצור את דהירת הרופאים הטובים החוצה ולשמר אותם כאן אצלנו. ביטול זכות השביתה יגביר את הכף לחובה, ירחיב את הדימום של הרופאים והרופאות למערב, לחברות ההייטק, הביוטכנולוגיה ועוד. מעבר לכך, האם מישהו מעלה בדעתו שאם לא יחולו שינויים דרמטיים בתנאי עבודתם ויוגדלו דרמתית תקני הרופאים, באופן שישמור אותם כאן בישראל, הרופאים יישבו בשקט, לא ימצאו דרכים יצירתיות כחלופה לשביתה, וימשיכו להגיע עבודתם תחת אותם תנאים?
אז נכון, הרופאים לא יפרו חוק, אך הם גם לא יאפשרו רמיסה נוספת, ולו קטנה, של תנאי עבודתם וכבודם, כי בניגוד למציעי ההחלטה לשלילת זכותם של הצוותים הרפואיים לשבות, הרופאים מבינים שאת מחיר המשך ההזנחה של מערכת הבריאות ישלם הציבור. הרופאים מבינים שביטול זכות השביתה תפגע גם בתנאי האשפוז של אזרחי ישראל, ברמת הטיפול הרפואי ובאיכותו ושבאחריות לשלום הציבור יישאו מקבלי ההחלטות. הרופאים מבינים שיכולתם לדאוג לבריאות ולשלום מטופליהם הינה תולדה של השגת שיפור בתקני רופאים ובתנאי העבודה, וכי פגיעה ביכולתם לפעול בכדי לקדמם ולשפרם, תשפיע על בריאותו ושלומו של הציבור. שביתות הרופאות והרופאים, האחיות והאחים ובכלל צוותים רפואיים תמיד לוו בסופן גם בהישגים ציבוריים נרחבים למען אזרחי ישראל, כמו חיזוק הפריפריה, קביעת תקינה חדשה של צוות רפואי, תוספת נרחבת של מיטות, כוננויות מומחים וזמינות של צוותים בכירים. ללא זכות השביתה אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם מערכת בריאות ציבורית חלשה, שלא תוכל לתת מענה הולם לשמירת בריאות הציבור.
לפני ששועטים קדימה ומרסקים את זכות השביתה של הצוותים הרפואיים בישראל, מומלץ לחשב מסלול מחדש, לשמור על מערכת איזונים ובלמים. זכות השביתה חיזקה לאורך השנים את מערכת הבריאות הציבורית. אל תהרסו.
ד״ר זאב פלדמן הוא יו"ר ארגון רופאי המדינה
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.