סגור
מלחמת עזה 19.11.23 מלחמה מלחמת חרבות ברזל לחימה קרב קרבות צה"ל צבא רצועה רצועת עזה חיל הים ים אוויר האוויר יבשה כוח כוחות חיסול לחסל מחבלים שייטת 3 השמדה להשמיד תשתיות טרור חמאס בית לאהיא שכונה שכונת זייתון ג'באליה
חיילי צה"ל בעזה (צילום: דובר צה"ל)

מודי'ס: דירוג ישראל עלול לרדת במקרה של הסלמה, סביר שהחקיקה המשפטית לא תקודם

סוכנות דירוג האשראי, שהכניסה בחודש שעבר את ישראל ל"מעקב שלילי", מפרסמת את הדו"ח המלא, ומציינת כי מלבד התפתחות המלחמה עצמה, הדירוג יושפע גם מהתנהלות הממשלה בניווט הכלכלה בתקופה זו. הגירעון בשנה הבאה צפוי להגיע ל-7%

החקיקה המשפטית שהובילה הממשלה לא תקודם גם לאחר המלחמה - כך מעריכה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס בדו"ח השנתי שפרסמה היום על כלכלת ישראל. כלכלני הסוכנות מזכירים שבעקבות קידום חקיקה "רחבת היקף ושנויה במחלוקת בתחום המשפטי", הם הפחיתו את דירוג החוזק המוסדי בישראל מ-AA ל-A. כעת הם מביעים אופטימיות זהירה כי החקיקה שנעצרה בעקבות המלחמה, לא תקודם גם לאחריה.
לפני חודש הודיעה מודי'ס כי דירוג האשראי של ישראל עבר ל"מעקב שלילי" בעקבות המלחמה בעזה, והיום כאמור מתפרסם הדו"ח המלא. בסוכנות שמים דגש כצפוי על התגברות הסיכון הגיאופוליטי בישראל בעקבות מתקפת החמאס ופתיחת המלחמה. במודי'ס מעריכים כי דירוג האשראי של ישראל יירד במקרה שהסכסוך הצבאי הנוכחי יסלים באופן משמעותי או יתפשט מעבר לגבולות ישראל. לעומת זאת, החברה מציינת כי סביר להניח שדירוג האשראי יישאר ברמתו הנוכחית של A1 אם הסכסוך הצבאי יגיע לפתרון ללא פגיעה מתמשכת ומהותית בחוסנה הכלכלי של ישראל.
עם זאת מודי'ס מעבירה בדו"ח מסר לממשלה ולפיו החלטה אם להפחית דירוג לישראל תושפע לא רק מהתפתחות המלחמה, אלא גם מהתנהלות הממשלה בניווט הכלכלה בזמן המלחמה: "החברה תבחן את יכולתה של הממשלה לקדם מדיניות אשר תצמצם את המשמעויות הכלכליות והפיסקליות ותעודד התאוששות מהירה מהמשבר".
במודי'ס מעריכים כי הגירעון בישראל יעמוד בסוף השנה על 3%, ויעמיק בשנה הבאה ל-7% לאור הוצאות המלחמה והשיקום המרובות הצפויות מחד גיסא, וירידה צפויה בהכנסות המדינה מאידך גיסא. הם מציינים לטובה, שניסיון העבר מראה כי ישראל מסוגלת להתאושש מהר ממצבים של עלייה בחוב והגירעון ולחזור לתוואי הרצוי תוך זמן מוגבל.
"ככל שהעימות יהיה ארוך ומורכב מבחינה ביטחונית, כך תגדל, ככל הנראה, ההשפעה על הפרמטרים המשפיעים על דירוג האשראי", כותבים במודי'ס. אולם הם מציינים שלא רק סוגיית המלחמה תכריע את הדירוג בישראל. החברה מציינת אתגרים נוספים שעשויים על דירוג האשראי בהם אי השוויון בהכנסה שהוא מהגבוהים ב-OECD: "הדבר נובע מהדואליות של הכלכלה, עם מגזר היי-טק משמעותי שבו השכר צמח הרבה יותר מהר מאשר במגזרים אחרים".
עוד הם מציינים בנושא הפערים בחברה את פערי השכלה ורמות שכר בקבוצות שונות באוכלוסיה בהן חרדים, וערבים. חלקן של שתי הקבוצות הללו צפוי לגדול משמעותית ל-50% מאוכלוסיית גיל העבודה עד 2060, לעומת 30% כיום. "אתגרים אלה מגדילים את הסיכונים החברתיים", הם מציינים.
מנגד, מה שעשוי להשפיע לטובה על הדירוג הוא החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להאריך את הכהונה של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. במודי'ס מתייחס בחיוב למדיניות המוניטארית שהוביל ירון, ומציינים כי הם מעריכים את יעילות המדיניות המוניטרית, וכי בנק ישראל משדר בהתנהלותו אמינות, עצמאות וכי הוא פעל במהירות לטיפול בלחצים האינפלציוניים.
בנוסף, מודי'ס מציינת לחיוב את היכולת של הכלכלה הישראלית להפגין עמידות משמעותית בפני זעזועים מקומיים וחיצוניים בעבר, בין היתר בזכות צמיחה הנתמכת על ידי מגזר ההייטק. כמו כן, החברה מציינת לחיוב את העודף העקבי במאזן התשלומים ואת יתרות המט"ח הגבוהות של בנק ישראל.
עוד הם מציינים לטובה את רמת ההכנסה הגבוהה בישראל, היקף החסכונות הגבוה של משקי הבית, ורמת החוב הנמוכה. "כל אלה מספקים חוצצים משמעותיים לבלימת זעזועים", הם כותבים.