סגור
בחירות 2022 גג עמוד דסקטופ
בנימין נתניהו ו שרה נתניהו מצביעים ב פריימריז ב מפלגת הליכוד
בנימין ושרה נתניהו מצביעים בפריימריז בליכוד (צילום: AFP)

הטוענים לכתר נפלו, מתנגדי הפרקליטות נסקו: תוצאות הפריימריז בליכוד

הספירה הסתיימה: יולי אדלשטיין וישראל כץ הידרדרו משמעותית, ברקת לא הצליח לטפס - וצמרת הליכוד המסתמנת לכנסת ה-25 מורכבת בעיקר מתומכיו המובהקים של בנימין נתניהו. אמסלם ואוחנה בחמישייה הפותחת, צחי הנגבי ואורלי לוי-אבקסיס בחוץ

ניר ברקת, ישראל כץ, יולי אדלשטיין. כולם דיברו עליהם כעל טוענים לכתר של ראשות הליכוד, אך נדמה כי בפריימריז הדיבורים הללו דווקא הזיקו להם - ועם סיום ספירת הקולות ברור שהם נדחקו אחורה ברשימה. מי שנפגע יותר מכל היה יולי אדלשטיין, שבפריימריז האחרונים סיים במקום הראשון: הוא הכריז שיתמודד נגד בנימין נתניהו, התחרט, וכעת נדחק לעשירייה השנייה. ישראל כץ נדחק גם הוא לעשירייה השנייה (מקום 18), וברקת - חרף פעילות השטח ומאמציו הרבים - לא הצליח להתברג לחמישייה הראשונה. עם ספירת רוב הקולות, הקרב הצמוד האחרון שנותר הוא על המקום ה-35 בין קטי שטרית ואתי עטיה, שבו ניצחה בסופו של דבר עטיה. שטרית, שהפסידה בקרב זה, תשובץ במקום ה-39.
1 צפייה בגלריה
ח"כ יריב לוין הליכוד
ח"כ יריב לוין הליכוד
ח"כ יריב לוין. בדרך לכבוש את המקום הראשון
(צילום: יואב דודקביץ)
מנגד, מגמה נוספת שניתן להצביע עליה בבירור היא הנסיקה של כל תומכי הרפורמות במערכת המשפט, שרובם תקפו במילים קשות בשנים האחרונות את אנשי פרקליטות המדינה ובג"ץ. ביניהם ניתן לרשום את הזינוק של יריב לוין למקום הראשון, של דודי אמסלם לחמישייה הראשונה - וגם אמיר אוחנה ויואב קיש נמצאים במקום בטוח בעשירייה. חבר הכנסת שלמה קרעי צפוי לזנק מהמקום ה-25 ברשימה לחלק העליון של העשירייה השנייה, כשהוא עוקף בין היתר את אדלשטיין, וסיים קולות ספורים מתחת לכץ.
בכל מקרה, את צמרת הליכוד כבשו נאמניו הבולטים של נתניהו - ובראשם יריב לוין, שנמצא כאמור במקום הראשון, ואלי כהן שבמקום השני. גם יואב גלנט ומירי רגב הצליחו להתברג בצמרת, ובאופן כללי, לאורך כל הרשימה ניתן לראות חברי כנסת שמזוהים עם נתניהו וגיבו אותו לאורך הקדנציה האחרונה בווליום גבוה. נתניהו יכול להיות מרוצה מכך - אך עלול גם להיות מוטרד מכך שלא מדובר ב"רשימה הממלכתית" שקיוו בליכוד שתיקח מנדטים מהימין הרך.
חברי הכנסת "הממלכתיים", נציין, נדחקו אחורה משמעותית. צחי הנגבי נדחק לעשירייה החמישית, וסיים במקום לא-ריאלי לכנסת הבאה. עם זאת, יש לציין כי גם מקום לא-ריאלי על הנייר עשוי להתברר כריאלי מאוד, שכן אם הליכוד ירכיב את הממשלה - ייתכן שרבים יוכלו להיכנס לכנסת בהתאם לחוק הנורבגי, שלפיו שר יכול להתפטר מהכנסת ולהכניס אליה את המועמד הבא בתור ברשימה.
דבר נוסף שמצביע על התמיכה בנתניהו היא העובדה שהשריונים שביקש במקומו 14, 16, 28, 37 ו-43 אושרו. הפתעה אחת כמעט ונרשמה דווקא בקרב המחוזות: שי גלילי, אחד ממבקריו הבולטים של נתניהו, היה בקרב צמוד על משבצת מחוז מישור החוף (מקום 29 ברשימה הארצית). עם זאת, אחרי שעות ארוכות שבהן הוביל בפער ניכר על אליהו דלל, עקף אותו יריבו - ובסופו של דבר גם ניצח.

עוד מהקרב במחוזות: במחוז השפלה (מקום 19 ברשימה הארצית) ניצח אליהו רביבו, אחיו של ראש העיר לוד. במחוז הגליל והעמקים (21 ברשימה) עוד לא הסתיימה הספירה, אבל מסתמן שהמנצח יהיה ניסים ואטורי שפתח פער מהאחרים. במחוז דן (מקום 26) ניצח חנוך מילביצקי, בחיפה (34) ניצח אריאל קלנר, בתל אביב (38) ניצח אושר שקלים ובמועצות האזוריות (41) ניצח גואטה ששון.עוד
הפנים החדשות הבולטות המסתמנות בכנסת לפי שעה הן של איש התקשורת תומך נתניהו בועז ביסמוט ועו"ד טלי גוטליב, שמובילה במאבק על משבצת "האישה החדשה", המקום ה-25. לפי התוצאות כרגע, למקום גבוה יחסית ברשימה יגיע דני דנון, שגריר ישראל לשעבר באו"ם שהפעם האחרונה שבה כיהן כחבר כנסת וכשר הייתה לפני שבע שנים, ודן אילוז צפוי להיבחר על משבצת העולה החדש.
גילה גמליאל תמוקם ככל הנראה במקום ה-30 הריאלי, אך עדיין מדובר במפלה. מפלה נוספת שאפשר להצביע עליה היא מצבן של הנשים ברשימה - כשלמעשה, רק ארבע מהן נבחרו בין 30 הראשונות: רגב בעשירייה הראשונה, דיסטל אטבריאן בשנייה וגוטליב וגמליאל בשלישית. גם במקומות 32 ו-35 ישובצו נשים, לאור הבטחת הייצוג המובנה במנגנון המפלגה.
חרף האכזבה, הנגבי כתב בטוויטר כי הרשימה המסתמנת "היא בשורה מצוינת לתנועה שלנו. חברי התנועה השכילו לבחור באנשים ונשים ותיקים וחדשים שמייצגים בכישרון את ערכי הימין, ושניהלו באומץ ובהצלחה מאבקים ציבוריים עזים בכנסת ומחוצה לה".
אחוז ההצבעה עמד על 58%, בדיוק כמו ב-2019, ובסך הכול הצביעו בפריימריז 79,735 מתפקדים, כל אחד מהם בחר 13 מועמדים: 12 ברשימה הארצית, ומועמד נוסף כנציג המחוז שאליו הם משתייכים. 70 מועמדים נרשמו בסך הכול להתמודדות ברשימה הארצית ו-40 מועמדים נוספים נרשמו להתמודדות במסגרת משבצות המחוזות - ועיקר הקרבות מתנהלים כצפוי בצמרת ובתחתית. הקרב על החמישייה הראשונה מתנהל בין המועמדים הוותיקים והבכירים בליכוד, שהתמקמו בה בהתמודדות הקודמת - ובין מי שנחשבים מועמדים מתחזקים.