סגור
Dun's 100

שכר המינימום – מסע מסביב לעולם ואיך זה משפיע על כולנו?

האינפלציה שעולה בימים אלה ויוקר המחייה גורם לנו לפזול קצת לשכנים שלנו מעבר לים ולדעת האם הדשא של השכן באמת ירוק יותר?

האם שכר המינימום מסביב לעולם זהה?
שכר המינימום האחרון שעלה בישראל היה באפריל 2018 לסך של 5,300 שקל בערך מחצית מהשכר הממוצע במשק.
שכר המינימום נועד בתכליתו לקבוע שכר מינימאלי לקיום בכבוד, לצערנו עם יוקר הדיור ויתר מוצרי הצריכה הבסיסיים השכר הנ"ל אינו מאפשר בשנת 2022 קיום בכבוד של עובד המשתכר בשכר מינימום.
מנגד העלאת שכר המינימום עלולה לגרום לאלפי מפוטרים במיוחד בעת הזו שההוצאות של המעסיקים עולות הן בגלל עליית מחירים בתשתיות (חשמל מים), מוצרים בסיסיים לייצור והן בגלל עליית הריבית המייקרת מאד את האשראי העסקי שהרבה מאד חברות מתבססות עליהן.
בחלק מהמדינות השכר השנה (2022) עלה ויש מדינות שאף קבעו כי השכר מינימום יהיה 60% מהשכר הממוצע במשק ובכך ישמרו על פער קבוע והשכר יעלה ככל והמדינה ממשיכה לצמוח.
לשם השוואה בישראל השכר מינימום הוא בין 45%-50% מהשכר הממוצע במשק ובתקופות מסוימות גם ירד ל40% מהשכר הממוצע במשק.
עוד יצויין כי כח הקנייה בישראל ביחס למדינות כפי שאנו רואים ממדגמים שבוצעו הינו קטן יותר, כלומר במדינה בה שכר המינימום קרוב לשכר המינימום בישראל עדיין לתושבים יהיה יותר קל לחיות בכבוד ולצרוך מוצרים בסייסים ביחס לארץ.
1 צפייה בגלריה
עו"ד חן טלמור
עו"ד חן טלמור
עו"ד חן טלמור
(צילום: יח"צ)
האם יש עובדים שמקבלים פחות משכר מינימום בשנת 2022?
תלוי איך מסתכלים עלזה, אבל בהחלט ישנן קבוצות באוכלוסייה שעובדים במקומות שעל התלוש שלהם כתוב השלמה לשכר מינימום. ההסתדרות מתוך מקום להגן עליהם יצרה הסכמים קיבוציים שהוא כמו מגדל קלפים אשר בכל כמה שנים מקבלים אותם עובדים עוד כמה שקלים אך הלכה למעשה במקום שאותם עובדים יקבלו את התוספות מעל השכר מינימום במשק הם מקבלים את התוספות כחלק מהשכר וזה כביכול משלים את השכר של העובדים הזוטרים לשכר מינימום.
תופעה זו במיוחד כשהמעסיק הינו המדינה יש להוקיע וליצור תלוש שניתן לקריאה ללא אלפי שורות בתוכו, תלוש אמור להיות שקוף והתוספות על עבודתם הטובה של העובדים אמורים להיות מעל לשכר המינימום.
מאת חן טלמור, עו"ד שותף, קטן לורנץ בר-טל טלמור משרד עורכי דין
d&b – לדעת להחליט