סגור
תחנת כוח תחנת הכוח אורות רבין בחדרה חברת החשמל
תחנת הכוח של חברת החשמל בחדרה. יחסים מתוחים עם נגה משפיעים לרעה על התפעול של מערכת ייצור החשמל (אלעד גרשגורן)

מחדל החשמל: כך ניתק מייל נעלם 300 אלף משפחות בישראל מהזרם

חברת ניהול רשת החשמל נגה הציגה מייל שנשלח לחברת החשמל ובו דרישה להפעיל תחנת כוח שהייתה מונעת את הפסקות החשמל. בחברת החשמל טענו שלא ראו את המייל, ואז שינו לגרסה מביכה יותר. זו רמת הבקרה והשליטה במשק החשמל - ושר האנרגיה עסוק בהינדוס מציאות

תשתיות לא קורסות בגלל יום שרבי אחד. מזג האוויר הקיצוני הוא בדרך כלל רק תקדים למה שיהפוך להיות שגרתי, אם לא יינקטו צעדים משמעותיים. כך למשל, באירוע הפסקות החשמל שהתרחש ביום שישי, בהן נותקו יותר מ־300 אלף משקי בית מהחשמל — פשוט כי לא היה מספיק חשמל לכולם, על אף שמזג האוויר החריג היה ידוע מראש ועל אף שמדובר היה בסוף השבוע, כאשר צריכת החשמל נמוכה יותר מאשר באמצע השבוע.
ואכן, הביקוש המקסימלי לחשמל ביום שישי נע סביב 12 ג'יגה ואט. בימי השיא בקיץ הקרוב, כך על פי תחזיות חברת נגה, הביקוש לחשמל יעבור את רף ה־16 ג'יגה ואט.
לא מן הנמנע שהפסקות החשמל שראינו ביום שישי האחרון הן רק הפרומו לקיץ קשה בהרבה. שנים של תת־השקעה בתשתיות, בליווי גידול מהיר של האוכלוסייה וכניסת הרכבים החשמליים הובילו לכך שישראל לא ערוכה להתמודד עם משבר החשמל. הכשל הוא בכל הדרגים: מההוראה להפעיל תחנת כוח שנעשית באמצעות מייל בודד, עיכוב בהקמה של תחנות כוח שכבר אושרו, ועד שיקולים פוליטיים בהקמת תחנות כוח.
בניגוד לעבר הלא רחוק, החשמל משפיע על יותר ויותר תשתיות בסיסיות בחיינו כמו מים, תקשורת, ותחבורה. על אף החשיבות של הדברים, כרגע כולם עסוקים בחילופי האשמות, כסת"ח ופוליטיקה.
בשנים האחרונות המשבר בשוק החשמל הופך ליותר ויותר קריטי, שכן תחומי תשתית רבים עוברים מה שמכונה תהליך "חישמול". מקורות אנרגיה אחרים מוחלפים בחשמל. ביום־יום ניתן להרגיש את המעבר עם כניסת הרכבים החשמליים והשימוש בכיריים חשמליים על פני גז הבישול. השינוי מתרחש גם בתשתיות אחרות, להן פחות שמים לב. 85% ממי השתייה בישראל מגיעים ממתקני התפלה הצורכים כמויות גדולות של חשמל. גם הולכת המים צורכת כמות משמעותית של חשמל, וחברת מקורות לבדה היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה בישראל - 5%-4% מהחשמל המופק במדינה. ואכן, ביום שישי הושבתו למשך מספר שעות 3 מתקני התפלה שאילצו את חברת מקורות לפעול במתכונת חירום — על מנת שלא ייוצר מחסור במים.
התלות בחשמל משפיעה גם על תשתיות התקשורת בישראל. תשתיות רשתות הטלפון מגובות בגנרטורים, אך בפועל מספר רשתות תקשורת קרסו ביום שישי בערב, בשל המחסור בחשמל. במילים אחרות — משבר במשק החשמל כיום מוביל לנזק גדול מבעבר, שכן אנו יותר תלויים בו.
על אף החשיבות של החשמל בחיינו, ההשקעה בתשתיות החשמל בישראל הוזנחו בשנים האחרונות, והבלאגן חוגג. כעת כל הצדדים עסוקים בלהאשים אחרים, למרות שבפועל, על מחדל החשמל חתומים הרבה יותר מאדם או ארגון אחד.
חילופי האשמות 1: נגה וחברת החשמל: קצר בתקשורת ומייל נעלם
מאז סוף השבוע החל קרב האשמות בין חברת החשמל לבין נגה - חברת ניהול מערכת החשמל, על האם הייתה הנחיה להפעיל תחנת כוח נוספת באשקלון או לא. יש לציין שגם אם התחנה הספציפית הייתה מופעלת, עדיין המחסור בחשמל היה גדול והיה צורך לנתק עשרות אלפי משפחות מחשמל. חברת נגה היא הגוף האחראי על הפעלת תחנות הכוח וניהול מערכת החשמל. מדובר בחברה חדשה יחסית, שעד לפני שלוש שנים הייתה חלק מחברת החשמל, אך הופרדה ממנה במסגרת הרפורמה שנעשתה בחברת החשמל ב־2018 והניסיון לפתוח את משק החשמל לתחרות.

85% ממי השתייה בישראל מגיעים ממתקני התפלה הצורכים חשמל רב. מקורות היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה בישראל. ביום שישי הושבתו לכמה שעות 3 מתקני התפלה שאילצו את מקורות לפעול במתכונת חירום

בחברת נגה טוענים כי כבר ביום רביעי הנחו את חברת החשמל להפעיל תחנות כוח פחמיות, שאינן עובדות בימי שגרה בשל העלות הגבוהה והזיהום הרב מהפעלתן. הפעלה של תחנה פחמית אורכת יומיים־שלוש. שתי תחנות בחדרה אכן הופעלו בהתאם להנחיית נגה, אך בנוגע להפעלת יחידת ייצור חשמל נוספת באשקלון הצדדים חלוקים.
בחברת החשמל אומרים כי לא קיבלו הנחייה להדליק את התחנה. בתחילה חברת החשמל הכחישו שקיבלו מייל, אך לאחר מכן שינו גרסה לכך שקיבלו את המייל ביום שלישי, שהוא כלל כמה הבהרות מצד נגה, אך הם לא הצליחו להשיג את החברה במשך יומיים. בחברת החשמל טוענים שלא מדובר היה בהנחיה להפעלת התחנות. בנגה טוענים שדווקא כן.
כך קרה שאותו מייל בודד הוביל לקצר בתקשורת בין שני הגופים המפעילים את מערכות החשמל בישראל. ומה שיותר חמור, הקצר הוביל 300 אלף בתי אב לעבור את יום שישי ללא חשמל. תחנת כוח שעלות הקמתה הוא מעל מיליארד שקל — ואף אחד לא יודע אם הן פועלות. עוד דוגמה לבלאגן החוגג.
חילופי האשמות 2: כץ והממשלה הקודמת: מי מעכב הקמת תחנות
עוד בערב בו החלו הפסקות החשמל, התגאה שר האנרגיה ישראל כץ כי קידם ממש בשבוע שעבר החלטה להקים שתי תחנות כוח חדשות, לאחר שהממשלה הקודמת נכשלה לעשות זאת. כץ מינף את צירוף המקרים גם למספר ראיונות בכלי התקשורת השונים. אמנם אישור של תחנות כוח חדשות הוא הכרחי, ואכן כץ קידם את ההקמה של התחנות, (באופן רשמי תחנות הכוח עולות להצבעה על ידי שר הפנים), אך חלקן לא מחכות לאישור מתקופת ממשלת השינוי, אלא דווקא מממשלת נתניהו הקודמת.
ארבע תחנות עלו להצבעה בממשלה ביום ראשון שעבר. אישור ההקמה של שתיים עבר בממשלה, ושתיים הוחזרו לוועדות התכנון. זאת למרות שעל פי תוכנית הפיתוח למשק החשמל, שממתינה לאישור כבבר קרוב לשנה, יש להקים עוד 7 תחנות עד שנת 2035. במכתב ששלחו היום פורום יצרני החשמל הפרטיים לכץ, הם ציינו כי כבר כעשור לא מקודמות תוכניות של הקמת תחנות כוח חדשות.
כץ גם שוכח לציין שהסיבה לאישור של שתי תחנות בלבד, במקום כל הארבע, ככל הנראה נובע משיקולים פוליטיים בשל התחייבות נתניהו בתקופת ממשלת השינוי שלא להקים את תחנת הכוח ריינדיר בשל התנגדות יוסי דגן — ראש מועצת שומרון ופעיל ליכוד מרכזי. תחנת ריינדיר שבשרון ממתינה לאישור הממשלה משנת 2019 — הרבה לפני ממשלת השינוי.


בעוד ההקמה של תחנת הכוח בקסם אכן תעזור למשק החשמל, אישור של 4 תחנות כוח היה מאפשר לאגף החשב הכללי במשרד האוצר לצאת למכרז תחרותי שבו התחנות היו מתחרות על המחיר הטוב ביותר לאזרחים. כלומר, כץ אכן אישר את תחנות הכוח — אך הציבור ישלם מחיר גבוה יותר ממה שהיה אמור לשלם.
חילופי האשמות 3: חברת החשמל ו־GE: טורבינות של כשלים
גם כשמחליטים להקים תחנות כוח, ואפילו מתחילים בבנייה, ההקמה מתעכבת. ב־2018 הוחלט לאפשר לחברת החשמל להקים שתי יחידות ייצור חשמל חדשות בגז טבעי בחדרה. התחנות החדשות יהיו מהדור החדש ביותר של תחנות כוח (H), והראשונות בארץ מדור זה, הנחשב ליעיל וחסכוני בהרבה מתחנות כוח מדורות קודמים. את ההקמה של התחנות תוביל חברת החשמל, כאשר יצרנית הטורבינות והחלקים לתחנות היא חברת ג'נרל אלקטריק (GE) שייצרה לא מעט מטורבינות ייצור החשמל בישראל.
חיבור יחידת החשמל הראשון (יחידה 70) תוכננה בתחילה ליוני 2022, אך מועד החיבור נדחה כבר שלוש פעמים. ההערכה האחרונה של חברת החשמל היא כי יחידה 70 תפעל עד סוף 2023. הפעלת יחידה 80, שתוכננה לספטמבר 2022, נדחתה לספטמבר 2024 — שנתיים מעבר למועד המקורי.
במכתב פנימי של חברת החשמל שהגיע לידי "כלכליסט" בפברואר האחרון, בו הודיעה החברה על העיכוב הנוסף — פורטו גם הכשלים, כך לפי חברת החשמל, של יצרנית הטורבינות GE. בין הכשלים: יותר מ־100 התאמות שנדרשו במהלך העבודה, והצורך לפרק חלקים מיחידת ייצור אחת ולהתקין בשנייה, על מנת שלפחות אחת תתחיל לעבוד.
גורמים בסביבת GE טוענים כי האחריות העיקרית לעיכוב בהקמת התחנות החדשות היא דווקא של חברת החשמל — שלא ביצעה תיקונים שגרתיים בזמן והתעכבו בביצוע שינויים הכרחיים בחלקים שקיבלה, על אף שמדובר בפרקטיקה מוכרת בתחום. בסופו של דבר, התחנות עדיין לא הוקמו, על אף שהקמתן הייתה יכולה לפתור את אזרחי ישראל מלשבת בבתים ללא קירור, כשבחוץ יותר מ־40 מעלות.
מסקנות ביניים: במידה מסוימת, ההפתעה היא שרק עכשיו הגענו למחסור בחשמל. על אף שחברת נגה האמונה על הפעלת המערכת בזמן אמת לא נערכה כראוי, אי אפשר להתעלם מכך משק החשמל בישראל מנוהל על ידי פוליטיקה, עיכובים, וחוסר תיאום. עשרות אלפי משקי בית ישבו ללא חשמל בגלל מייל שאולי התקבל ואולי לא. התחנה הפחמית הנוספת באורות רבין לא הופעלה כי בנגה לא רצו להפעיל את התחנה היקרה, אך הקמה של יחידות 70 ו־80 על ידי חברת החשמל, שמשך ההדלקה שלהן קצר בהרבה והעלות זולה בהרבה — הייתה יכולה למנוע את המשבר.