סגור

ההסכם הקואליציוני קובע - לא יוקם נמל תעופה בעמק יזרעאל

כך עולה מההסכמים הקואליציוניים שעליהם חתמו ראשי מפלגות הקואליציה. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "הצלחנו לעצור את תוכנית האיוולת הזו". ראש עיריית באר שבע: "זו בשורה חשובה לנגב"


בשורה לתושבי הצפון והדרום: הממשלה החדשה שאמורה להישבע הערב (א') צפויה לבטל החלטת ממשלה להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל, כך ששדה התעופה הבינלאומי המשלים בישראל יוקם בנבטים בנגב. לחלופה זו התנגד בעבר משרד הביטחון משיקולים ביטחוניים.
ביטול חלופת שדה התעופה בעמק יזרעאל עולה מהסכם קווי היסוד של הממשלה החדשה, עליו חתומים ראשי מפלגות הקואליציה, אשר כלל את הסעיף הבא: "במסגרת קווי היסוד להקמת ממשלת אחדות בתקופת כהונת הכנסת ה-24, סיעות הקואליציה מסכימות ומתחייבות לתמוך בקידום חוק פרויקטים לאומיים במסגרתו תקדם הממשלה בניית שני בתי חולים בנגב ובגליל, שדה תעופה נוסף, כאשר הממשלה תבטל את החלטה 2050 כך שלא יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל".
2 צפייה בגלריה
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
הדמיית מסלול המראה משדה תעופה בעמק יזרעאל
(צילום: stratosjets.com)
על פי החלטת ממשלה, ולאור הצורך בשדה תעופה בינלאומי נוסף, בוחנת המועצה הארצית בשנים האחרונות תכנון של שתי חלופות להקמת שדה תעופה בנבטים בנגב ובעמק יזרעאל בצפון. את שתי החלופות היתה אמורה המועצה הארצית להציג לממשלה, אלא שהממשלה החדשה, מתברר, כבר הכריעה כי חלופת עמק יזרעאל תבוטל, ושדה התעופה החדש יוקם בנגב.
"הצלחנו לעצור את תוכנית האיוולת הזו", מסר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר. "השגנו חזון, פתרון לאזור הדרום ולצפון בפיתוח שדה תעופה גדול בנבטים ושדה תעופה משלים בחיפה. אנו מצפים שהממשלה החדשה תפעל למימוש החלופה בנגב ותעצור את האיום על העמק".
הסעיף שנכלל בקווי היסוד של הממשלה החדשה מהווה מהלך משמעותי למאבק שמנהלות רשויות עמק יזרעאל לצד הרשויות המקומיות בדרום, שמסכימות כולן על ההכרח להקים את שדה התעופה הבינלאומי המשלים לנתב"ג בנגב, ולא בעמק יזרעאל. זאת לאור הרגישות הסביבתית המאפיינת את אזור עמק יזרעאל. לאחרונה חשף "כלכליסט" דו"ח כלכלי של פירמת BDO, שלפיו הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל היא יקרה יותר מחלופת נבטים בנגב.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "מכל בחינה שהיא כלכלית חברתית, טבע וסביבה, שמירת השטחים הפתוחים ועלויות הקמה, יש עדיפות חד-משמעית להקמת שדה תעופה בנבטים בנגב, ואנחנו מקווים שכך אכן יהיה".
ראשי הרשויות הביעו שביעות רצון מההצהרה אך גם הטילו ספק כי זו תמומש בוודאות. "זאת בהחלט הצהרת כוונות חשובה של הממשלה שעומדת לקום", מסר ראש המועצה המקומית רמת ישי עופר בן אליעזר, "אך אשמח לראות את חברי הכנסת שהבטיחו לפעול אכן מגבים את הבטחותיהם לכדי התחייבויות משמעותיות יותר".
ראש המועצה אזורית מגידו, איציק חולבסקי, מסר: "בשבוע האחרון קיימתי שיחות רבות עם חברי הכנסת על מנת להזכיר להם את התחייבותם בנושא שדה התעופה. אני שמח לראות שהצלחנו בכך ושהנושא נכנס לקווי היסוד של הממשלה. מפה נמשיך במלוא המרץ כדי לעצור לחלוטין את התוכנית להקמת שדה התעופה מפלצתי בלבו של עמק יזרעאל".
2 צפייה בגלריה
מימין אבירם דהרי ראש עיריית קריית גת ו רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע
מימין אבירם דהרי ראש עיריית קריית גת ו רוביק דנילוביץ ראש עיריית באר שבע
רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע
(צילומים: נמרוד גליקמן, ישראל יוסף)
גם ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' סבור כי מדובר בבשורה טובה לנגב: "התחייבות סיעות הקואליציה של הממשלה החדשה, תוך אמירה חד-משמעית לבטל את הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, היא בשורה חשובה לנגב. שדה תעופה משני לנתב"ג ראוי מכל הבחינות שיוקם בנגב: כלכלית, חברתית וכמנוע צמיחה לפיתוח הנגב, שמהווה למעלה מ-60% משטח מדינת ישראל. זה נכון אסטרטגית למדינת ישראל, ודרוש אומץ לפעול בכיוון זה. כעת צריך לוודא שלהתחייבות הזו יש בסיס איתן ושלא תישאר הכרזה בומבסטית ריקה מתוכן".
ממטה התושבים של עמק יזרעאל והנגב, המובילים יחד בשנים האחרונות מאבק על הקמת השדה בנבטים שבנגב נמסר: "אנו מאמינים שאכן מדובר בצעד משמעותי וחשוב אך כדי לממש התחייבות זו יש להכריז על נבטים כמיקום שדה התעופה הבינלאומי השני של ישראל. שדה תעופה בנבטים הינו מחולל צמיחה משמעותי לנגב וראשי הסיעות של הממשלה החדשה התחייבו לכך. 6 פעמים התקבלה החלטת ממשלה על מיקום שדה התעופה אך טרקטורים אין באופק. זה הזמן למנהיגות שתממש את האינטרס הרחב של תושבי מדינת ישראל".