סגור

בלעדי לכלכליסט
בית החולים הדסה שוב נקלע לקשיים תזרימיים ומבקש סיוע

שבע שנים לאחר החתימה על הסכם הבראה עם המדינה - בית החולים הירושלמי פנה לקבלת ציוד מבתי חולים אחרים. לטענתו, האוצר מעכב כספים המגיעים לו ולכן הוא נאלץ לדחות תשלומים לספקים ולשלם רק חלק מהחוב

בית החולים הדסה נקלע שוב לקשיים כלכליים: המוסד הרפואי הירושלמי נאלץ היום לפנות לבתי חולים ממשלתיים אחרים כדי לקבל חומרי חבישה אחרי שהוא מתקשה לשלם לספקים.


אתמול פנה מנכ״ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין לבתי החולים הממשלתיים, בבקשה לקבל חומרי חבישה אותם אסף הדסה מאוחר יותר ממחסניהם. הבקשה מגיעה אחרי שבתקופה האחרונה יותר ויותר ספקים מקבלים מכתבים מהדסה כי הם אינם מסוגלים לסגור את החובות והם לא יוכלו לקבל את מלוא התמורה.
"ההזרמה הכספית שהייתה אמורה ללוות את ההסכם (עם האוצר – א"פ) טרם הוסדרה, כך שבית החולים עדיין אינו יכול לחזור וליישם את מדיניות התשלומים במועד שהייתה נהוגה בשנים האחרונות", כתבו בהנהלת הדסה במכתב. "אציין בנוסף, כי למרות השיפור במדדי התחלואה והתמותה הארציים, בית החולים הדסה, נכון לרגע זה, עדיין גדוש בחולים, ביניהם חולי קורונה קשים, שההוצאות בגינם הם מאוד גבוהות, ועדיין מצוי במצוקה תזרימית שהייתה אמורה להיות מוסדרת דרך משרד האוצר".

2 צפייה בגלריה
זאב רוטשטיין מנכל בית חולים הדסה ירושלים
זאב רוטשטיין מנכל בית חולים הדסה ירושלים
מנכ"ל בית החולים הדסה זאב רוטשטיין
(צילום: אוראל כהן, מיקי אלון)

עוד נכתב כי: "נוכח המצב הפיננסי של ביה"ח, לא נוכל להעביר לכם בעת הזו את מלוא התשלום החודשי המגיע לכם. בינתיים, נערך לארגן את התשלומים על פי המזומנים שיש לנו בקופה, ונקווה שנוכל בערבו של יום לממן עד 30% מהחוב השוטף. ברור שנסלק את החוב אליכם מיד עם הסדרת התזרים מול המדינה".

"הספקים הם שק החבטות"

לפני שבועיים היה זה איגוד לשכות המסחר שפנה הישר לממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, על מנת להעביר את תקציב הסיוע עליו התחייב האוצר. "בחצי השנה האחרונה, מדי חודש, מקבלים ספקי הציוד הרפואי מכתבים מבית החולים הדסה, לפיהם צפויים שיבושים בהעברת התשלומים שבית החולים חייב לספקים בשל אי העברת הכספים על ידי משרד האוצר. נראה שהספקים הפכו לשק חבטות בין מוסדות הבריאות למשרד האוצר והם משמשים ככלי לחץ להעברת תקציב, זאת בעוד הם עצמם משמשים בעת הזו כבנק למתן אשראי למערכת הבריאות בעבור רכש של ציוד רפואי ותרופות. הם נותרים ללא יכולת לרכוש ציוד נוסף, תשלום משכורות לעובדיהם, תשלום מיסים ועוד. חובות בתי החולים הציבוריים לספקים הולכים וגדלים מידי חודש", כתבו שם.
רוטשטיין מסר ל"כלכליסט" כי "מרגש לקבל סיוע תוך הבעת סולידריות מצד בתי החולים הממשלתיים להדסה". עם זאת הוא הוסיף: "מנגד קיימת תחושה קשה כשהמופקדים על הבריאות הציבורית במדינה פשוט בורחים מאחריותם לציבור אותו בתי החולים הציבוריים משרתים, ומשאירים את בתי החולים האלה ללא תמיכות מדינה ההכרחיות לתפקודם ברגיעה ובחירום״.

הקורונה הנחיתה מכה

בית החולים הדסה הגיע לפשיטת רגל ב־2012. ב-2014 נחתם בינו לבין המדינה הסכם הבראה, לפיו על בית החולים לצמצם את הגירעון השוטף ל-28 מיליון שקל עד 2019 ולהיכנס לאיזון תקציבי כבר ב-2020, זאת לאחר שהגירעון עמד ב-2014 על יותר מ-300 מיליון שקל וצומצם ל־42 מיליון שקל ב־2018. בתמורה, קיבל בית החולים 1.3 מיליארד שקל.
אלא שב־2019 המסלול החיובי עליו עלה הדסה, המעסיק השלישי בבירת ישראל, נקטע. סכסוך בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית קטע את זרם החולים שהגיעו להדסה, שירותים אשר הניבו לבית החולים הציבורי־עצמאי כ-200 מיליון שקלים לשנה.
המכה הקשה הגיעה ב־2020, עם התפרצות הקורונה. רוב החולים והקשים התרכזו בירושלים ולכן בית החולים נאלץ להזניק את הוצאותיו. כל זאת בזמן שזרם ההכנסות נעצר בשל הפסקת תיירות המרפא, הצניחה הדרמטית בטיפולי שגרה וההנחות הגדולות שהדסה נאלץ לתת לקופות החולים.
בנוסף, בית החולים סובל ממשבר פוליטי פנימי עמוק. בסוף 2019 ניסו נשות הדסה, הבעלים של בית החולים, להביא להדחתו של רוטשטיין, תהליך שלא צלח ולמעשה הופסק עם פרוץ המגיפה. לאחרונה, הצליחו למנות נשות הדסה את מועמדותה לתפקיד- דליה איציק, לשעב יו''ר הכנסת ושרת התעשייה, ליו'''ר הידרקטוריון החדשה. בין איציק לרוטשטיין יש נתק מוחלט.

2 צפייה בגלריה
דליה איציק
דליה איציק
יו"ר בית החולים הדסה,דליה איציק. נתק מוחלט מרוטשטיין
(צילום: טל שחר)