סגור

נטייה מינית ואפליה: מדריך לזכויות הלהט"ב במקום העבודה

האם השפלת עובד על רקע נטייתו המינית נחשבת הטרדה? והאם ניתן לפטר עובד/ת שעובר שינוי מין? עו"ד נעמה שבתאי -בכר, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי, "בתי המשפט, ובכללם בית הדין לעבודה, מאוד מקפידים בסוגיות הקשורות לחד מיניים ונוקטים בצעדי אכיפה חריפים"

חודש הגאווה הסתיים, אולם הסוגיות המשפטיות וזכויות הציבור הגאה ממשיכות להעסיק את עולם המשפט ועולם התעסוקה. לדברי עו"ד נעמה שבתאי-בכר, המתמחה בייצוג מעסיקים והינה ראש מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי, "בתי המשפט, ובכללם בית הדין לעבודה, מאוד מקפידים בסוגיות הקשורות לחד מיניים ונוקטים בצעדי אכיפה חריפים". כך לדוגמא, עוד בשנת 1994, לפני שנחקק חוק השוויון, פנה עובד של חברת אל-על לבית הדין לעבודה כיוון שהחברה סירבה להעניק לבן זוגו, שהיה מאותו המין, הטבה שהוענקה לבני זוגם של עובדים הטרו-סקסואליים. כבר אז נקבע מדובר בהבחנה פסולה המפלה את העובד על רקע נטייתו המינית, וחייב את אל-על להעניק את אותה ההטבה גם לבן זוגו של העובד.
בשנת 2005, עובדת שפוטרה על ידי מעסיקתה כיוון שהייתה בתהליכי שינוי מין, פנתה לבית הדין בבקשה שיבטל את הפיטורים הפסולים, ואכן, בית הדין קבע כי מדובר בפיטורים פסולים וחייב את המעסיקה לבטלם ולהשיבה לעבודה. יחד עם זאת מסבירה עו"ד שבתאי-בכר, "חשוב לציין שאכיפת השבה לעבודה וביטול פיטורין ע"י בית הדין לעבודה הוא סעד שמוענק במשורה ורק במקרים חריגים וחמורים".
לרגל חודש הגאווה שזה עתה הסתיים, גיבש כלכליסט באמצעות עו"ד נעמה שבתאי – בכר מדריך לזכויות קהילת הלהט"ב במקום העבודה.
1 צפייה בגלריה
מצעד הגאוה ב תל אביב
מצעד הגאוה ב תל אביב
מצעד הגאוה בתל אביב
(יובל חן)
האם קיים איסור מפורש וספציפי בחוק להפלות חבר קהילה במקום העבודה?
כן. בחוק השוויון נקבע במפורש, כי חל איסור להפלות עובד או מועמד לעבודה מחמת נטייה מינית, וזאת בכל אחד מן הנושאים הבאים: קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, השתלמות או הכשרה מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים, הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מהעבודה.
מהו הפיצוי שניתן לדרוש ממי שהפלה חבר קהילה במקום העבודה?
הפיצוי שניתן לדרוש הוא משני סוגים: הראשון, פיצוי על נזק ממשי שנגרם לעובד שהופלה (לדוגמא הפסד שכר); השני, פיצוי על נזק לא ממוני שנגרם לעובד שהופלה (לדוגמא עוגמת נפש).
מה נחשב להטרדה מינית כלפי חבר קהילה במקום העבודה?
מלבד האיסורים שקיימים בחוק ביחס לכל אדם באשר הוא אדם, נקבע בחוק באופן מפורש, כי התייחסות משפילה או מבזה המופנית לאדם על רקע נטייתו המינית תחשב כהטרדה מינית. חשוב לשים לב שדי בפעם אחת של התייחסות משפילה או מבזה כאמור, כדי שהדבר ייחשב כהטרדה מינית. כך למשל, מסבירה עו"ד שבתאי בכר , התקבלה תביעה של אדם נגד שומר במועדון שהשמיע כלפיו אמירות מבזות כגון: "הומו" ו-"קוף", ובית המשפט קבע כי עליו לפצות את התובע בסך של 5,000 שקל. "זו אמנם לא תביעה שעניינה ביחסי עבודה, אך ניתן להבין מפסיקת בית הדין שהוא לא מתכוון להבליג אפילו ביחס לאמירות שכאלה, וגם אם נאמרו באירוע חד פעמי".
האם ניתן לפטר עובד/ת בגין תהליך שהוא עובר לשינוי מין?
פיטורים שכאלו עשויים להיחשב אפליה פסולה, אלא אם מקום העבודה גייס את העובד מלכתחילה בהתחשב במגדר שלו (למשל, מוכרת בחנות לבני נשים), וכעת בעקבות השינוי המגדרי – העובד כבר אינו מתאים לתפקיד.
האם עובדת שחברה בקהילת הלהט"ב ועוברת טיפולי פוריות, לרבות טיפולי הפריה חוץ גופית, זכאית להיעדר מהעבודה לשם כך?
כל עובד שמבצע טיפולי פוריות בגופו זכאי להיעדר מן העבודה לשם הטיפולים, וזכאי להגנות מפני פיטורים ופגיעה בתנאי העסקה לתקופות כפי שנקבעו בחוק. שימו לב כי הזכויות מוקנות רק לעובד אשר עובר את הטיפולים בגופו שלו, ולא לבן הזוג הנלווה אליו.
האם עובד/ת חבר/ה קהילה רשאי/ת להיעדר מהעבודה בשל ימי מחלה של ילדים שהם לא ילדיו הביולוגיים?
לדברי עו"ד שבתאי-בכר , אין לכך תשובה חד משמעית בחוק. מצד אחד החוק מתייחס לעובד שהילד מצוי עמו, ומצד שני החוק נוקט במינוח "ילדו". לטעמי, ככל שמדובר בזוג שמנהל משק בית משותף, ואפילו אם הילדים אינם ילדיו הביולוגיים של ההורה הנעדר, עדיין יש לייחס את הזכות לזקיפת ימי מחלה גם להורה שאינו ביולוגי. שימו לב שהזכות הזו מוקנית רק ביחס לילדים שהם בני 16 ומטה. "מה שקורה בפועל", מסבירה עו"ד נעמה שבתאי בכר , "הוא שזוגות חד מיניים רבים נוהגים לאמץ באופן חוקי את הילד הביולוגי של בן זוגם, ובכך מיישבים את הדואליות – שכן, מעת שהורה רשום כהורה המאמץ של הילד, זכויותיו משתוות לאלו של ההורה הביולוגי".
האם מעסיק חייב להיענות לבקשת עובד שהפנייה אליו תהיה בכינוי גוף שאינו תואם את מינו?
בקשה שכזו מהווה למעשה, ביטוי של הזהות המגדרית של העובד ולכן מצופה מן המעסיק להיעתר לה. מעסיק שיסרב לכך עשוי להיחשב כמי שהפלה את העובד על רקע זהות מגדרית והוא יידרש להציג נימוקים לסירובו.
מעבר לכך, סירוב לבקשה עלול גם להצדיק את התפטרות העובד בנסיבות שאינן מאפשרות את המשך עבודתו, ובמקרה שכזה הוא יהיה זכאי לתשלום פיצויי פיטורים כאילו פוטר.
בעולם החלה מגמה של הימנעות מהבחנה מגדרית, והטמעת המושג של "מגדר שלישי". בארה"ב נעשה שימוש גובר בכינויי הגוף "הם" ו-"אתם", בשוודיה הוכנס לשפה באופן רשמי כינוי גוף שלישי ניטרלי.
בת הזוג שלי ילדה האם אני זכאית להיעדר מהעבודה כמו ההטבה שניתנת לגבר שאשתו ילדה?
בת זוגה של יולדת זכאית על פי החוק לאותם תנאי היעדרות להם זכאי גבר בשל לידת בת זוגו בימים שלאחר הלידה. לעומת זאת, מציינת עו"ד שבתאי-בכר , לעניין פיצול חופשת הלידה הדברים אינם מוסדרים - בשנת 2004 הונחה הצעת חוק על שולחן הכנסת, במסגרתה הוצע לקבוע בחוק כי גם בנות זוג מאותו המין יוכלו לפצל ביניהן את חופשת הלידה, אולם הצעת חוק זו לא זכתה להתייחסות ולא הועלתה לדיון.