סגור

נשיאת העליון נגד יו"ר הכנסת: "מביש, קריאות שעלולות להוביל לאנרכיה וכאוס"

בנאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת תקפה הנשיאה אסתר חיות את יו"ר הכנסת לוין, מבלי להזכירו בשמו. "נבחר ציבור מרשה לעצמו לתאר פסק דין כ'אירוע מטורף' או 'הפיכה'? מביש, מלמד יותר עליו מאשר על בית המשפט. קריאות כאלה חותרות תחת שלטון החוק, מכאן עד אנרכיה המרחק קצר"

"קריאות של נבחרי ציבור לא לכבד פסקי דין שאינם לרוחם חותרות תחת עקרון שלטון החוק - ומכאן ועד אנרכיה קצר המרחק": כך אמרה הבוקר נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, בטקס פתיחת הכנס השנתי ה-20 של לשכת עורכי הדין, המתקיים באילת. חיות התייחסה בכך לדבריו של יו"ר הכנסת יריב לוין שאמר כי החלטת בג"ץ בשבוע שעבר היא "אירוע מטורף, הפיכה שלטונית", מבלי להזכירו בשמו.


"הרשות השופטת מהווה אי של יציבות בתקופה רבת-תהפוכות זו, אם כי למרבה הצער יש מי אשר שמו להם למטרה לפגוע בה ולהחלישה", אמרה הנשיאה חיות הבוקר (יום ב') במושב שעניינו שלטון החוק וזכויות אדם. "מגמה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, במתקפות בוטות ושלוחות-רסן הגובלות לעתים בהסתה ממש והמופנות ברמה האישית כלפי שופטות ושופטים בכל הערכאות, בשל החלטות אשר אינן לרוחם של אותם הגורמים".
לדברי נשיאת העליון, "מתקפות אלה אינן רק נחלתם של אנשים פרטיים וצייצני רשתות חברתיות למיניהם. הן נשמעות לדאבוני גם מפי נבחרי ציבור. דומני כי כאשר נבחר ציבור כזה או אחר, מרשה לעצמו לתאר פסק דין של בית המשפט כ'אירוע מטורף' או כ'הפיכה', הדברים מלמדים יותר על אומרם מאשר על בית המשפט שנתן את פסק הדין. אני מצדי אשתדל שלא להיגרר לסגנון המביש הזה, אשר בינו ובין ממלכתיות, שבה אנו מצווים כסמלי שלטון, אין דבר וחצי דבר".
2 צפייה בגלריה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
(יאיר שגיא)
"ישנם נבחרי ציבור המגדילים לעשות ומרשים לעצמם לקרוא לאי-כיבוד ואי-ציות לפסקי דין שאינם לרוחם", אמרה חיות. "בַּקריאות חסרות האחריות הללו טמונה סכנה גדולה אשר חשוב להתריע מפניה ולומר באופן הברור ביותר – החתירה תחת הלגיטימיות של בתי המשפט ושל פסקי הדין הניתנים על ידם, חותרת למעשה תחת עיקרון שלטון החוק ומכאן ועד אנרכיה וכאוס קצר המרחק. עולם שבו כל מי שהחלטה שיפוטית אינה נושאת חן בעיניו או אינה תואמת את השקפותיו ועמדותיו, יחליט כי אין חובה לקיימה – הוא עולם שבו איש הישר בעיניו יעשה, ובו נשמט הבסיס ליכולתנו להתקיים כאן כחברה מתוקנת".
אבי חימי, יו"ר לשכת עורכי הדין, אמר בטקס פתיחת כנס הלשכה: "נגיף הדה-לגיטימציה אינו פוסח על שום גוף בשלטון החוק - המשטרה, הפרקליטות, בתי השפט ובית המשפט העליון. מי מפיץ אותו? כל מי שחפץ בכך ויש לו מקלדת. ישנן אמירות לא לציית לפסק דין, זה פשוט לא יעלה על הדעת. מה שבית המשפט פסק חובה על נבחרי הציבור לקיים".
גם חימי התייחס לתגובתו של יו"ר הכנסת לוין לפסק הדין של בג"ץ: "אחד מנבחרי הציבור בעל תפקיד ממלכתי הגיב לפסק דין של העליון כך - 'אנו עדים לאירוע מטורף, קומץ של שישה אנשים מתקבצים לבצע הפיכה שלטונית'. אני שואל - האם קראתם את פסק הדין? אני בספק גדול. כשהאזרח שומע אמירות על תפירת תיקים, כיצד ינהג כשהוא עומד לדין?".

2 צפייה בגלריה
אבי חימי טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
אבי חימי טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
אבי חימי טקס ועידת המשפט משפט לשכת עורכי הדין
(צילום: מוטי קמחי)

בני גנץ, שר הביטחון ושר המשפטים, התקבל במחיאות כפיים ארוכות. "אנו נמצאים כך אני מקווה ערב הקמת ממשלה חדשה", אמר גנץ. "המחלוקות האידאולוגיות הרבות בחברה לא ייעלמו אך הגענו לשעת מבחן שבה עומדת מחלוקת אחת מעל כולם - ולא, זו לא המחלוקת בין כן ביבי ללא ביבי. זו מחלוקת על צורתה ומהות קיומה של הדמוקרטיה הישראלית, על השאלה האם שחיתות ורמיסת שלטון החוק היא נורמה או קו אדום?".
"האם שיסוי ופלגנות הם ערכים שעליהם נחנך את ילדינו? התשובה שלנו היא כיבוד שלטון החוק, שיח מכבד, משילות והחזרת השפיות לזירה הציבורית. כל השאר יחכה", הוסיף גנץ.
לדבריו, "ישראל חזקה מול אויביה, אך מבפנים היא מוחלשת מסוכסכת ופצועה. האתגר המדאיג ביותר הוא החוסן הישראלי שבנינו בעמל רב בעשורים רבים ושנקנה בדם. לצערי זוהי אזעקת אמת - ללא חוסן פנימי לא תהיה התגייסות לשמירה על הביטחון מול אויבנו".