סגור

פרשנות
הניסיון מול הקורונה הכריע לטובת פרופ' נחמן אש

מינוי פרופ' אש – ששימש כפרויקטור הקורונה – למנכ"ל משרד הבריאות הוא בחירה טבעית. יש לו ניסיון רב במערכת הן כבכיר לשעבר בקופ"ח מכבי והן כסמנכ"ל במשרד עצמו. עם זאת הליך המינוי שהוביל הורוביץ היה לקוי, והיה גם מצופה ממנו שימנה לראשונה אישה לתפקיד

1. את פרופ' נחמן אש אין צורך להציג, הוא כבר מוכר במערכת. ובכל זאת דווקא היום, עם מינויו לעמוד בראש הפיקוח על מערכת הבריאות הישראלית (בתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות) כדאי להזכיר שוב את הרזומה שלו: תא"ל וקצין רפואה ראשי של צה"ל, סמנכ"ל בכיר למידע ומחשוב במשרד הבריאות, ראש חטיבת הבריאות של קופת חולים מכבי, ותוארים מהרווארד ו־MIT. לפרופ' אש - פרויקטור הקורונה הנוכחי – יש שלושה יתרונות עצומים על פני שאר המועמדים שהתחרו על תפקיד מנכ"ל המשרד, שהכריעו לטובתו.


2 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש
פרופסור נחמן אש
נחמן אש
(צילום: דפנה גזית)
הראשון: הוא פיתח היכרות אינטימית ועמוקה עם מגיפת הקורונה. אם הממשלה היתה קמה שבועיים קודם לכן, לא ברור כלל אם התכונה הוז היתה רבת משקל כמו בימים אלו, שבהם המגפה מרימה שוב ראש ומלחיצה את הישראלים ואת הממשלה החדשה. אלא שהמספרים החדשים של הנדבקים – שעדיין לא גבוהים אך לבטח אינם נוחים ומנוצלים היטב על ידי האופוזיציה – הם אלו שנתנו לאש את הדחיפה האחרונה כדי להתגבר על מועמדת כמו ד''ר אורלי וינשטיין, שנחשבה למועמדת המובילה עד לפני כמה ימים. העובדה שאש מכיר היטב את החומר ועסק בו יומם וליל, היא יתרון עצום. אין כל צורך בחפיפה, אפילו לא של דקה ובמקרה הזה – הזמן מועט והשר חסר ניסיון – מדובר בעובדה חיונית אם לא מכרעת.
2. אך לאש יש יתרון נוסף: בתפקידו האחרון הוא כיהן כ"מספר 2" בקופת חולים מכבי, הקופה השנייה בגדולה במערכת, המבטחת כרבע מהישראלים, זו שצומחת בקצב הגבוה ביותר ובעלת הגב הפיננסי החזק ביותר במערכת. לכן, אחרי הזיהוי שלו עם המגיפה, סימן ההיכר הבסיסי שלו הוא עם הקהילה: הוא איש של קופות החולים ולא של בתי חולים וזה נתון חשוב ביותר ואירוע מרענן, שכן בדרך כלל מנכ"לי משרד הבריאות שייכים למועדון ה"אשפוז" (בתי חולים). כאשר לוקחים בחשבון שרוב הרפואה העכשווית של ישראל, לרבות טיפול בחולי קורונה, מתרחשת בקהילה, מתבררת החשיבות במינוי איש שמכיר אותה על בוריה. ומצד שני, כמי ששימש כראש מינהל הרפואה של מכבי, יש לו גם היכרות ארוכה ועמוקה עם בתי החולים ומנהליו. אגב, מעניין יהיה לראות איך המשנה למנכ"ל מכבי לשעבר יתייחס לקופה שלו אחרי דו"ח מבקר המדינה מהחריפים שנכתבו על קופת חולים, המעלה שורה ארוכה של אי סדרים וחריגות לרבות פיתוח תרבות של תחרות הרסנית שהביאה להוצאות שיווק כלל מערכתיות של מאות מיליוני שקלים מסל הבריאות של הציבור.
3. והנה היתרון השלישי: אש לא נכנס למשרד הבריאות – הוא שב אליו אחרי ששימש כסמנכ"ל בכיר למידע ומחשוב. הוא מכיר היטב את המשרד, הנחשב לאחד המשרדים המורכבים ביותר. המשרד הזה עובר בימים אלה משבר מנהיגותי עמוק, שרק הוחרף אחרי גל נטישות חסר תקדים של בכירים שהרכיבו את השדרה הניהולית שלו. זאת לצד שתי חקירות משטרה שמטילות צל כבד על המשרד שתמיד נחשב לנקי ומקצועי: נגד שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן (יהדות התורה) ונגד מי ששימשו כשני עוזריו הבכירים – מנחם גשייד ומוטי בבצ'יק. על אש לבנות מחדש את עמוד השדרה הניהולית שלו אך גם להעביר אותו מתיחת פנים.
כפי שהיטיב לתאר פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל המשרד, על משרד הבריאות לבצע רפורמה ארגונית שבמרכזה תכלול כל הפונקציות המגוונות שלו. כיום המשרד נראה מיושן, קצת מסואב, מעין אוסף אקלקטי של מחלקות שלא מתקשרות אחת עם השנייה. אש יכול לתרום בסוגיה נוספת: מהיותו איש טכנולוגיות מידע, הוא יוכל גם לתרום לבנות מאגר מידע רפואי ובריאותי של ישראל, כאשר מערכת הבריאות הישראלית ידועה בעולם בגלל איכות המידע הרפואי שלה. כלל המומחים סבורים כי מידע רפואי וניהולו הוא עתיד הרפואה.

2 צפייה בגלריה
שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ
שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ
שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ
(צילום: אביגיל עוזי)

4. שר הבריאות החדש ניצן הורוביץ מסיים את האתגר הראשון שלו – מינוי מנכ"ל – כאשר לצד המחמאות על הבחירה באש, יש גם ביקורת על הליך המינוי. בסופו של דבר, מינויו של אש הוא לכל הפחות מינוי טוב גם עבור אלו שסברו כי הוא לא הצטיין כפרויקטור והיה "פרווה" מול גודל האתגר. אסור לשכוח כי אש התמודד גם על תפקיד מנכ"ל משרד הבריאות מול חזי לוי וגם על תפקיד מנכ"ל לאומית מול חיים פרננדס – ולא נבחר.
ניהול הליך המינוי מטעם הורוביץ היה לא מוצלח בלשון המעטה. את התוצאה אפשר היה לראות אמש כאשר לוי התפטר באמצעות הודעה לתקשורת תוך שהוא גובה מחיר על העלבון (המוצדק ביותר) סביב הליך המינוי. על הורוביץ היה – כבר ביום הראשון – להוציא הודעה משותפת עם לוי שבה הוא מודה לו על תרומתו למשרד, למערכת ולמולדת בשעה קשה זו, כאשר לוי מתחייב להמשיך לנהל את המשרד עד מציאת מחליף. זה היה מפחית את כל המתח ביניהם. לא ברור מדוע הורוביץ לא עשה זאת ולוי נאלץ לעקוב אחרי מירוץ המועמדים בתקשורת. יתרה מזו, ה"כמעט מינוי" של וינשטיין בשבוע שעבר רק עורר חששות כבדים כי האיש שלראשונה הפך לשר וקיבל תפקיד ביצועי – הוא הססן שמתקשה לקבל החלטות (אפילו כאשר מדובר בהחלטות פשוטות יחסית).
5. ועוד מילה על הורוביץ: היה צפוי כי ראש המפלגה שחרת על דגלו את ערך השוויון, לרבות השוויון המגדרי, היה ממנה לתפקיד אישה, לראשונה מאז קום המדינה. זה היה מתבקש וגם כמעט קרה (וינשטיין אף התבקשה להתחיל להרכיב לשכת מנכ"ל ואף הספיקה לגשש מול כמה אנשים). בסוף, אפילו הורוביץ הלך על השטאנץ הרגיל: גבר, אשכנזי, מצה"ל (קרפ"ר). מערכת הבריאות הישראלית – אפילו כאשר איש מרצ עומד בראשה – עוד לא הצליחה להשתחרר מהסטריאוטיפים הקבועים. הערכות בסביבתו של הורוביץ הן כי המשנה למנכ"ל, תהיה אישה. אך שוב, גבר בראש, אישה רק במקום השני. אחרי זה אין להתפלא שהשכר הממוצע של עובד קופת חולים הוא כפול מזה של עובדת קופה וחמור כך, שרופאה מרוויחה בממוצע רק 87% משכרו של גבר.