סגור

שוב תקלה בבזן: לפיד הבטיחות הופעל ועשן שחור היתמר ממפרץ חיפה

לדברי החברה, מדובר בתקלה תפעולית במתקן האתילן שתוקנה אחרי שעתיים וחצי; איגוד ערים חיפה: העשן השחור משמעותו הפרת ההיתר לכאורה; המשרד להגנת הסביבה: "לא נמדדו עליות בריכוזי המזהמים סביב המתחם". לפני כחודש פרצה שריפה באחד ממתקני בזן

קבוצת בזן (בתי הזיקוק לנפט) עדכנה היום (ד') בצהריים על "תקלה תפעולית במתקן האתילן", וכי בעקבותיה "צפויה פעילות לפיד ערה בשעות הקרובות". התקלה נמשכה כשעתיים וחצי, עד שהמתקן הופעל מחדש ופעילות הלפיד הופסקה.
הלפיד מופעל בעת תקלה כדי לשרוף את הגזים במתקן שפעילותו מופסקת בעקבות התקלה. אלא שבנוסף לפעולת הלפיד ניתן היה להבחין היום בעשן שחור כבד אשר היתמר מעל הלפיד. לדברי איגוד ערים חיפה, "עשן שחור משמעותו היא כי לא כל הגזים נשרפים, חלקם משוחררים לאוויר ולכאורה מדובר בהפרה של היתר הפליטה".
יו"ר האיגוד, עו"ד שרית גולן: "נציגי בזן יידרשו להעביר הסברים לתקלה לכאורה ולתת מענה איך התקלות במתחם לא פוסקות. בשעות אלו כשוועדת המנכלים יושבת לפגישותיה האחרונות מפרה לכאורה בז"ן פעם נוספת את רישיון העסק... אם הוועדה צריכה עוד סיבה מדוע לסגור את בז"ן במיידי ולא להמתין עוד שנים הרי שהתשובה לפניכם. אני קוראת לחברי הוועדה לפעול בהקדם".
1 צפייה בגלריה
בתי הזיקוק בזן מפרץ חיפה בתי זיקוק 2
בתי הזיקוק בזן מפרץ חיפה בתי זיקוק 2
בתי הזיקוק במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "לפני כשעה קלה, בעקבות תקלה באחד הדוודים של מתקן המונומרים במפעל כרמל אולפינים (כאו"ל) שבמתחם בז"ן במפרץ חיפה, הועברו גזים מהמתקן לשריפה בלפיד, כפי שנדרש בהיתר הפליטה של המפעל. בשעה זו ספיקות הגזים התחילו לרדת לאחר השתלטות המפעל על התקלה.
"מערך ניטור אוויר ארצי של המשרד להגנת הסביבה הפרוס במפרץ חיפה, גם בסמוך למתחם בזן, מודד בזמן אמת את ריכוזי המזהמים באוויר, ועד לשעה זו לא נמדדו עליות מעל הממוצע בריכוזי המזהמים סביב המתחם. ניתן לצפות בנתוני תחנות הניטור בזמן אמת באפליקציה "אוויר בסביבה" של המשרד להגנת הסביבה ובאתר האינטרנט. המשרד להגנת הסביבה יבדוק את הנתונים לעומק לאחר קבלת דוח האירוע מכאו"ל ואת עמידת כאו"ל בדרישות בהיתר הפליטה, ויפעל בהתאם לממצאים".
לפני פחות מחודש, פרצה שריפה באחד ממתקני בזן, וגם אז הופעל לפיד הבטיחות. למרות שהשריפה כובתה בתוך זמן קצר, ימים אחדים לאחר מכן מסרה הקבוצה כי נזקיה יסתכמו בעלות של 20-30 מיליון דולר.