$
מוסף כלכליסט

תהליך ה־10-10-10: האם ההשלכות של ההחלטה תואמות את האג'נדה שלכם?

הגדירו בצורה בהירה ופשוטה את הדילמה הגדולה שמטרידה אתכם. התמקדו בשאלה המהותית, ונקו ממנה שיירים, תתי־שאלות ושאר ספיחים

טלי שמיר 10:0015.04.10

תהליך ה־10-10-10 מתחיל בהגדרת שאלה. הגדירו בצורה בהירה ופשוטה את הדילמה הגדולה שמטרידה אתכם (האם למכור את הבית? האם להתגרש? האם לפטר 10% מהעובדים שלי?). התמקדו בשאלה המהותית, ונקו ממנה שיירים, תתי־שאלות ושאר ספיחים.

 

זה הזמן לאיסוף נתונים, הבנת התמונה המורכבת

והפעלת הדמיון. חשבו איך כל אחת מאפשרויות הבחירה העומדות בפניכם תשפיע על חייכם בזמן המיידי (10 דקות), בטווח הבינוני (10 חודשים) ובטווח הרחוק (10 שנים). לא צריך לקחת את ה־10 מילולית, כשעון ממשי, אלא כהנחיה כללית. וולץ' מגדירה את 10-10-10 כסמל שמשמעותו "כרגע, קצת יותר מאוחר ואחרי שהכל נאמר ונעשה".

 

השלב השלישי והאחרון הוא הניתוח. אחרי שהבנתם את ההשלכות של כל החלטה, בדקו אותן מול הערכים, האמונות והמטרות שלכם. הבדיקה הזו - של האופקים שפתוחים בפניכם לעומת האג'נדה שלכם - היא שתאפשר לכם להגיע להכרעה.

 

מה שאומר שכדי לעשות 10-10-10 ביעילות, אתם צריכים לדעת מהי האג'נדה שלכם - במה אתם מאמינים, מה אתם רוצים, לאן אתם שואפים. על פי וולץ', אנשים רבים לא יודעים מה באמת חשוב להם, ומונעים מרגשות אשם או מפחד מה יחשבו אחרים. כדי לעזור למשתמשי 10-10-10 להגדיר את ערכיהם היא פיתחה שאלון בסגנון זה שחיבר מרסל פרוסט והתגלגל מאז, דרך ברנאר פיבו, לאי אילו תוכניות טלוויזיה. בין השאלות שהיא מציעה: "מה יגרום לך לבכות ביום הולדתך ה־70?", "מה אני רוצה שאנשים יגידו עליי כשאיני בחדר?", "מה אתה אוהב ומה אתה שונא בדרך שבה ההורים שלך חיים?" ו"מה נדרש לילדים כדי שיגדלו היטב?".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x