$
מעסיקים

המלחמה על העובדים בהייטק בצל הקורונה: "גם במקומות שלא היה לנו תקן 'חטפנו' את הטאלנט"

יש חברות שלא נפגעו במהלך התפרצות הקורונה והחליטו לנצל את המצב כדי לגייס טאלנטים שנפלטו לשוק. "התחרות תמיד הייתה קיימת. כעת כשישנה אפשרות לגייס כוח אדם איכותי באופן קל יותר מאשר בימי טרום קורונה - זו הזדמנות מצויינת עבורנו"

מעין מנלה 12:0014.06.20

במהלך תקופת הקורונה, חברת Big ID, שגייסה בשנה האחרונה 100 מיליון דולר, החליטה לפתוח תקנים ולגייס עובדים במטרה לנצל את ההזדמנות ו'לחטוף' את הטאלנטים שנפלטו לשוק. "בגלל שגייסנו הרבה כסף החלטנו לנצל את התקופה של הקורונה כדי להגדיל את הייתרון התחרותי על פני המתחרים. המשכנו לגייס עובדים על מנת להגדיל פערים במוצר. לא ידענו עד כמה המצב השתנה. הרבה חברות פיטרו ועשו קיצוצים ואנשים השתחררו לשוק. במהלך התקופה הזאת זיהינו שיש טאלנטים שפוטרו או שהרגישו חוסר ביטחון והתחילו להיות פתוחים להצעות. ניצלנו את ההזדמנות וגם במקומות שלא היה לנו תקן 'חטפנו' את הטאלנט", אומר נמרוד וקס, מייסד וסמנכ"ל המוצר ב-BigID.

 

משבר הקורונה שינה את התמונה בשוק ההייטק, למוד הקרבות על הטאלנטים ועכשיו, עם המשבר, יש חברות שכהחלטה אסטרטגית מגייסות עובדים על מנת לנצל את המצב ולגייס אנשים שלפני כן לא היו פנויים או שהיו מחוץ להישג ידן. השכר בהייטק אמנם ירד במעט בחודשים האחרונים, אבל זה גם לא רק עניין של שכר או תנאים. יש עכשיו זמינות גדולה יותר של טאלנטים וכן יש נכונות וגמישות רבה יותר מצידם. למשל אנשים שבעבר לא היו מוכנים להתפשר על סוג החברה שבה הם יעבדו, או על הטכנולוגיה - מוכנים לעשות זאת היום אם הם מאמינים שמדובר בחברה יציבה שתספק להם יציבות תעסוקתית.

 

"אנחנו לא מנצלים את האווירה הנוכחית כדי לאסוף אנשים בעלויות נמוכות, אנחנו נותנים תנאים מאוד הוגנים, אבל אנחנו חושבים שנכון לתפוס את הטאלנטים כל עוד אנחנו יכולים. גם אם יהיה מיתון מתמשך עדיף להיות עם מימון, לכן מנקודת המבט הזאת יש לנו תעודת אחריות יחסית טובה. גם אם יהיה מיתון ונצטרך לעשות התאמות מבחינת כח אדם אז עדיף להיות במצב שיש לך יותר אנשים ובאיכות יותר גבוהה", אומר וקס.

 

גיוס טאלנטים, אילוסטרציה גיוס טאלנטים, אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

 

במהלך משבר הקורונה הם קיבלו החלטה לא לפגוע כלל בעובדים וזיהו שיש הזדמנות לגייס טאלנטים חדשים שבימים כתיקונם הם מצרך הרבה יותר נדיר. "יש היום פחות תחרות על הטאלנט, רואים אנשים יותר טובים ויש פחות אופציות לכל מתמודד. יחד עם זה יש ציפייה לסביבת עבודה שונה, למשל לעובדים שלנו יש ציפייה שתהיה יותר עבודה מהבית", הוא אומר.

 

נמרוד וקס נמרוד וקס צילום: BigID

"התחרות תמיד הייתה קיימת, ובטח עכשיו התחרות על הטאלנט קיימת ואנחנו שם - אנחנו רוצים לגייס את האנשים הטובים ביותר בלוחות זמנים מאוד קצרים. הקורונה והמשבר שהגיע בעקבותיה מצאו אותנו במצב יציב ועמיד שאיפשר לנו גמישות רבה מכיוון שהמציאות החדשה העצימה את הצורך בהגנת סייבר והעלתה את הביקושים למוצרים שלנו. החלטנו להשקיע מיליוני דולרים בהרחבת הפעילות בישראל ולגייס יותר מ-70 עובדים במשך שלושה חודשים. כעת, כשישנה אפשרות לגייס כוח אדם איכותי באופן קל יותר מאשר בימי טרום קורונה - זו הזדמנות מצויינת עבורנו", אומרת עינת להם-לבנת, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת הסייבר אימפרבה (Imperva).

 

לדבריה השינויים שהתרחשו בעקבות משבר הקורונה מאפשרים להם לחשוב על גמישות מבחינת מודל ההעסקה. "פחות מעניין כרגע הקירבה למשרדים כי אנחנו עובדים נכון לעכשיו מרחוק וזה מודל שלאורך הזמן נראה כיצד להמשיך איתו. גם מבחינת מודל ההעסקה אנחנו מאפשרים יותר יועצים ואאוטסורסינג כדי לאפשר לנו מגוון יותר רחב של מועמדים", היא אומרת.

 

אפשר להשיג עכשיו טאלנטים יותר בזול מכיוון שהשכר ירד?

"אנחנו לא שם. מאוד חשוב לנו להיות שחקן מרכזי והוגן בתוך התחרות הזאת. המועמדים הטובים ביותר לא בהכרח פנויים כרגע ואנחנו כן צריכים להיות תחרותיים ומוציעים הצעות בטווחים הגבוהים יותר. המלחמה עוד קיימת. טאלנט עם יותר שנות ניסיון חושבים פעמיים ולא ממהרים לעזוב או לעשות שינוי בתקופה הזאת. צריך להיות אטרקטיביים מספיק ולייצר בנץ' מארק גבוה. יש מועמדים שנפלטו לשוק ואנחנו רוצים היות שמאפשר להם להיקלט, זה מאפשר מצב של win-win".

 

עינת להם-לבנת עינת להם-לבנת צילום: אימפרבה

הטאלנטים שמגיעים עכשיו מציגים את הדרישות והציפיות שלהם בצורה אחרת והם יותר גמישים. "אנחנו לא מנצלים את המצב. אנחנו מציעים בדיוק את אותם התנאים בהתאם לשוק. עם זאת אני יכולה לזהות גמישות רבה יותר של המועמדים", אומרת מיה גרנות, מנהלת גיוס ומשאבי אנוש בחברת פריון, החברה האם של קודפיול (Codefuel) שהתרחבה ב-20% בכוח האדם בחודשים האחרונים. "אם לפני התקופה הזאת אנשים היו מגיעים עם ציפיית שכר מסויימת ולא מוכנים לזוז ממנה, כרגע יש יותר נכונות במו"מ. בכלל השוק הפך להיות שוק של מעסיקים. זיהינו שיש כאן הזדמנות. הרבה עובדים מוכשרים מצאו את עצמם לפתע ללא עבודה וזה היה העיתוי עבורנו לפנות אליהם".

 

הגיוס בתקופת הקורונה נעשה מתוך חשיבה אסטרטגית שיש כרגע אנשים חזקים בשוק שפנויים וזה התאים לצרכים העסקיים של החברה. "אנחנו עושים את זה בצורה מדודה ושקולה. מצד אחד אנחנו מבינים שיש פה מציאות משתנה, שיש אנשים טובים וחזקים שנפלטו לשוק העבודה, שהצרכים המשתנים והתקופה נתנו לנו הזדמנויות עסקיות. מצד שני אנחנו לא מתפרעים, לא מגייסים יותר ממה שאנחנו צריכים רק כי יש אנשים חזקים בשוק. לא נגייס אנשים כדי לפלוט אותם אחר כך החוצה", היא אומרת.

x