$
מעסיקים

שאלת המנכ"ל

"כשתהיי בת 80 - מה תספרי לילדיך?" - השאלות של מנכ"לית מלונות מטיילים בראיונות עבודה

בת חן ישועה מחפשת אנשים שאוהבים לטייל ולספר את הסיפור של המקום, שיש להם שמחה בסיסית ואוהבים לארח. היא שואלת מועמדים "מה תרצה להיות כשתהיה גדול?" וגם "איזו חיה היית בוחר להיות?"

מעין מנלה 11:4326.02.20

בגיל 31 החליטה בת חן ישועה (48) לעזוב הכל ולהתחיל מחדש. התהליך שעברה כלל גם הגשמת חלום והקמת רשת מלונות שמיועדת לאנשים שאוהבים טיולים בטבע. מתוך האהבה שלה לטיולים ברגל בעולם במקומות לא שגרתיים היא הקימה את המותג ולכן היום, כשהיא מחפשת עובדים, היא מחפשת אנשים שאוהבים לטייל.

 

ברשת המלונות הצפונית, שכוללת שישה בתי מלון, מועסקים למעלה מ-150 עובדים וישועה מראיינת בעיקר את העובדים הבכירים ומנהלי המלונות. התפקידים שאליהם היא מראיינת כוללים מנהלי תוכן, סמנכ"לים, חשבת שכר, אנשי משאבי אנוש וזה מיתרגם לראיון אחד לחודש בממוצע. היא מספרת שלאחרונה גייסה סמנכ"ל מכירות ולצורך כך ראיינה 20 אנשים. "הבסיס של הראיונות הוא ערכי החברה שהגדרנו אותם יחד עם העובדים שכוללים בין היתר גם שמחה, יעילות ואהבת הטיול והאירוח. "הערכים האלה מונחים מולי בראיונות ואני בודקת שהאנשים מתאימים לערכי החברה. אם אחד הערכים הוא שמחה אז אני מחפשת לראות שלאדם יש שמחה בסיסית, זה משהו שאי אפשר לזייף".

 

אלה השאלות שישועה שואלת בראיונות עבודה:

 

1. מה תרצה/י להיות כשתהיה/י גדול/ה?

המטרה של שאלה זו היא לבדוק התאמה לאחד מערכי החברה - ערך ההתפתחות. "כשאני שואלת שאלה כזו אני יכולה לקבל תמונה כוללת על המועמד, כלומר איפה הוא היום ולאן מכאן הוא שואף להגיע. אני מחפשת מועמדים שרוצים ואף מתעקשים ללמוד ולהתפתח ולהרחיב את הידע שלהם. שיהיו מוכנים ללמוד ויש להם שאיפות לצמוח ולגדול", היא אומרת.

 

תשובה טובה לשאלה הזאת היא למשל מישהי שמתראיינת לתפקיד תוכן ודיגיטל ואומרת שהיא מחפשת ללמוד כלים וטכנולוגיות חדשות בתחום. לעומת זאת, תשובה לא טובה היא כזו שמעידה על כך שהמועמד רוצה להיות בתפקיד ולא לצמוח ממנו או איתו לשום מקום. "אנשים לפעמים מנסים לרצות ועונים תשובות שהתפקיד מושלם עבורם כפי שהוא. הייתי רוצה שמישהו ירצה לעבוד איתנו כי ההווי מתאים לו אבל גם שיירצה לקחת את זה למעלה".  

 

 

מלון מטיילים ארץ דפנה מלון מטיילים ארץ דפנה צילום: איה בן עברי

 

 

2. אם היית בן/בת 80 מה היית מספר לילדיך?

המטרה של שאלה זו היא לראות שהאדם יודע לספר סיפור ולשווק אותו. "אנשים בדרך כלל בהלם מהשאלה הזאת ואז הם מתחילים להתחבר לפנטזיות שלהם, לחשוב מה היו רוצים להשיג ומה לדעתם חשוב. מישהו פעם אמר לי שהוא היה רוצה לספר לילדיו כשיהיה בן 80 שהוא הפליג פעם למקומות רחוקים, סיפורים שגרמו לו פתאום להבין שהוא היה רוצה יותר להיות 'מרקו פולו' מאשר להיות מנהל מלון. פתאום תוך כדי שהוא דיבר הוא הבין שזה לא בהכרח הכיוון שלו", היא מספרת.

 

"כרשת של מלונות מטיילים שתפקידה להוביל את תחום התוכן, אנחנו רואים את עצמנו מחברים את האורחים אל הטבע, התרבות וההיסטוריה המקומית וחשוב לנו לדעת שהעובדים שלנו יוכלו לספר את הסיפורים האלה בדרך מעניינת. לכן חשוב לי בראיונות לראות שהאדם יודע לספר סיפור".

 

3. איזה טיול עשית בחייך ולעולם לא תשכח/י?

"אדם של חיי את אהבת הטיול לא יוכל לעבוד אלינו וליהנות. חשוב לי באופן אישי לבדוק שהמועמד אכן מחובר לטיולים ולאיזה סוג טיולים הוא מתחבר. השאלה הזאת מעבירה לי את אופי הטיול הבלתי נשכח ומספרת לי הרבה על סגנון חייו, האם הוא אוהב טרקים וטיולים בטבע, טיולי משפחות, טיולי זוגות", אומרת ישועה.

 

היא מספרת שיש הרבה אנשים שמתראיינים לתפקידים ברשת המלונות שגרים באיזור המלונות ולא מטיילים בכלל. כשהם נשאלים על הטיולים שהם אוהבים הם מציינים באופן טכני את האטרקציות באיזור וזה לא מתאים למהות של הרשת. "נורא חשוב לי שהעובדים אוהבים לטייל, שהם יכירו נקודות בדרך שהם חקרו וראו, שיש להם פאשן לטיולים. הייתה מישהי שראיינתי שגרה בגליל העליון וכששאלתי אותה איפה הם מטיילים היא השיבה שבבניאס - הבנתי שהיא לא מטיילת. הבנתי שהיא יודעת להגיד לי מה יש באיזור אבל היא לא באמת מטיילת. אנחנו מתעסקים במסלולי טיול ואנחנו רוצים שזה יהיה בהוויה הפנימית של האנשים".

 

4. קיבלת פעם תשובה שלילית והצלחת להפוך אותה לחיובית? אם כן, כיצד עשית זאת?

בעוד שבדרך כלל השאלה הזאת בראיונות עבודה נועדה לבדוק אסרטיביות ודרך ניהול קונפליקטים עם הממונים ועמיתים לעבודה הרי שהמטרה של ישועה בשאלה הזאת היא לבדוק התאמה בין המועמד לאורחי הרשת מתוך דאגה לחוויית הלקוח. "חוויית האירוח לפעמים מלוות בקונפליקטים עם האורחים אני מחפשת בעובדים שלי את היכולת להתמודד עם חווית מהסוג הזה. יש פה הרבה קונפליקטים עם אורחים, אנשים כועסים לפעמים והשאלה היא איך מתמודדים עם הקונפליקטים האלה, איך מצליחים לקחת משהו לא נעים והופכים אותו למשהו חיובי".

 

למשל, היא תרצה לראות בראיון איך המועמד מתמודד עם סיטואציה שבה אורח מגיע למלון ולא מרוצה מהחדר אבל אין חדרים פנויים אחרים לתת לו. מה המועמד עושה על מנת שאותו אורח יישאר.

 

5. איזו חיה היית בוחר/ת להיות?

התשובה לשאלה הזאת מעידה על אופיו של המועמד, חיבורו לטבע והיצירתיות שלו, שלושה עקרונות שישועה מחפשת אצל עובדים. בדרך כלל בשאלה הזאת אנשים מייחסים לחיה שהם בוחרים את התכונות שהם אוהבים בעצמם. "פעם שאלו אותי את השאלה הזאת באיזו סדנא ובחרתי דולפין, מכיוון שזה מאפיין תקשורת והבנתי שזה דבר שמאוד חשוב לי. בראיונות מעניין אותי למה אנשים בוחרים להתייחס. למשל, מישהו פעם בחר פיל והסביר שזו חיה מאוד מגושמת אבל יש בה גם המון עדינות. בעצם הוא רצה להגיד לי לא להתרשם מהצורה החיצונית שלו. היה מישהו אחר שאמר לי שהוא היה ציפור כמו נץ בגלל שהוא עבד במכירות וכך הוא מוכר, רואה את הטרף שלו ומתביית עליו. זו הייתה דוגמא קצת אגרסיבית מדי. הדרך שבה אנשים מגדירים את עצמם חשובים יותר מהחיה עצמה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x