שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
מעסיקים

רוב המנהלים חושבים שהם חדשניים, אבל רק מעטים באמת מצליחים בכך

האם אפשר ללמוד איך להיות מנהל חדשני? בכדי שהחדשנות תהפוך לחלק מזהות הארגון היא חייבת להיות מוצגת כחלק מהאסטרטגיה הכתובה ולהימדד במדדים מסורתיים

ד"ר אפרת ליאני 12:4226.02.19

אנחנו בעידן החדשנות, אנחנו חווים חדשנות בכל צעד בחיינו בבית, בעבודה, עם ילדינו, חשופים לה גם אם אנחנו לא מתכוונים. אבל חדשנות טכנולוגית, חשיבתית וממשית מחייבת חדשנות באופן בו מובילי הארגון מנהלים זאת כדרך ניהולית יום יומית. מי הוא מנהיג חדשני? נולדים עם זה או שניתן לרכוש יכולות כאלה? האם לארגונים החדשניים ישנה אסטרטגיה מובנית של חדשנות? ובעיקר – האם אפשר ללמוד איך להיות מנהל חדשני?

 

שני האתגרים המשמעותיים ביותר לצמיחה עסקית המטרידים את מוחם של מובילי ארגונים בעולם העתידי הם ה"הון האנושי", המנוע המשמעותי ביותר להצלחת הארגון שהם עומדים בראשו, ו"חדשנות", מובילות חדשנית נוכח השוק התחרותי שנמצא במרתון תמידי. ממחקר של דלוייט עולה כי 96% מהחברות הנסקרות דרגו חדשנות בראש סדר העדיפות האסטרטגית של הארגון. אך נמצא כי רק ל 40% מהארגונים הללו יש תכנית פעולה מובנית ליישום אסטרטגיה זו.

 

מנכ"ל אפל, טים קוק. מנהלים חדשניים מתכננתים את החדשנות מנכ"ל אפל, טים קוק. מנהלים חדשניים מתכננתים את החדשנות

 

 

בכדי להיות מנהל חדשני לא רק נדרש רעיון גאוני ויצירתיות טכנולוגית מוצרית, אלא על המנהל לשלב כמה תכונות עקריות בנוסף: יכולות חזקות של הובלת חדשנות דה פקטו בארגון, ניהול חכם של רשתות חברתיות והישגים מוכחים של הפיכת רעיון למציאות ממשית. מנהיג חדשני גורם לדברים הגדולים באמת לקרות.

 

המנהיג החדשני ייקח סיכונים אך ינהל אותם, יצפה קדימה את ההזדמנויות לחדשנות, הסקרנות תהיה הלחם והחמאה שלו והוא יוביל באומץ לנוכח האתגרים היום יומיים שבדרך ואל מול התחרות הבלתי מתפשרת.

 

מנהיג כזה, ייצר ניהול ממשקים צולב בין החטיבות השונות וצוותי העבודה השונים לכדי חשיבה חדשנית, יגייס וימנף צוותי עבודה מגוונים (Diversity) שיציגו דעות וידע שונה לכדי חדשנות. ויותר מכך יאפשר עצמאות ויקצה משאבים לכך.

 

ישנם מנהיגים חדשניים שיעשו זאת באופן ישיר תוך הגדרת מטרות מדידות, הקצאת משאבים ארגונים ומתן פידבק ובו כיוונים יצירתיים, אך ישנם שיצליחו לעשות זאת באופן עקיף – הם המתוחכמים יותר, הם ייסדו תרבות ארגונית תומכת, יהווה בעצמו מודל לחיקוי כמובילי חדשנות ויוקיר חשיבה חדשנית של עובדיו.

 

תכונות רבות לו למנהיג החדשני, אך החשובות שבהן בכדי להצליח הם: הישגים המייצגים צמיחה עסקית ממשית של החברה, יצירת הישגיים בעלי ערך משמעותי עבור השוק, נוכחות עקבית במדיות השונות (יש מציינים 5 שנים לפחות), רישות חברתי ענף, רווח מניתי, ציפיות משקיעים ליצירת ערך עתידי הנמדד על ידי השקעה מצד משקיעים משמעותיים במניות או בחברה.

 

כאשר פורבס מדרג את 100 המנהיגים החדשניים בעולם לשנת 2019 הוא מתבסס על פרמטרים אלו. בין 10 הראשונים מקרב המנהלים החדשניים נמצא את ג'יף בזוס, אמאזון, אלון מסק , טסלה מוטורוס, מרק צוקרברג, פייסבוק, טים קוק אפל, סטייה נדלה, מיקרוסופט ועוד. 

 

ומה בא קודם מנהיג חדשני או ארגון בעל אסטרטיגה חדשנית? זו ביצה ותרנגולת. כמה לא מפתיע כי לאותם מנהיגים חדשניים בחברות המובילות חדשנות ישנן תכניות אסטרטגיות ברורות ומדויקות לניהול חדשנות. נכון יש פה פרדוקס – חדשנות מחייבת יצירתיות, דמיון ללא גבולות, העדר מגבלות ארגוניות וחופש מחשבתי. אז איך זה עובד במסגרת תכנית ארגונית מובנית?

 

המציאות מוכיחה כי ארגונים חדשניים לא רק פועלים על פי תכניות ברורות הם גם מנהלים מערכות מדידה ושיפור מתמיד בכדי להיות בקדמת החדשנות כל רגע.

בכדי שהחדשנות תהפוך לדנא האמיתי של הארגון ותהווה תרבות ארגונית כזו היא חייבת להיות מוצגת כחלק מהאסטרטגיה הכתובה, החזון הארגוני. חזון ברור ונגיש לכל עובדי הארגון. היא תמדד במדדים מסורתיים, פרקודס אמרנו.. מדדים של רווח, תשואה, ערך מותג, שביעות רצון לקוח ועוד. כן זה עובד ביחד, עובדה. זה חייב לעבוד ביחד.

 

אז כמנכ"ל, מוביל עסקי, מנהיג ארגוני חדשני בפיתחה של 2019 איך תבדקו האם יש לכם אסטרטגית חדשנות בארגון שאתם מובילים? שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • האם מנהלי הארגון הבכירים מהווים פלטפורמה נכונה לקידום חדשנות בקרב צוותי העבודה בארגון ?
  • האם הוטמעה תרבות ארגונית חדשנית של שקיפות, שיתוף ידע, הוקרה על אומץ חדשני ועוד ?
  • האם נקבעה תכנית פעולה הכוללת יעדים ברורים להעלאת רף החדשות באופן תמידי מוגדר בזמן ?
  • האם תוקצב תקציב ייעודי לחדשנות שאין לדעת בו אלא לסוכני החדשנות ?
  • האם זוהו מגמות טכנולוגיות חדשות, בשוק, בקרב מתחרים ?
  • האם ישנן מתודולוגיות או מערכות מדידה להתקדמות וצמיחה בהיבטי החדשנות של תוצרי הארגון ?

 

הכותבת היא מומחית ומרצה בתחומי ניהול מערכות גלובליות, משאבי אנוש, גיוון והכלה. סמנכ"לית משאבי אנוש מיקרוסופט ישראל לשעבר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x