$
מחפשי עבודה

יש לכם 15 דקות. כך תרשימו בראיון עבודה

אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני ובתהליכי מיון לעבודה ההחלטה מתקבלת מהר מאוד, כך תוודאו שהזמן הקצר שלרשותכם מנוצל כראוי

שירות כלכליסט 15:2626.06.17

מספיקות כמה שניות בלבד כדי לגבש רושם ראשוני על אדם כשנמצאים בראיון עבודה. למרבה המזל, מרבית מנהלי הגיוס מגבשים את הדעה שלהם לאורך קצת יותר זמן. מחקר שפורסם בכתב העת לפסיכולוגיה תעסוקתית וארגונית (Journal of Occupational and Organizational Psychology ) מצא שבמהלך ראיון הרושם מתגבש במהלך 15 הדקות הראשונות, וזה מספיק זמן להתחבר ולמכור את עצמכם.

באתר fastcompany שוחחו עם מנהלי גיוס כדי לגלות כיצד המועמדים יכולים להרשים אותם, ופרטו 7 טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת:

 

1. צאו מנקודת הנחה שהרושם הראשוני מתקבל באופן מיידי: היזהרו בזמן ההמתנה למראיין, שכן פקידת הקבלה כבר מגבשת רושם ראשוני לגביכם, שהיא עלולה לחלוק עם המראיין, כך לפי פטרישיה לנקוב, מייסדת ונשיאת חברת ההשמה Agility Executive Search. "אל תדברו בטלפון, תנמנמו או באופן כללי תתנהגו בצורה לא מקצועית, גם אם מבחינתכם הראיון עוד לא התחיל", היא אומרת. כך למשל בזאפוס ידוע שמראיינים את נהגי ההסעות שמביאים את המועמדים לראיונות. אם אותו אדם לא היה אדיב, הוא לא יתקבל.

 

2. חייכו: זה נשמע פשוט, אבל החיוכים הם חלק חשוב ביצירת רושם ראשוני חיובי. חוקרים באוניברסיטת קורנל מצאו שהבעות פנים משפיעות על האופן בו אנחנו שופטים אנשים. הבעות ניטראליות לדוגמה, עלולות לפגוע בחיבה כלפי אנשים, בעוד שאנשים שמחייכים ונשענים קדימה מעוררים רושם כאנשים חמים. יתרה מכך, אדם מחייך נתפס כחכם, אטרקטיבי, רגוע, כן ומהימן יותר מאדם שלא מחייך, מסביר דניס דאדלי, מחבר הספר "תעשו את זה! תכנסו, תעוררו רושם, תקבלו קידום.

 

ראיון עבודה, ההחלטה מתקבלת בתוך 15 דקות ראיון עבודה, ההחלטה מתקבלת בתוך 15 דקות צילום: שאטרסטוק

 

3. העניקו לחיצת ידיים מוצקה: אם לחיצת הידיים שלכם חלשה או אם אתם נמנעים תוך כדי מקשר עין, אתם עלולים ליצור רושם ראשוני לא חיובי. "אני מופתעת לעיתים כשאני פוגשת אנשים מצליחים ובעלי הישגים שיש להם לחיצת ידיים מקרטעת וחלשה", אומרת לנקוב. לחיצת ידיים טובה היא מוצקה אך לא חזקה מדי. "כלומר שהיא לא מכאיבה, אך בכל זאת מותירה רושם עדין של ביטחון", היא מוסיפה. חשוב גם להוסיף לכך קשר עין.

 

4. התחילו לבסס את יחסי הקרבה: כבר בשלב ההיכרויות, נסו להיות הראשונים שיוזמים שיחה. לפי המומחים, זה מצביע על כבוד וביטחון בו זמנית. לפיכך, אין סיבה למהר ולהאיץ את השלב הזה. מעבר לכך, במהלך הריאיון אזנו בין הקשבה ודיבור, מדגישה ג'יל לרסן, סגנית נשיא בכירה במחלקת כוח אדם בסיסקו. "לעיתים קרובות המועמדים מתאמצים מדי לומר כמה שיותר במהלך הראיון", היא מסבירה.

 

5. סכמו את החוויה שלכם: מבלי להסתכל בקורות החיים שלכם, עליכם להיות מסוגלים לספק למראיין תקציר של מסלול הקריירה שלכם, כולל גורמים שהשפיעו על בחירת האוניברסיטה שלכם והמשרות שלקחתם על עצמכם, וכן הניסיון שצברתם שמכין אותם לפרק החדש הזה בחיים בחברה שבה אתם מתראיינים.

 

 6. דברו על מספרים

לפני שאתם מגיעים לראין עבודה בחנו את הקריירה שלכם וערכו רשימה של הישגים משמעותיים, אומר בריאן בינק, נשיא ומנכ"ל The Birmingham Group, חברת גיוס משאבי אנוש. היו ספציפיים לגבי מקרים שבהם הצלחתם לחסוך כסף או להגדיל רווחים עבור החברה שבה עבדתם, מקרים שבהם הבאתם לקוחות חדשים, עברתם את היעדים שהוצבו לכם או הפחתתם עלויות.

 

במהלך הראיון בררו בדיוק מה מחפש מנהל הגיוס, אומר בינק. "רוב המועמדים ידברו על הישגים שלהם אבל מועמדים שמגיעים מוכנים יהיו מאוד ספציפיים. הם יספרו כיצד הם הצליחו בעבר וכיצד החברה בה עבדו הרוויחה מכך. לדוגמא, 'הצלחנו לחסוך לחברה 600 אלף דולר' או 'בשנה הראשונה שיעור תחלופת העובדים ירד ב-55%'".

 

7. שאלו שאלות מעולות

שאלות טובות מספקות למועמדים מידע לגבי המשרה והאם היא מתאימה להם, ובאותה עת מאפשרת להם 'למכור' את עצמם, אומר בינק. לדוגמא "אם אעשה שינוי במקום העבודה המטרה שלי היא למצוא חברה שאמשיך לעבוד בה עד הפנסיה. היכן אתה רואה את החברה בעוד חמש או 10 או 15 שנים מהיום? אם אעשה עבודה מצויינת, להיכן בחברה אוכל להתקדם?"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x