קיבלתם בונוס על ביצועים? לא בטוח שזה מגיע לכם
סקר חדש מצא שבונוסים מבוססי ביצועים מחולקים גם לעובדים שביצועיהם נמוכים מהממוצע - אין זה מפתיע ששיטת תגמול זו אינה באמת משפרת את המוטיבציה או התפוקה של העובדים
ברכות לעובדים הבינוניים, אפילו לכם מגיע בונוס על ביצועים מתחת לממוצע.
על פי סקר שערכה חברת הייעוץ בתחום משאבי אנוש, וויליס טאוארס ווטסון, בקרב 120 מעסיקים, מעל רבע טענו כי הם חילקו בונוסים המבוססים על ביצועים גם לעובדים ש"לא עמדו בציפיות". הסקר חשף גם אינפלציית ציונים שופעת בהערכות העובדים. על פי לורה סז'ן מחברת הייעוץ, מרבית המעסיקים מדרגים עובדים בעלי ביצועים נמוכים מהממוצע כעומדים ואף עוקפים את הציפיות. פירוש הדבר, שהרבה עובדים זוכים לבונוס המבוסס על ביצועים, שלא באמת מגיע להם, כך שכל המטרה של תגמול האנשים עבור העבודה שלהם מתפספסת.
כיום עבור עובדים שכירים רבים, הבונוסים הפכו לתוספת מצופה להכנסה, במקום להיות פרס על הצלחות. "יש מנטאליות שלמה של 'מגיע לי', שמבוססת על הבונוס הזה", אומרת סז'ן. המנטאליות הזו מייתרת את הבונוסים ככלי להגברת המוטיבציה.
"כולם מדורגים באותה צורה, אין עקומה", אומרת בטינה דיינס, סגנית נשיא משאבי אנוש ב- Society for Human Resource Management. "בעלי הביצועים הטובים ביותר זוכים לאותו תגמול כמו אלו שמפשלים. חייבת להיות התאמה בין הביצועים והתגמול". אין זה מפתיע אם כך, ש-20% בלבד מהמשתתפים בסקר אמרו שהבונוס הוביל לשיפור בביצועים האישיים. "בסופו של דבר תרחיקו את העובדים הטובים", מוסיפה דיינס.
הבונוסים מייצגים אחוז גדול יותר מאי פעם מהשכר. סקר נפרד שנערך בשנה שעברה מצא כי שכר משתנה עומד על שיא של 12.7% מהשכר. מעסיקים רבים משתמשים בתשלום החד פעמי כדרך להעלות את השכר מבלי להעלות את המשכורות. החברות מעדיפות לחלק תשלום חד פעמי מאשר להוסיף להוצאות הקבועות, מכיוון שדרך זו מספקת להם יותר גמישות. אם לדוגמה חברה חווה שנה לא טובה, קל יותר לוותר על הבונוסים מאשר להוריד משכורות.
הבונוסים המבוססים על ביצועים לא עובדים גם מכיוון שההליך אינו נעים לכל המעורבים. הדרישה שהעובדים והמנהלים ימלאו הערכות צורכת זמן ומפריעה למהלך התקין של העבודה. השאלות הן לרוב סובייקטיביות ולא קשורות ליעדים משמעותיים. המנהלים עוברים על ההערכות מהר רק כדי לסיים עם זה, והעובדים לא תמיד מעריכים את המשוב.
בהתחשב במצב העגום של הערכות העובדים השנתיות, חברות רבות שוקלות מחדש את התהליך. אף שביאהו ממשיכים להשתמש בעקומה כדי לדרג ולתגמל (וגם להעניש) עובדים, הערכת הביצועים השכיחה כיום היא דיאלוג שכולל מדדים ברורים לחישוב ההצלחה והשגת יעדים. המגמה היא לבצע יותר הערכות, לעיתים קרובות יותר.