$
משפט

חברה שנקלעה לקשיים – פירוק וחיסול או הבראה?

חברה בע"מ מסיימת פעילותה על ידי מכירה או על ידי פירוק. אילו ברירות עומדות בפני הנושים השונים, ומה קורה כשמדובר בלקוחות שקיבלו שירותי רפואה?

עו"ד איל ברנדט 18:0101.01.16

ישנן שלוש דרכים לפירוק חברה: פירוק חברה מרצון, פירוק בפיקוח בית המשפט או פירוק על ידי בית המשפט.

 

לעתים, כשמדובר בחברה שנקלעה למצב כלכלי קשה, בית המשפט ממנה לה מפרק זמני, שתוך זמן קצוב יבדוק אלטרנטיבות למיצוי את נכסי החברה, ובתוך כך את האפשרות למכור את העסק כעסק חי, כך שהוא ימשיך לתפקד תחת בעלים אחרים.

 

על המפרק לכנס את נכסי החברה, לבדוק את מצבם, כולל רשימת הלקוחות וכספים שחייבים לחברה, כל זאת במטרה להמליץ לבית המשפט על הדרך הטובה ביותר לצמצם את הנזקים הצפויים לנושים השונים עקב העובדה שהחברה אינה מסוגלת לשלם להם חובותיה.

 

הנפגעים העיקריים מפירוקה של חברה הם הנושים הבלתי מובטחים שלה, שכן לנושים מובטחים יש בטוחה חזקה בדמות נכסים שמושכנו כנגד ההלוואה שנתנו (כולל, לעתים, הערות אזהרה ברשם החברות או רשם המשכונות).

 

נושים אלה יקבלו את כספי הנשייה שלהם ראשונים, במידה שנותרו כספים כאלה. בנוגע לעובדי החברה, הרי שלהם יש את הביטוח הלאומי שיצמצם את נזקיהם. כך גם מוסדות המדינה השונים הנהנים ממעמד של "נושים בדין קדימה".

 

לעומתם, הנושים הבלתי מובטחים – כלומר לקוחות החברה ששילמו לה ממיטב כספם ולא קיבלו תמורה הולמת – ימצאו עצמם פעמים רבות מבלי שקיבלו החזר מלא, ולעיתים אפילו מבלי שקיבלו דבר.

 

רשת רפואת שיניים – שאלות כלכליות ואתיות מורכבות

 

הרפואה הפרטית בישראל ורפואת השיניים בפרט, מעלות במקרים שכאלה סוגיות קשות, המערבבות סוגיות כלכליות ביחד עם שאלות אתיות מורכבות.

 

לפני מספר ימים, בדיון שהתקיים בפני השופט איתן אורנשטיין בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מונה מפרק זמני לרשת מרפאות השיניים "תדהר", שהפעילה חמש מרפאות ברחבי ישראל.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: shutterstock

 

לפני כשבוע, במסגרת תכנית הטלוויזיה "הכל כלול" עם סיון כהן, התגלה כי זמן קצר לפני סגירת הרשת וקריסת החברות, הונחו עובדיה ללחוץ על הלקוחות לשלם את טיפולי השיניים שנקבעו להם במלואם, במזומן ומראש. הרשת יצאה במבצעים שונים ובהבטחות ללא כיסוי.

 

לבסוף, כל החלומות התנפצו בפניהם של הלקוחות כשהסתבר שרשת המרפאות נמצאת לקראת סגירה ופירוק. וישנם כמובן עשרות (ואולי מאות) מטופלים, שרבים מהם עדיין אינם מודעים למצב שנוצר. עד לאחרונה, ישנם כבר מעל 70 מטופלים אשר שילמו במצטבר כשלושה וחצי מיליון שקלים (ידועים), עבור טיפולי שיניים שלא קיבלו או לא הסתיימו.

המטופלים טענו בבית המשפט כי הרשת רימתה אותם, על ידי שימוש בפעולות פרסומיות מטעות כגון הבטחה להשלים "פה שלם" ביום אחד, ובתחבולות שונות כגון הפחתה משמעותית במחירים.

 

לטענת המטופלים, בחלק מהמקרים הדבר נעשה בשעה שמנהלי הרשת ומרפאותיה כבר ידעו היטב שהם אינם מסוגלים לשלם את חובותיהם לנושים השונים ולהמשיך ולהעניק את הטיפולים ששולמו מראש, כאמור.

 

בית המשפט נענה לבקשה למנות מפרק זמני שייתן את המלצותיו תוך שבוע ימים.

 

אחת הבעיות העומדת בפני מפרק שכזה היא השגת מימון הביניים, על מנת לשלם תשלומים שוטפים, למשל דמי שכירות לבעלי הנכסים המשכירים את המרפאות לרשת, משכורות לעובדים, והוצאות נוספות באופן שיאפשר את המשך החזקת הרשת והחברות עד למכירתן הלאה.

 

בינתיים, החלו המטופלים להתארגן כקבוצה ולקבץ את הנתונים השונים, ואף פתחו עמוד פייסבוק לחברי הקבוצה.

 

למותר לציין כי מצבם של המבקשים ושל מטופלים רבים נוספים הוא קשה ביותר. לקטיעת הטיפול הרפואי באיבו ישנן השלכות הרסניות. מדובר בנזקים ישירים ועקיפים עצומים, הכוללים נזקים כלכליים, בריאותיים ונפשיים, ואחרים.

 

לשם ההמחשה, ישנם מטופלים עם ברגים בפיותיהם, מטופלים שנזקקים לתרופות, הסובלים מכתרים שנופלים, כאבים חזקים, בעיות אסתטיות, וכן בושה, פחדים וחששות.

 

תביעות אישיות נגד מנהלי הרשת

 

אין ספק שבתנאים מסוימים, המשך פעילותה העסקית הרגילה של רשת "תדהר", מהווה אינטרס עליון מבחינת המטופלים. תוצאה זאת אפשרית רק במידה שהמפרק הזמני יוכל למכור את הרשת כעסק חי.

 

לצורך כך יהא עליו למצוא משקיעים המעוניינים להמשיך את פעילות הרשת. במקרה שכזה תהיה התמחרות והזוכה החדש יוכל להמשיך להפעיל את הרשת. הסכם שכזה כפוף לאישור בית המשפט, ובכל מקרה יהיה נתון לביקורת של הנושים, שיוכלו להתנגד לו.

 

מכל מקום, תוך כדי עבודת המפרק ועם סיומה, המטופלים השונים יוכלו לאמוד ולגבש את נזקיהם, ולהחליט כיצד להמשיך ולפעול על מנת לקבל תרופה למכה הקשה שנחתה עליהם.

 

מטופלים אלה יכולים, בין היתר, לשקול הגשת תביעות אישיות נגד מנהלי ובעלי החברות בגין הנזקים הקשים שנגרמו להם.

 

כאן המקום לציין כי בהליכי הפירוק אין הבדל בין חברה המעניקה שירותי רפואה לחברה אחרת, אולם ללקוחות החברה עומדת גם האפשרות להגיש תלונה במישור האתי כנגד הרופאים השונים שטיפלו בהם.

 

מעבר לכך, למטופלים עומדות כל זכויותיהם בהתאם לחוקים הנוגעים בזכויות החולים, בעיקר לעניין הדרישה לשמירת הרישומים הרפואיים של החולים השונים.

 

* עורך דין איל ברנדט עוסק בדיני תאגידים

 

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

המאמר באדיבות אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x