$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

קנס של עד 24.5 מיליון שקל ליבואן שיחסום יבוא מקביל

טיוטת החוק להסרת חסמים בתחום היבוא תונח היום על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, ולפיה יבואנים רשמיים לא יורשו להתערב בקשר בין יבואנים מקבילים לקמעונאים, למעט הפרדת המוצרים על המדף. ניסיון התערבות ייחשב לעבירה פלילית

הדס גליקו ותומר גנון 06:4608.07.15

שר הכלכלה אריה דרעי צפוי להביא היום לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה טיוטת חוק להסרת חסמים בתחום היבוא. על פי הטיוטה, על יבואן רשמי ייאסר במפורש לחסום יבואן מקביל, ואם יעשה זאת ייחשב כמי שביצע עברה פלילית ויהיה חשוף לקנס מינהלי של עד 24.5 מיליון שקל.

תזכיר חוק ראשון בעניין פורסם לשימוע ציבורי באפריל, ובו נכתב באופן כללי כי יבואנים רשמיים יוכפפו לפרק המונופולים בחוק להגבלים עסקיים. לפי הטיוטה הנוכחית היבואנים יוגבלו לכל הפרקים בחוק, וכן מפורטים בה האיסורים שיוטלו עליהם.

כך למשל, ייאסר על יבואן רשמי להתערב בהתקשרות של קמעונאי עם יבואן מקביל; להתערב במיקום המוצרים של יבואן מקביל בחנות; להתערב בכמות הסחורה שהקמעונאי רוכש מיבואן מקביל; לנקוט צעדים כדי להגביל את כמות הסחורה מיבוא מקביל שימכור הקמעונאי; או להתערב בשטח המכירה שיוקצה ליבואן בחנות. עם זאת, גזר אחד שניתן ליבואנים הרשמיים הוא שיוכלו לבקש להפריד בין מוצרים דומים שהגיעו מיבואן רשמי ויבואן מקביל.

 

הממונה על הגבלים  דיויד גילה הממונה על הגבלים דיויד גילה צילום: עמית שעל

 

ליבוא חשיבות רבה כמחולל תחרות במשק הישראלי. מעמדו של יבואן רשמי נגזר מכך שהוא מתקשר בחוזה ישירות עם היצרן, ולעתים הוא מקבל גם בלעדיות להפצת מוצריו בארץ.

 

יבואן מקביל, לעומת זאת, קונה את הסחורה בדרכים אחרות - למשל מעודפי מלאי של מפיצים של היצרן במדינות אחרות או מרשתות קמעונאיות - וכך לעתים משיג מחירים נמוכים יותר. בשל כך היבוא המקביל עשוי להוות תחרות משמעותית ליבואנים הרשמיים בתחומים שבהם היא לא קיימת, וכך להוביל לירידת מחירים.

 

אתגר הסרת החסמים הגדול יהיה בשוק מוצרי החשמל

 

ועדת היבוא בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, שהמלצותיה אומצו כהחלטת ממשלה בדצמבר האחרון, מצאה כי יבואנים רשמיים עלולים לנקוט פרקטיקות שמטרתן למנוע גישת יבואנים מקבילים לערוצי הפצה קמעונאיים, וכך לפגוע בתחרות המשמעותית שגלומה ביבוא המקביל.

 

טיוטת החוק שתובא מחר לאישור ועדת השרים מציעה לאסור על התערבות של יבואן רשמי בכל עניין הנוגע למכירת המוצרים המסופקים לקמעונאי על ידי יבואן מקביל. הפרת האיסור עשויה להיות עבירה על חוק ההגבלים העסקיים והממונה יוסמך להטיל בגינו עיצומים כספיים. עם זאת, מבקש החוק לאפשר ליבואנים רשמיים לדרוש הפרדה בין מוצריהם למוצרי היבוא המקביל על מדפי החנויות, וזאת כדי שלא ייווצר מצב שבו לקוחות ירכשו מוצרים מיבוא מקביל ויתבעו מהיבואן הרשמי לספק להם שירות או אחריות (במקרים של מוצרי חשמל וכדומה).

 

אחד האתגרים הבולטים של הסרת החסמים ביבוא מצוי בשוק מוצרי החשמל, שבו מתרחשת אינטגרציה אנכית בין יבואן לקמעונאי. בשוק זה פעילויות הייבוא והמכירה לצרכנים מתבצעות תחת בעלות ושליטה משותפות. כך למשל, חברת אלקטרה, שמייבאת באופן רשמי כמה מותגים ובהם פיליפס ו־ווירלפול, היא גם הבעלים של הרשתות הקמעונאיות שקם אלקטריק ומחסני חשמל.

 

מונופול לא נמדד רק בנתח שוק של יותר מ־50%

 

רשות ההגבלים העסקיים תפיץ בימים הקרובים מחדש טיוטת חוק שלפיה תוכל להכריז על חברה כמונופול גם אם נתח השוק שלה יהיה קטן מ־50%. הטיוטה מופצת מחדש לאחר הערות הציבור.

 

מדובר בתיקון דרמטי לחוק, שיאפשר לרשות להכפיף חברות להגבלות בחוק החלות על מונופולים, במידה שהיא תהיה סבורה שכוח השוק שבידי החברה מצדיק זאת. על מונופול, שמוגדר כיום כמי שמחזיק ביותר ממחצית מהשוק, נאסר בחוק לנצל את כוחו לרעה, למשל על ידי גביית מחיר לא הוגן, סירוב בלתי סביר לספק סחורה, התניית התקשרות ברכישת מוצר אחר שלו ועוד. מטרת התיקון היא לתת מבחנים נוספים לקביעה מי הוא מונופול מלבד נתח שוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x