$
דעות

פרויקט "אמץ לוחם" - השקעה לטווח ארוך

כאשר חברה תורמת ליחידה לוחמת בצה"ל אין מדובר בפילנתרופיה "קלאסית" אלא בהשקעה בחיילים, בצה"ל, בחוסן הביטחוני והלאומי של ישראל והשקעה באזרחי העתיד של המדינה

איקה אברבנאל 08:0508.05.15

ממיפוי שערך "כלכליסט" בקרב חברות ציבוריות שהתפרסם השבוע, מצטיירת תמונה עגומה לפיה רוב עצום של חברות בארץ אינו תורם כלל לקהילה, והתרומה של החברות שתורמות (מלבד מיעוט מצטיין) - אינה מספקת בסטנדרטים הבינלאומיים הנהוגים בעולם.

 

תוצאות המחקר המקיף הזה די תואמות את המצב בקרב כלל התורמים הפוטנציאליים למגזר השלישי בישראל.

היקף התרומות המוערך המתקבל מדי שנה במגזר השלישי הוא כ- 20 מיליארד שקל. רוב התרומות מגיע מתורמים מחו"ל, חלקו מחברות בישראל ומיעוטו ממשקי בית ישראלים.

 

העוגה הזו מתחלקת בין עשרות אלפי עמותות ומלכ"רים בישראל, שמעסיקים מאות אלפי עובדים. מיעוטם של הארגונים הללו בולטים באמת, ורובם פועלים ברמה מקומית, בעיקר בתחומי הרווחה, הבריאות, הדת והחינוך.

 

אחת המסקנות המעניינות של מיפוי התרומות שערך "כלכליסט" היא כי חברות רבות שתורמות בישראל, מעדיפות לתרום לצה"ל. הן עושות זאת באמצעות פרויקט "אמץ לוחם" של האגודה למען החייל בשיתוף הקרן לידידות. במסגרת הפרוייקט מאומצות 184 יחידות לוחמות בצה"ל, כרבע מהן באמצעות תורמי ארגון ידידי צה"ל בארה"ב ובפנמה FIDF .

 

חשוב לדעת להביט על המסקנה הזו בזווית הראייה הנכונה: כאשר חברה תורמת ליחידה לוחמת בצה"ל, כפי שעושות 75 חברות באמצעות הפרויקט - אין מדובר בפילנתרופיה "קלאסית" אלא בהשקעה. השקעה בחיילים, השקעה בצה"ל, השקעה בחוסן הביטחוני והלאומי של מדינת ישראל, המקום שכולנו חיים בו - והשקעה באזרחי העתיד של המדינה.

 

זאת ועוד: במגזר השלישי נדרש אופן פעולה חדש ושונה. בכל הקשור לתרומה לצה"ל, צריך לעבור ממצב של קבלת תרומה למצב של שותפות בין הנתרם לתורם. הכוונה היא לאימוץ הדדי, תומך ומחבק, אשר בא לידי ביטוי בפעילות משותפת באירועים ובימי מועדים שונים, לעשייה משותפת למען הקהילה, להתגייסות הדדית למען החיילים הבודדים ומעוטי היכולת ביחידה וכיוצא באלה.

 

חיילי צה"ל. השקעה לטובת המדינה חיילי צה"ל. השקעה לטובת המדינה צילום: שאול גולן

 

אסור לשכוח גם את המצב הביטחוני המיוחד שבו נתונה ישראל – אנחנו יושבים על סיפו של הר געש באופן קבוע. מדי מספר שנים מתרחש עימות כזה או אחר ומיד ניתן לכך ביטוי גם בתרומות. החברות מתגייסות ללא היסוס וללא מגבלה כמעט.

 

היקף התרומות של חברות "אמץ לוחם" במהלך מבצע צוק איתן ומספר החברות שתרמו – עמד על כשלושה מיליון שקל מ- 53 חברות, והוכפל פי 5 (!!!) בהשוואה להיקף התרומות ומספר התורמות במבצע "עמוד ענן", שנתיים בלבד קודם. הנה כי כן – כאשר יש צורך, ההתגייסות היא מיידית.

 

אנחנו יודעים לספר גם על חברות שלמרות תהפוכות ארגוניות, קיצוצים ומציאות של קיפאון במשק, בוחרות לשמר בכל מחיר את התרומה לצה"ל ולא לשבור את המסורת. אין ספק כי זה משום שיש ערך מוסף לתרומה, מלבד עצם הנתינה.

 

זה סוד ההעדפה של התרומה לצה"ל מצד החברות שכבר בוחרות לעשות כן, אולם לא די בכך. יש עוד יחידות לוחמות שטרם אומצו, יש עוד עשייה ענפה שמחכה לכולנו באחד מהמקומות היחידים בישראל שהוא עדיין בקונצנזוס. אני קורא לחברי למגזר העסקי להצטרף אלינו ולתמוך במערך הלוחם של צה"ל.

 

הכותב הוא בעלים של חברת Integratika Ltd ויו"ר פרויקט "אמץ לוחם" של האגודה למען החייל בשיתוף הקרן לידידות, שתערוך ביום 12.5.2015 את אירוע ההוקרה השנתי למגזר העסקי וללוחמי צה"ל המשתתפים בפרויקט

בטל שלח
    לכל התגובות
    x