$
דעות

למה הממשלה אינה יכולה לפתור משבר הדיור?

ממשלות ישראל לא יוכלו להגדיל את היצע הדיור ללא הקמת גוף אחד שגם יטפל במכלול בעיות הנדל"ן וגם תהיה לו הסמכות והרשות לבצע את המדיניות, ובאחריות ישירה של ראש הממשלה

ארז כהן 09:2511.04.14
המבנה הנוכחי של ממשלת ישראל איננו מאפשר פתרון משבר הדיור שבא לידי ביטוי כבר היום במחסור גדל והולך של היצע דיור זמין ובעליית מחירים בלתי פוסקת. מקבלי ההחלטות בתחום הדיור מתפרשים על פני אינספור גורמים, ביניהם משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים, משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה, רשות מקרקעי ישראל, עיריות, ועדות מקומיות, מחוזיות, הוועדה הארצית לתכנון ובנייה והרשימה עוד ארוכה. חלוקה זו, שהינה היסטורית, כוללת בתוכה אינספור פקידים. מעבר לביורוקרטיה המיותרת והמייגעת, ובעיות אגו של בעלי מקצוע שונים ומשונים, לעיתים קרובות קיים ניגוד אינטרסים מובנה בין הגורמים השונים, מה שמנטרל קבלת החלטות, או לחלופין גורם לקבלת החלטות שגויות ומעוותות.

שר האוצר יאיר לפיד בוועידת הנדל"ן של "כלכליסט" שר האוצר יאיר לפיד בוועידת הנדל"ן של "כלכליסט" צילום: ענר גרין

 

העובדה שלפני מספר שבועות קיבלה הממשלה, לאחר שנה וחצי בקירוב מאז הוכרז על פתרון בעיית הדיור כנושא לאומי מרכזי, החלטה נקודתית ומבולבלת הקשורה לביטול המע"מ, הינה רק סימפטום אחד של בעייתיות זו. מדוע, למשל, לא בוצע באותה תקופה קידום קרקע מתוכננת לבנייה? ומדוע נושאים כה אקוטיים דוגמת פינוי מחנות צה"ל וקידום נושא ההתחדשות העירונית נותרו קפואים על עמדם, שעה שהמחסור בדיור מחריף והולך?

 

השבוע בכנס "כלכליסט" שמענו , בפעם המי יודע כמה, הן את שר האוצר והן את שר השיכון, מכריזים על גידול דרמטי בהיצע הדיור ועל תחילתה של מגמה ברורה של ירידת מחירים. זוהי לצערי אחיזת עיניים שאין לה שום קשר למציאות. מנתוני משרדי מתברר כי המחסור בהיצע הדיור הולך ומחריף מחודש לחודש, ועומד כיום על כ-110 אלף דירות. על מנת למלא מחסור זה תוך, נניח, עשור שנים, יש צורך לבנות לא 30-40 אלף דירות בשנה, כפי שקורה בפועל כיום, אלא כפליים, 60-70 אלף דירות בשנה, זאת תוך לקיחה בחשבון של העובדה שאוכלוסיית ישראל תגיע תוך עשור לכ-10 מיליון תושבים, תוספת של עוד כ-500 אלף משקי בית.

 

על מנת להגיע ליעד זה, ממשלת ישראל הנוכחית, וכל ממשלה שתחליף אותה, לא תוכל להגשים את היעד ללא הקמת גוף אחד שגם יטפל במכלול בעיות הנדל"ן ותהיה לו הסמכות והרשות לבצע את המדיניות, ובאחריות ישירה של ראש הממשלה. הוא יוכל, לדוגמא, להכריז ולבצע תוכנית לאומית לקידום 400 אלף יחידות דיור במסגרת פינוי בינוי. הוא יוכל, גם, לזרז את פינוי מחנות צה"ל, מה שיוסיף מסה קריטית של עוד רבבות יחידות דיור. הוא יוכל לקדם הליכי תכנון קרקע לבנייה. הוא יוכל לזרז הליכי אישור. נכון, לא תמיד קיצור הליכים הוא נעים ונוח ויש בו לכאורה פגיעה כזו או אחרת באינטרסים של אזרחים אלה או אחרים. אולם האלטרנטיבה, כולנו יודעים, תהיה קריסה מוחלטת של האפשרות של זו צעיר או משפר דיור להגשים את חלום הדירה ונשאלת השאלה – מה עדיף?

 

הכותב הוא משפטן ולשעבר יושב ראש לשכת שמאי המקרקעין

בטל שלח
    לכל התגובות
    x