• תפריט
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - לראשונה בתולדות yes: ירידה במספר המנויים לשידורי לוויין

חברת הלוויין שהוקמה לפני 12 שנה איבדה אלף מנויים ברבעון הראשון של 2012, ונראה כי אף בתחילת הרבעון השני מגמת הירידה נמשכת. הרקע: מבצעים אגרסיביים שהשיקה המתחרה HOT בפברואר, נטישת צופים לשידורי עידן פלוס והורדות באינטרנט

גילעד נס 06:4906.05.12

חברת הלוויין yes רשמה ברבעון הראשון של 2012 ירידה של כאלף איש במספר המנויים שלה - כך נודע ל"כלכליסט". בסוף 2011 דיווחה החברה על 586 אלף מנויים, ואילו בסוף הרבעון הראשון של השנה (ינואר־מרץ) עמד מספר המנויים על כ־585 אלף. המגמה השלילית ממשיכה ברבעון השני, ול"כלכליסט" נודע כי במהלך אפריל קטן מספר המנויים של yes בלפחות אלף נוספים.

 

נתוני yes צפויים להתפרסם רשמית ביום רביעי הקרוב, במסגרת הדיווח הרבעוני לבורסה של בזק, המחזיקה ב־50% מחברת הלוויין. 

 

 

yes השיקה את שירותי הטלוויזיה בלוויין בשנת 2000, ומאז הציגה מדי רבעון עלייה של מספר המנויים באופן רציף. לפני כארבע שנים, המתחרה שלה בכבלים HOT החלה לאבד מנויים לטובת yes. ב־2009 המגמה נמשכה עם השקת שידורי עידן פלוס החינמיים, שלפי נתוני משרד התקשורת כ־350 אלף איש רכשו את הממיר שלו. רק ברבעון השני של 2011 הצליחה HOT לעצור את הקטנת מספר המנויים, שהתייצב בסוף 2011 על 891 אלף משקי בית. מאז מציגות היא ו־yes קיפאון או גיוס של אלפים בודדים של מנויים ברבעון.

 

את הקיפאון בגיוסי חברות הטלוויזיה בשנים האחרונות ניתן להסביר, בנוסף לנטישה לשידורי עידן פלוס, בהגעה לרוויה בחדירה לשוק (הגידול במנויים יכול להתקבל רק ממשקי בית חדשים), ובהתגברות תופעת הצפייה הישירה או הורדת סדרות וסרטים מהאינטרנט.

 

הרגולטור עוד לא התערב

 

המתחרה HOT תרמה לירידה במספר מנויי yes ברבעון הראשון, כאשר הכריזה בפברואר על כניסה לתחום ה־ISP (ספק אינטרנט) במחיר קבוע של 20 שקל לחודש לכל מהירות תשתית, ובמקביל גם הציגה שתי חבילות טריפל חדשות (הכוללות טלוויזיה, תשתית אינטרנט וטלפוניה קווית) במחירים שהיו נמוכים בכ־50% מהמחירים שגבתה קודם לכן.

 

בחברת הלוויין צפו כי המבצע של המתחרה יוריד את מספר המנויים, אך העדיפו שלא להוריד מחירים אלא להשיב מלחמה באמצעות מינוף התוכן שהחברה מספקת למנוייה. המהלך עורר מחאה בענף, וכל חברות התקשורת פנו לשר התקשורת משה כחלון ולממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה, וטענו כי HOT מבצעת סבסוד צולב של שירותיה ופוגעת בתחרות.

 

משרד התקשורת אמור לפרסם בקרוב שימוע ציבורי, שבו יתבקשו כל החברות להציג את עמדותיהן בנושא הגבלת שיעור ההנחה שמעניקה HOT במסגרת חבילות הטריפל, לעומת מחירי המוצרים הנמכרים כבודדים. אם יצלח המהלך, שצפוי לסייע ל־yes ולמתחרים חדשים בענף, הוא ייכנס לתוקף בעוד כמה חודשים, כך שלפחות בזמן הקרוב HOT תוכל להמשיך למכור חבילות טריפל בהנחה.

 

קבוצת בזק, השולטת ב־yes שבהנהלת רון אילון, מוגבלת ביכולתה למכור חבילות שירותים משולבות, ואילו HOT מורשית להציע ללקוח שלושה מוצרים.

 

HOT, שתפרסם את דו"חותיה בשבועות הקרובים, צפויה להציג עלייה במספר המנויים בטלוויזיה ברבעון הראשון.

 

מ־yes נמסר בתגובה כי אינה יכולה להתייחס לנושא טרם פרסום הדו"חות. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x