$
בארץ

לישראלים נמאס: עלייה של 10% בפניות לנציב תלונות הציבור ב-2010

כ-14 אלף תלונות הוגשו אשתקד לנציבות, כ-1,670 נמצאו מוצדקות. 68 מתלוננים טענו כי נפגעו בעקבות חשיפת מעשי שחיתות במקום עבודתם

תומר אביטל 16:0013.06.11

אזרחי מדינת ישראל קצו בשירותים הגרועים שמספקים חלק ממוסדות הציבור. לפי דוח נציבות תלונות הציבור (אומבודסמן) לשנת 2010, הציבור מממש בשנים האחרונות יותר ויותר את זכותו להתלונן ולדרוש דין וחשבון מגופי ציבור ומנושאי משרה ציבוריים.

 

בשנת 2010 הוגשו לנציב תלונות הציבור,

שבראשה עומד מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, לא פחות מ- 13,976 תלונות. מדובר במספר שיא הגבוה ב-10% ממספר התלונות ב-2009, וגידול של 44% מ-2005.

 

הנציבות עצמה הצליחה להכריע במהלך השנה שעברה בכ-6,000 תלונות, ומצאה כ-1,670 מהן מוצדקות. הגוף שמעצבן הכי הרבה את הציבור הוא ביטוח לאומי (1,332 תלונות), לאחריו המשטרה (689), משרד האוצר (482) ומשרד הפנים (459). הרוב המוחלט של התלונות היו בנושאי שירות לקוי (26%), ותשלומים בעיתיים (12%).

 

על צה"ל אגב הוגשו 387 תלונות, בעיקר עקב מטרדי זיהום אוויר. עם זאת רק 3% מכלל התלונות עסקו באיכות הסביבה. מעניין לציין שהאינטרנט הפך לדרך המועדפת עבור התושבים להגשת תלונה.

 

בין המתלוננים נמצאים גם 9 ח"כים שהגישו 32 תלונות. ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) פנה לנציבות עם 19 תלונות – הרבה יותר מכל שאר הח"כים. כמו כן, 68 מתלוננים טענו בפני הנציב כי נפגעו בעקבות חשיפת מעשי שחיתות בגוף בו הם עובדים (לעומת 58 תלונות בשנת 2009).

 

נגד עיריית תל אביב התלוננו 211 איש. בין השאר אחת התושבות הלינה על עיוות בתשלומי הארנונה. לדבריה, למרות שבשנת 2007 מצאה העירייה ששטח דירתה הוא 78 מ"ר בלבד, ולא 90 כרשום, היא מסרבת להחזיר את תשלומי היתר. בעקבות התלונה הוחזרו העודפים בשנים 2000-2006 בתוספת הפרשי ריבית והצמדה.

 

מתלונן אחר בעל תושייה הלין כי בבת ים נבנה בית כנסת היכן שאמור להיות מוקמים כיתות לימוד. לדבריו לשטח בסמוך לבית ספר ניתן היתר הבנייה להפעלת כיתות, אך נראה כי הוא מיועד לשמש כאולם שמחות וכמטבח לבית כנסת הנמצא ליד.

 

"המתלונן טען כי אם יתאמת חששו, יגרום הדבר להפרעה ולמטרד לתושבים", נכתב בדו"ח. עובדי הנציבות יצאו לסיור שטח בשטח הבנייה והבחינו בסממנים חיצוניים המלמדים ש"המבנה מיועד לשמש את בית הכנסת ולא את בית הספר... עובדי הנציבות הבחינו כי על לוח המודעות שבבית הכנסת נתלתה מודעה המפצירה בציבור הבאים לבית הכנסת לתרום כספים לבניית המבנה". בעקבות התלונה החליטה העירייה כי המבנה ישמש את בית הספר בלבד ונאסר השימוש בו לפעילויות אחרות.

 

תלונה אחרת הובילה לכך שרשות השידור תבטל את גביית האגרה הלא מוצדקת מעיוורים. קובלנה נוספת שהוגשה ע"י ח"כ מרינה סולודקין הצליחה להוביל למימון הקמת מצבה עבור אזרח ישראלי ערירי שנפטר ב-2004. אותו אזרח הובא לקבורה בבית העלמין של קיבוץ כפר מסריק, אולם ביטוח לאומי סירבו לממן את הקמת המצבה משום שהקיבוץ לא היה מוסמך על ידי המשרד לשירותי דת להקים מצבות. לאחר בדיקת התלונה ביטוח לאומי הקים את המצבה דרך חברה אחרת.

 

בדו"ח מוזכר כי "כל אדם רשאי להגיש תלונה לנציבות. הפנייה אינה כרוכה בתשלום אגרה כלשהי, והפונה נדרש לציין בה את שמו ואת מענו". עם זאת הנציבות אינה מבררת תלונות שהוגשו בעילום שם. ניתן להתלונן על כל גוף ציבורי, לרבות משרדי ממשלה ורשויות, ואף על נושאי משרה באותם גופים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x