חדשות האלכוהול: מדד היין
המתעשרים הסינים משקיעים ביין איכותי ומעמד הביניים מסתגל ליין המערבי, ועדיין ייקח זמן עד שהשוק הסיני ישפיע על היקבים המערביים
אחת לתקופה עולה מעמד־על חדש וכובש את הצמרת הצרכנית של מוצרי היוקרה - שכבה של מתעשרים חדשים שעושה כל מאמץ להפגין ברבים את העושר ואת הפאר. התוצאה: חנויות המעצבים פורחות, שעוני היוקרה נמכרים כאילו היו שעוני קסיו, ומחירי היין עולים.
באמצע שנות התשעים האוליגרכים, שעשו את הונם עם התפרקותה של ברית המועצות לשעבר, הם שכיכבו במכירות הפומביות ורכשו יינות בסכומי עתק, והיום עבר השרביט לעשירי סין: במכירות ה־En Primeur של בורדו באפריל כיכבו בעלי ההון הסינים, וגם במכירה הפומבית השנתית של ההוספיס דה־בון בבורגון בנובמבר הסינים הם שהקפיצו את המחירים לשיאים של כל הזמנים. אך בעוד האוליגרכים הרוסים רכשו את היין כדי להציג אותו לראווה בסעודות הפאר, הסינים רוכשים את היין כהשקעה.
היומון הסיני "China Daily" דיווח בספטמבר כי מחירו של בקבוק שאטו לאפיט רוטשילד, היין הפופולרי ביותר בסין, מבציר 2007, זינק ממחיר של 4,500 יואן (כ־676 דולר) ביולי ל־5,000 יואן (כ־751 דולר) באוגוסט, והיה צפוי להגיע לשיא של 6,000 יואן (כ־900 דולר) לקראת חגיגות ראש השנה הסיני. התופעה בלטה במכירה הפומבית של יין שערך הסניף ההונג־קונגי של בית המכירות הפומביות כריסטיס בספטמבר. שיאי מחיר נשברו כאשר 400 ארגזים ממיטב יקבי אירופה, ובהם שאטו פטרוס, שאטו לאפיט רוטשילד ושאטו או־בריון, נמכרו ב־48.13 מיליון דולר הונג־קונגי (כ־6.2 מיליון דולר ארה"ב), הסכום הגבוה ביותר שהניבה מכירה פומבית של יין בהונג קונג.
עוברים לענבים
רכישות יינות היוקרה המיוחדים הן רק חלק מסיפור היין הסיני, כפי שמסביר אל פורטני, סגן נשיא למכירות בינלאומיות בתאגיד היין סנט מישל אסטייטס: "בסין מייצרים כיום יין בהיקפים עצומים. אחת הסיבות לכך היא שהממשלה מגבילה ייצור אלכוהול מדגנים, הנתפס כבזבוז של רכיב תזונתי חיוני. התוצאה היא הגדלת השימוש בענבים". הכמות איננה מביאה בהכרח לאיכות, ורוב רובו של היין הסיני מיוצר מענבים שגודלו כך שיניבו יבולים גדולים, ולא בהכרח איכותיים.

"עם זאת", מסביר פורטני, "התופעה של עליית המעמד הבינוני בסין משפיעה גם על שוק היין. המעמד הבינוני, שהתרגל לשתות יינות סיניים נחותים, התבגר, והוא פתוח היום לטעום גם יינות אחרים, וכאן נכנסים לתמונה יינות היבוא".
הקלישאה של אנשי השיווק קובעת שדי ליצרן למכור את תוצרתו לאחוז אחד מהשוק הסיני, אבל פורטני סבור שהתמונה שמציירים היקבים המערביים מוגזמת: "השוק הסיני לומד לצרוך יינות מערביים, אבל יידרשו עוד 10–15 שנה עד שתהיה לו השפעה כמותית של ממש על היקבים המערביים".
יש לכם שאלה?
כתבו ל־wine@calcalist.co.il.


