$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": שפיר הנדסה והאוצר הגיעו לפשרה בעניין הנתיב המהיר

הצדדים הסכימו, כי שמונת הימים הקרובים יוקדשו להגעה להסכם מול בנק לאומי וחברת מגדל, מממני הפרויקט, מהלך שיסלול את הדרך לחידוש העבודות

ליאור גוטמן 21:2618.02.10

חברת שפיר הנדסה, זכיינית פרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב, הגיעה בשעות האחרונות להסכמות עם אנשי האוצר על חידוש העבודות. כך נודע ל"כלכליסט". הצדדים הסכימו, כי 8 הימים הקרובים יוקדשו להגעה להסכם מול בנק לאומי וחברת מגדל, מממני הפרויקט, מהלך שיסלול את הדרך לחידוש העבודות.

 

העבודות על הנתיב הופסקו עקב בעיה טכנית שמקורה במבנה התכנוני שלו: בחלקו האחרון של הכביש, מרחק של כ-600 מטר למחלף קיבוץ גלויות, לא ניתן טכנית להקים הפרדה בין נתיב האגרה לנתיב הציבורי כיוון שבמקום אמורה לעבור בעתיד מסילת רכבת. הדבר התגלה רק לאחר שזיכיון הפרויקט הוענק לשפיר.

 

הבעיה היא שבהיעדר הפרדה בין הנתיבים מכוניות עלולות "להתגנב" לנתיב האגרה בדיוק בנקודת הכניסה לתל אביב וליצור במקום פקק תנועה, מה שיגרום להאטה ניכרת בתנועה בשאר חלקי הנתיב, כך שלקוחות פוטנציאלים עלולים לוותר מראש על הנסיעה בו ובכך לפגוע מהכנסות הצפויות של הזכיין.

 

שפיר ביקשה מהמדינה להעניק לה רשת ביטחון להכנסות האבודות לתקופה של כ-4 שנים עד שתושלם בנייתה של הפרדה קשיחה בין הנתיבים, אולם המדינה סירבה ושפיר הפסיקה את העבודות במקום. הצדדים מינו את השופט בדימוס ורדי זיילר כבורר בסוגיה, שאמור לחוות את דעתו בנושא במאי הקרוב. הפשרה דורשת את אישורה של חברת הביטוח מגדל שמממנת את הפרויקט.

 

המחלוקת בין הצדדים הגיעה לשיאה בינואר האחרון עת המדינה סירבה להפוך את הליך הבוררות להליך גישור, מה שיאפשר את חידוש העבודות. במסגרת ההבנות בין הצדדים המדינה תעניק רשת ביטחון לשפיר הנדסה, ושפיר תחדש את העבודות במקום. על פי גורמים שמקורבים לנושא, כ-80% מהפרויקט כבר הושלם, לא מעט בזכות השקעה עצמאית של שפיר בבניה בסכום של כ-170 מיליון שקל

 

יצוין שזו אינה המחלוקת הפיננסית הראשונה שיש לשפיר הנדסה מול המדינה: לפני כשבוע בוטל זיכיונה של שפיר בפרויקט כביש 531.

 

משפיר נמסר בתגובה: "אנו מודים לאוצר על הפתרון המהיר של סוגיית המקטע האחרון בפרויקט הנתיב המהיר בתל-אביב. הסכמה זו ייתרה תהליך בוררות ארוך ומתיש, אשר היה דוחה לזמן בלתי ידוע את סיום העבודות ואשר היה פוגע בציבור הנהגים. אנו תקווה שבנק לאומי וחברת מגדל, המממנים את הפרויקט, יצטרפו להסכמה שבין אגף החשכ"ל באוצר לבין שפיר, על-מנת שנוכל לחדש את העבודות בהקדם האפשרי. שפיר תוסיף לפעול בשיתוף פעולה מלא, בהידברות ובהסכמה, מול משרדי האוצר והתחבורה בפרויקט הנתיב המהיר ובכל הפרויקטים התשתיתיים הקיימים והעתידיים".

 

הפקק של המדינה

 

מיזם הנתיב המהיר הוא אחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים במטרופולין תל אביב והוא מקודם באמצעות אגף החשב הכללי במשרד האוצר ובפיקוחו. הפרויקט כולל נתיב אגרה ייעודי לאורך כביש מספר 1, בין מחלף לוד ועד מחלף קיבוץ גלויות. אורכו של נתיב האגרה כ- 12 ק"מ ולנוסעים בו מובטחת נסיעה רציפה במהירות של כ-70 ק"מ לפחות. אגרת הנסיעה תתייקר ככל שהעומס יגבר, וכלי רכב ציבוריים יהיו פטורים מתשלום. על פי ההערכות, אגרת התשלום תנוע בין חמישה ל20 שקל, תלוי בעומס. הזכיין גם יקים חניון לכלי רכב באזור מחלף שפירים שיכיל כ־2,000 מקומות חניה חינם. מהחניון ייצאו חינם ובתדירות גבוהה הסעות לתל אביב, לרמת גן ובחזרה. תקופת ההסכם עם הזכיין נקבעה ל־30 שנה, מתוכן שנתיים וחצי הקמה. הכנסות הזכיין הן אגרות המשתמשים בנתיב ותשלום מהמדינה עבור כל רכב שיחנה בחניון

 

הנתיב המהיר נסלל במקביל לכביש שזכה לכינוי הלא מחמיא "הפקק של המדינה מהירות הנסיעה הממוצעת שנמדדה בו בין 06:30 ל10:00 לא עולה על 23 קמ"ש, והנזק למשק שנוצר על ידי הנהגים שעומדים שם מדי בוקר נאמד באבדן של כ12 ימי עבודה בשנה.

 

בתחילת החודש הבא אמורה ועדת הכלכלה לאשר את תקנות הנסיעה בנתיב ולהעניק לזכיין סמכוניות נרחבות לשמירה על הכנסותיו. כך למשל פקח שיגלה שבעל רכב חייב כסף למפעילי הנתיב - חברת שפיר הנדסה - ואינו מעוניין לשלם את החוב במקום יהיה רשאי לפנות את הרכב מהנתיב ולגרור אותו למקום אחסנה. נוסעי הרכב יועברו לנקודת התחבורה הציבורית הקרובה למקום הפינוי, ובעל הרכב יישא בעלויות הגרירה והאחסנה. הקנס על הסתרת לוחיות זיהוי יהיה כאלף שקל, ואילו כניסה או יציאה מהנתיב שלא במקום מותר תגרור קנס של 200 שקל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x