$
דעות

מניה בפינצטה: רושמת רווחים על הנייר

יצרנית הנייר האמריקאית בויסי, שמכירותיה הצטמקו השנה בכ־13% על רקע הירידה בביקושים, גילתה דרך מפתיעה לשפר את הרווחיות. החברה משתמשת בדלק אלטרנטיבי, שהוא תוצר לוואי של תהליך הפקת הנייר

אילון ג'דה 09:0809.12.09
חברת בויסי (NYSE:BZ) היא יצרנית נייר מאיידהו, ארצות הברית. החברה מייצרת מגוון גדול של מוצרי נייר - אריזות קרטון קשיחות ורכות, נייר הדפסה לשימושי משרד, נייר עיתון, תוויות להדבקה על גבי מוצרים ועוד. כ־1.6 מיליארד דולר ממכירות החברה ב־2008 (בערך שני שלישים מהמכירות) נבעו מתחום הנייר, ואילו היתרה, כ־800 מיליון דולר, נבעה מתחום אריזות הקרטון. בויסי נסחרת בבורסת וול סטריט בשווי של 420 מיליון דולר.

 

תחום הפקת הנייר אינו מתאפיין בידע או בתחכום רב, ולכן התחרות בין היצרנים השונים היא בעיקר על מחיר המוצר. התחרות העזה מביאה לצמצום מרווחי הרווח של תעשיית הנייר, ונוסף על כך, ההתפתחויות הטכנולוגיות פוגעות בביקוש למוצרי החברה. כיום יותר מסמכים מבעבר נוצרים ונשמרים בפורמט אלקטרוני, וכלל לא מודפסים על נייר. גורם נוסף לשחיקה בביקוש לנייר הוא השימוש באינטרנט, שפגע בעיתונות המודפסת.

 

מסיבות אלו מכירותיה של בויסי צומחות בקצב אטי למדי. ב־2008 הסתכמה השורה העליונה של דו"חות החברה ב־2.4 מיליארד דולר, וקצב הצמיחה הממוצע שלה בחמש השנים האחרונות עמד על קצת יותר מ־4%. אם בוחנים את כמות המכירות של קרטון ונייר בטונות, ניכרת נסיגה ברורה במכירות של בויסי. עם זאת, העלאת מחירי המכירה של המוצרים עזרה לה לחפות על צניחת כמות המכירות ולהציג עלייה צנועה בהיקף הכספי שלהן בשנים האחרונות.

 

גם רווחיותה של החברה לא מעידה על מגמה חיובית - בחמש השנים האחרונות ידע הרווח הנקי שלה עליות ומורדות, אולם בסיכומן הוא היווה כ־2.5% בלבד מהמכירות המצטברות.

 

זיכוי מסתורי

 

על רקע התמונה המדכדכת הנ"ל, המכירות של בויסי ב־2009 לא מפתיעות - בתשעת החודשים הראשונים של השנה צנחו מכירותיה של החברה בכ־13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אבל בהמשך דו"ח הרווח והפסד של החברה מתגלה תופעה מוזרה - הוצאות התפעול של החברה הצטמקו דרמטית בתקופת הדו"ח, וכך זינק הרווח התפעולי של החברה מ־50 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2008 ליותר מפי ארבעה השנה, 211 מיליון דולר.

 

עיון מעמיק יותר בסעיפי הוצאות התפעול של החברה מגלה שבויסי רשמה ירידה משמעותית של 134 מיליון דולר בהוצאותיה בזכות סעיף שנקרא "זיכוי עבור שימוש בדלק אלטרנטיבי", אשר לו נזקף כל השיפור שחל ברווחיותה. הזיכוי "המסתורי", שעליו מדווחת החברה לראשונה בתולדותיה, הינו תולדה של מדיניות הקטנת הזיהום הסביבתי של דלקים בארצות הברית.

 

 

מקור אנרגיה חלופי

 

מסתבר שתהליך הפקת הנייר מביא להפקתו של תוצר לוואי, מעין נוזל כהה שנקרא בעגה המקצועית "ליקר שחור". כמו כן התגלה, כבר לפני שנים רבות, שאותו "ליקר שחור" הוא חומר דליק שיכול לשמש מקור אנרגיה לתהליך הפקת הנייר. עד לאחרונה זה לא ממש עניין מישהו.

 

השינוי הגיע כתוצאה מהמדיניות החדשה - הממשל האמריקאי מוכן לשלם חצי דולר (בדמות הנחה במסים) עבור כל גלון של דלק אלטרנטיבי (כמו "ליקר שחור") שנצרך במשק. כך זכו חברות הנייר במקור רווחיות לא צפוי, אשר הקפיץ את השורה התחתונה באופן משמעותי. הרווח הנקי של בויסי הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2009 ב־98.1 מיליון דולר, זאת לעומת הפסד של 30 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב־2008.

 

לאור הזינוק ברווח הנקי, בויסי עומדת במכפיל 3 ביחס לרווחיות הצפויה ב־2009. האם מידע זה הופך את יצרנית הנייר להשקעה מעניינת? עדיין מוקדם לקבוע, בעיקר מכיוון שהממשל האמריקאי טרם החליט מה תהיה מדיניות העידוד לשימוש בדלקים אלטרנטיביים מ־2010 ואילך.

 

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ השקעות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x